بی‌رحم‌ترین پرفورمنس تاریخ تویوتا رونمایی شد

اقتصاد ایران: برای GR GT جدید قدرت از طریق یک موتور V-۸ توربودوقلو کاملا جدید تامین می ‌شود که یک موتور برقی تک‌گانه درون مجموعه ترنس‌اکسل آن ادغام شده است.

عصرایران: برای GR GT جدید قدرت از طریق یک موتور V-۸ توربودوقلو کاملا جدید تامین می ‌شود که یک موتور برقی تک‌گانه درون مجموعه ترنس‌اکسل آن ادغام شده است.

داستان با تویوتا 2000GT افسانه ‌ای آغاز شد. دهه‌ها بعد، لکسس LFA را وارد میدان کرد و حالا گازو ریسینگ تویوتا با جدیدترین خودروی اسپرت پرچم‌دارش وارد میدان شده است. این GR GT است، تویوتا آن را «یک خودروی مسابقه‌ای قانونی برای خیابان» می ‌نامد.

سه عنصر کلیدی توسعه جی آر جی تی را تعریف می ‌کنند:

مرکز ثقل باید پایین باشد، وزن خودرو باید نسبتا کم باشد و و بدنه خودرو باید آن ‌قدر محکم و پایدار باشد که اجزای آیرودینامیک بتوانند بیشترین کارایی را داشته باشند.

این سه اصل در سراسر فرایند طراحی خودرو رعایت شده‌ اند و با توجه به اعداد و ارقام، به‌نظر می‌ رسد تویوتا کاملا بر موضع خود ایستاده است. GR GT حداقل 640 اسب‌بخار قدرت دارد. مرکز ثقل آن در حد ارتفاع زانو های شما پایین آمده و وزن نیز به لطف اولین شاسی تمام ‌آلومینیومی تویوتا به‌ شکل قابل ‌توجهی کاهش یافته است.

قدرت از طریق یک موتور V-8 توربودوقلو کاملا جدید تامین می ‌شود که یک موتور برقی تک‌گانه درون مجموعه ترنس‌اکسل آن ادغام شده است. تویوتا هدف دارد به همان رقم 640 اسب ‌بخار و حدود 850 نیوتن متر گشتاور دست پیدا کند. تمام این نیرو از طریق یک گیربکس هشت ‌سرعته اتوماتیک جدید به چرخ ‌های عقب منتقل می ‌شود.

جی آر جی تی/ GR GT

2

3

4

5

6

7

8

9

نکته ‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تویوتا این اعداد را حداقل ‌های موردنظر برای نمونه اولیه توصیف کرده است. نسخه تولیدی GR GT این ارقام را ارائه خواهد داد… یا حتی بیشتر.

GR GT نخستین خودروی تویوتاست که از شاسی تمام ‌آلومینیومی استفاده می ‌کند. پنل ‌های بدنه نیز از پلاستیک تقویت ‌شده با فیبر کربن و آلومینیوم ساخته شده ‌اند. کاهش وزن در چنین خودرویی بسیار حیاتی است؛ با کم ‌شدن وزن، بسیاری از جنبه ‌های عملکردی بهبود می ‌یابند:

مرکز ثقل پایین ‌تر می ‌آید، هندلینگ بهتر می ‌شود و عناصر آیرودینامیک نیز موثرتر عمل می ‌کنند. ترمزها نیز می‌ توانند با کارایی بیشتری سرعت را کاهش دهند.

البته این موضوع در GR GT مشکل ‌ساز نخواهد بود، چون خودرو به ترمزهای بزرگ کربن-سرامیکی در جلو و عقب مجهز است. چرخ ‌های 20 اینچی با تایرهای Michelin Pilot Sport Cup 2 پوشیده شده‌ اند، عرض تایرهای عقب به 325 میلیمتر می ‌رسد.

تویوتا هدف وزن خالص 1750 کیلوگرم را تعیین کرده است. این عدد مهم و قابل ‌توجهی است. برای مقایسه، سبک ‌ترین نسخه پورشه 911 GTS  کمی بیش از 1588 کیلوگرم وزن دارد. بااین‌حال GR GT باید حدود 110 اسب ‌بخار بیشتر از پورشه تولید کند و گشتاورش نیز بسیار بالاتر است.

مقایسه منصفانه ‌تر زمانی به‌ دست می ‌آید که به مشخصات شورولت کوروت E-Ray نگاه کنید. خودروی هیبریدی جنرال موتورز کمی سنگین ‌تر است، قدرت بیشتری تولید می‌کند، اما گشتاور کمتری دارد. رویارویی GR GT و E-Ray قطعا تماشایی خواهد بود.

داخل کابین، یک طراحی کاملا راننده‌ محور انتظار شما را می ‌کشد. هیچ نشان تویوتایی دیده نمی ‌شود، چون این واقعا یک محصول GR است. صندلی ‌های سطلی ریکارو با پشت کربنی، فوق ‌العاده به‌نظر می ‌رسند. کل فضای داخلی بیش ‌تر به لکسس شبیه است تا تویوتا. GR در این خودرو ترکیب حس اسپرت و لوکس‌ گرایی را عالی انجام داده است.

تویوتا روی وجهه «خودروی مسابقه ‌ای قابل تردد در جاده» به‌شدت تاکید می‌ کند. سقف کوتاه، استانس کلی خودرو را عالی جلوه می ‌دهد. GR GT ارتفاعی برابر 1193 میلیمتر دارد؛ یعنی از 911 GTS و کوروت E-Ray کوتاه ‌تر است. در عقب، خروجی چهارگانه اگزوز داخل المان‌ های آیرودینامیک قرار گرفته و منظره جذابی را ایجاد کرده است.

در نمای جانبی، ورودی هوا و رکاب پایینی انگار مستقیما از یک خودروی GT3 برداشته شده ‌اند. و جلوپنجره هرچند همچنان بوی تویوتا می‌ دهد، اما حالتی اغراق‌شده دارد. نسبت طول کاپوت تا محور جلو در GR GT واقعا چشمگیر است.

دلیل شباهت به GT3 هم روشن است: گازو ریسینگ این خودرو را هم‌ زمان با نسخه مسابقه ‌ای GR GT3 توسعه داده است. دو خودرو اجزای سیستم تعلیق و قسمت V-8 نیروگاه پیشرانه را با هم به اشتراک می‌گذارند.

GT۳ / جی تی۳

10

11

12

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ