معاون صنایع دستی کشور: یزد در حوزه بسته‌بندی صنایع دستی پیشگام است

اقتصاد ایران: ایسنا/یزد معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ید به عنوان استانی پیشگام در حوزه بسته‌بندی صنایع دستی یاد کرد و گفت: اهتمام به حوزه بسته‌بندی و صنعت هدیه می‌توانند باعث شود صنایع دستی فقط به‌عنوان هنر خانگی دیده نشود بلکه علاوه بر اصالت و هویت، نیازهای بازار و الزامات محیط کسب‌وکار نیز در آن رعایت شود.

مریم جلالی در جریان سفر به یزد و بازدید از چهارمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی دارای بسته‌بندی و هدایای سازمانی این استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایشگاه با تمرکز بر بسته‌بندی و نحوه عرضه، یکی از بخش‌های مهم زنجیره ارزش است و نقش کلیدی در بهبود محیط کسب‌وکار و پاسخ به نیاز مشتریان دارد.

وی ضمن اشاره به این که در دنیای امروز، ارائه صرف محصول کافی نیست و باید روایت، قصه و هویت فرهنگی همراه محصول ارائه شود،  افزود: البته این موضوع بخشی از برنامه‌ها و سیاست‌های معاونت صنایع دستی بوده که اکنون به مرحله اجرا رسیده و استان یزد در این مسیر پیش‌قدم بوده است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان این که بسته‌بندی و صنعت هدیه می‌توانند باعث دیده شدن و عرضه بهتر صنایع دستی شوند، عنوان کرد: نمایشگاه برگزار شده گامی برای توسعه پایدار و بهبود محیط کسب‌وکار است و هدف آن است که صنایع دستی فقط به‌عنوان هنر خانگی دیده نشود بلکه علاوه بر اصالت و هویت، نیازهای بازار و الزامات محیط کسب‌وکار نیز در آن رعایت شود.

به گفته وی، این نمایشگاه نتیجه ترکیب دانش بازاریابی و بازارسازی با مهارت‌ها و اصالت‌های سنتی است و امیدواریم که ر استان‌های دیگر نیز نمونه‌های مشابهی از آن برگزار شود تا تحول جدی در حوزه صنایع دستی اتفاق بیافتد.

جلالی با بیان این که تحمیل استانداردهای سایر حوزه‌ها به صنایع دستی اشتباه است،  خاطرنشان کرد: استانداردسازی بسته‌بندی در حوزه صنایع دستی معنای متفاوتی دارد و به معنای یکسان‌سازی نیست؛ بلکه رعایت شاخص‌ها و ویژگی‌های هر رشته مدنظر است.

به اعتقاد وی، صنایع دستی باید تمایزها و ویژگی‌های خود را حفظ کند و بسته‌بندی هم باید با همین تفاوت‌ها طراحی شود.

وی در همین رابطه اضافه کرد: به دلیل تنوع، تعدد رشته‌ها و امکان شخصی‌سازی، بسته‌بندی باید متناسب با این ویژگی‌ها طراحی شود و در عین حال خود صنایع دستی و موتیف‌های سنتی می‌توانند به‌عنوان المان‌های بسته‌بندی برای سایر کالاها هم استفاده شوند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث از تدوین سند جامع مدیریت زنجیره ارزش صنایع دستی خبر داد و گفت: مراحل بررسی این سند در کمیسیون‌های تخصصی انجام شده و به صحن علنی رسیده است.

به گفته وی،  صنایع دستی حوزه‌ای چندوجهی است و هر رشته مانند سفال، منبت، بافته‌ها، مس یا قلم‌زنی ویژگی‌ها و شاخص‌های خاص خود را دارد لذا زنجیره ارزش باید میزهای تخصصی و استانداردهای مناسب هر رشته را داشته باشد.

جلالی هدف اصلی در این خصوص را حفظ اصالت در کنار رعایت الزامات محیط کسب‌وکار ذکر کرد و گفت: در واقع با این رویکرد نه اصالت از بین خواهد رفت و نه بازار مانع رشد می‌شود.

وی با بیان این که برای انتقال دانش تخصصی بسته‌بندی به کارگاه‌های کوچک و هنرمندان مستقل، همکاری با دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تعریف شده است،  ادامه داد: راه‌اندازی مراکز رشد و نوآوری در این خصوص کمک می‌کند نیازهای بازار و مشتریان بهتر پاسخ داده شود.  

جلالی در همین رابطه به اجرای برنامه «مهر اصالت ملی» با همکاری دانشگاه‌ها اشاره و ابراز کرد: استانداردسازی کارگاه‌ها نیز با همکاری وزارت صمت در حال پیشرفت است و اصرار داریم که این فرآیند باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن حفظ مؤلفه‌های هنری، شاخص‌ها و معیارهای سایر کالاها به صنایع دستی تحمیل نشود.

وی علت ضعف‌های گذشته در بسته‌بندی صنایع دستی را دشواری طراحی بسته‌بندی برای محصولات منحصربه‌فرد اعلام و تصریح کرد: به عبارتی از آنجایی که هر محصول نیاز به بسته‌بندی یکتا داشت، همین می‌توانست هزینه‌ها را افزایش دهد ولی خوشبختانه نسل جدید تولیدکنندگان، همراه با دانشجویان و شرکت‌های خلاق، پیشرفت‌های قابل توجهی در طراحی بسته‌بندی ایجاد کرده‌اند.

معاون صنایع دستی کشور در پایان یاداور شد: برگزاری این نمایشگاه در یزد نشان می‌دهد ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل شده و یزد اکنون در حوزه بسته‌بندی صنایع دستی پیشگام است.

انتهای پیام 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ