«GR GT»؛ حرکت سریع نینجای جسور

اقتصاد ایران: دوام بالا، کیفیت ساخت، ایمنی سطح بالا، هزینه نگهداری پایین، موتور کم‌استهلاک و به اصطلاح خودرویی برای تمام مسیرها بخشی از تعریف محصولات تویوتاست.

شاید تا ۵ سال قبل طراحی خودروهای تویوتا چندان جذاب نبود؛ اما پس از ارائه زبان جدید طراحی این برند مطرح و صاحب‌نام ژاپنی از ۲۰۲۲ میلادی به بعد شاهد مدل‌های زیبا و اسپرتی از تویوتا هستیم. براین اساس دو روز قبل بود که این کمپانی خوشنام مطرح جهان از دو محصول فوق اسپرت های-پرفورمنسی خود به‌صورت رسمی رونمایی کرد. یکی از این محصولات با نام GR GT و دیگری با نام GR GT۳ شناخته می‎شود.

درباره تویوتا GR GT

نخستین تجربه ورود تویوتا به دنیای اسپرت با ۲۰۰۰ GT آغاز شد؛ کوپه‎ای که از سال ۱۹۶۷ میلادی تا ۱۹۷۰ تنها ۳۵۱ دستگاه از آن به‌تولید رسید و خاطرات خوشی از تویوتا را در ذهن اسپرت دوستان به‌جا گذاشت. تا این‌که از سال ۲۰۱۹ میلادی با ورود بخش اسپرت تویوتا یعنی Toyota Gazoo Racing شاهد تغییر و تحولات فزاینده‎ای در محصولات تولیدی این کمپانی مطرح ژاپنی بودیم. در این راستا دو روز قبل شاهد معرفی دو سوپراسپرت خاص تویوتا در قالب کانسپت بودیم که با نام GR GT شناخته می‎شوند. هر دو سوپراسپرت تجربه جدیدی از تویوتا در بخش خودروهای GT و های-پرفورمنسی است. تویوتا GR GT در نسخه ویژه برای جاده‎ها و GR GT۳ برای پیست‎ها در نظر گرفته شده است.

از نظر استایل GR GT و GR GT۳ سبک جدید طراحی تویوتا را که هم‌مسیر با سوپراسپرت افسانه‎ای آن یعنی لکسوس LFA بوده، به‌نمایش می‌گذارند. با نگاهی به پروفیل GR GT شاهد یک پوزه بسیار کشیده، استفاده از خطوط شکسته روی بدنه، پشت نسبتا کوتاه و اورهنگ‎های بلند با رینگ‎های ۲۰ اینچی هستیم که کاراکتر نافذ و بسیار هیجان انگیزی به این سوپراسپرت می‎دهد. ناگفته نماند که رگه‎هایی از طراحی کانسپت لکسوس LFA که اوایل سال جاری میلادی معرفی شد، در هر دو سوپراسپرت جدید دیده می‎شود. در نمای جلو شاهد کاپوت کشیده متورم هستیم که با خطوط شکسته شکل گرفته تا با چراغ‎های باریک مزین به LED، جلوپنجره باریک میان چراغ‎های جلو، ورودی هوا درون سپر و ورودی‎های هوا روی کاپوت چهره کاملا جسورانه و تهاجمی از GR GT به‌نمایش بگذارد.

در نمای عقب با یک سوپراسپرت پهن‌پیکر همراه هستیم که با چراغ‎های کشیده مزین به LED به هم پیوسته، حجم‌پردازی بسیار خاص روی درِ صندوق، دیفیوزر بسیار بزرگ، ورودی‎های هوا زیر چراغ‎های عقب و اگزوزهای بزرگ چهارتایی گرد، همگی هیجان و اوج اسپرت بودن را به این نینجای جسور تزریق می‎کنند.

فرمولاسیون مهندسی پیشرفته به سبک تویوتا

مهندسان کمپانی تویوتا برای نخستین‌بار در سازه شاسی و بدنه GR GT از متریال آلومینیوم بهره گرفته‎اند. به‌عبارت دیگر از پروسه دایکستینگ کمک گرفته شده که طبق آن‌چه کمپانی تویوتا اعلام کرد بیش از ۱۲ هزار نقطه جوش در این سازه وجود دارد که به‌روش بسیار هوشمندانه‎ای صورت گرفته است. همچنین از متریال CFRP (فیبرکربن با پلیمر تقویت‌شده) بهره گرفته شده که باتوجه به آن‌چه کمپانی تویوتا اعلام کرده برای کاهش وزن و استحکام بدنه چنین تکنولوژی به‌کار گرفته شده است.

از سوی دیگر این متریال در سوپراسپرت‎های مطرح جهان مانند محصولات لامبورگینی (اونتادور، هوراکان، سنتاریو و...) و فراری و بوگاتی بهره گرفته می‎شود که در تیم مهندسی تویوتا نیز از آن استفاده کرده‎اند. هرچند که پنل شاسی جلو و عقب به‌گونه‎ای است که بیش‎ترین میزان نیرو را جذب و منجر به‌ایجاد کابین بسیار امن برای سرنشینان می‎شود.

«GR GT»؛ حرکت سریع نینجای جسور

این طراحی سبب شده است مرکز ثقل پایین و توزیع وزن به‌خوبی در میان محورهای جلو و عقب به‌صورت ۴۵ به ۵۵ صورت گیرد. این یعنی بالاترین پرفورمنس را با جدیدترین مهندسی در اختیار شما می‎گذارد. باتوجه به ساختار تمام‌آلومینیومی موتور جدید ۸ سیلندر تویوتا در این سوپراسپرت مجموع وزن به ۱۷۵۰ کیلوگرم رسیده است.

برای این‌که GR GT بتواند در زمره سوپراسپرت‎های سریع قرار گیرد، این نوع شاسی و بدنه توانایی حرکت تا حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر برساعت را به‌این کوپه های-پرفورمنسی می‎بخشد. بر این اساس دریچه‎های ورودی هوا روی بدنه ایجاد شده تا خنک کاری سیستم ترمز را در کنار بهبود ضریب آیرودینامیک داشته باشد و ضریب درگ را به ۰.۳۱ می‎رساند.

این یعنی برتری تیم طراحی و مهندسی تویوتا در توسعه این سوپراسپرت. همچنین کابین این سوپراسپرت با دو نمایشگر یکی برای کلاستر و دیگری برای سیستم اطلاعات-سرگرمی (مولتی‌مدیا) و دکمه‎های پیانویی سبب شده است فضای داخلی بسیار مدرن و جذاب باشد. اما استفاده از صندلی کاملا اسپرت، غربیلک‌فرمان نسل جدید دی-کات، پدال‎های شیفتر فیبرکربنی بزرگ در پشت فرمان و دسته‌دنده مشابه پورشه ۹۱۱ توربو S (۹۹۲) همگی سبب شده است هیجان در کابین تویوتا GR GT به اوج خود برسد.

«GR GT»؛ حرکت سریع نینجای جسور

قلب تپندهای که ۸ سیلندر دارد!

مهم‎ترین و جذاب‎ترین بخش در این سوپراسپرت قلب تپنده آن است. اگرچه این روزها شاهد کاهش حجم موتور و تعداد سیلندرها هستیم، اما کمپانی تویوتا خبر خوشی برای اسپرت‌دوستان دارد. آن هم بهره گرفتن از یک موتور ۸ سیلندر وی-شکل نسل جدید ۴ لیتری است که نیروی لازم را برای حرکت GR GT تامین می‎کند. درحقیقت این موتور مشابه تکنولوژی موتور ۸ سیلندر وی-شکل ۴ لیتری بای-توربو مرسدس‎بنز یعنی M۱۷۷ است. به‌عبارت دیگر ساختار بدنه موتور یا بلوک آن تمام‌آلومینیوم دایکستینگ و سرسیلندر آن نیز از متریال آلومینیوم است.

این موتور وی-شکل دارای طراحی و زوایای قرارگیری سیلندرها به صورت ۹۰ درجه‎ای و حجم موتور ۳۹۹۸ سی‎سی است. این موتور به‌لطف پارامترهای فنی مانند قطر سیلندر ۸۷.۵ میلی‎متری و کورس پیستون ۸۳.۱ میلی‎متری، نصب تویین-توربو (توربوهای دوقلو)، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‎ها VVT-i و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها راندمان بسیار بالایی را فراهم می‎آورد. به‌این معنا که با توجه به‌چنین پارامترهای فنی حداکثر ۶۵۰ اسب‎بخار قدرت و حداکثر ۸۵۰ نیوتون‎متر گشتاور را به‌ارمغان می‎آورد. در مقابل از یک موتور الکتریکی نسل جدید پرتوان بهره گرفته شده که می‎تواند ساختار هیبریدی به‌این سوپراسپرت ببخشد تا قدرت و گشتاور بالاتری را نیز فراهم آورد.

بر اساس آن‌چه کمپانی تویوتا اعلام کرده، آکیو تویودا از راننده تیم تویوتا در مسابقات FIA World Endurance Championship کمک گرفته تا بالاترین لذت رانندگی را به‌همراه اوج اسپرت بودن تجربه کنند. ناگفته نماند که گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با ساختار کلاچ نسل جدید قدرت و گشتاور را به‌چرخ عقب منتقل می‎کند. همچنین به‌لطف بهره گرفتن از تکنولوژی تویین-توربو (توربوهای دوقلو) نسل جدید توان و گشتاور بالایی را فراهم می‎آورد. همین مساله سبب شده است حداکثر سرعت تویوتا GR GT به ۳۲۰ کیلومتر برساعت برسد.

«GR GT»؛ حرکت سریع نینجای جسور

ساختار سیستم تعلیق و ترمز

به‌لطف استفاده از سیستم دابل‌ویشبون در محورهای جلو و عقب و ساختار سیستم تعلیق تمام آلومینیومی دایکستینگ، سواری بسیار باکیفیتی از یک سوپراسپرت در اختیار راننده قرار می‌گیرد. هرچند که استفاده از دامپرها (کمک‌فنرهای) بادی قابل تنظیم در این مهم بی‌تاثیر نبوده و قابلیت تنظیم ارتفاع را به‌راننده هدیه می‎دهد. تایرهای ۳۵/۲۶۵ با رینگ‎های ۲۰ اینچی فورج‌شده در جلو و ۳۰/۳۲۵ با رینگ‎های ۲۰ اینچی فورج‌شده در عقب نیز در هندلینگ و سواری بسیار اثرگذار بوده است. ناگفته نماند که به‌لطف توزیع وزن ۴۵ به ۵۵ محورهای جلو و عقب و مرکز ثقل پایین و استفاده از تایرهای پهن‎تر در محور عقب، هندلینگ بسیار عالی را برای این سوپراسپرت فراهم آورده است. همین‌طور در هر چهار چرخ از سیستم ترمز کربن‌سرامیکی بهره گرفته شده که با کالیپرهای ۸ پیستونه در محور جلو و ۴ پیستونه در محور عقب، عملکرد بی‎نظیری از سیستم ترمز را به‌نمایش می‎گذارد.

ارزش سوپراسپرت تویوتا

درحال حاضر کمپانی تویوتا دو سوپراسپرت GR GT و GR GT۳ را در قالب کانسپت مشابه نسخه تولیدی معرفی کرده است که اوایل سال ۲۰۲۶ میلادی از نسخه تولیدی آن رونمایی می‌شود و در تعداد محدود به فروش خواهد رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ