مدیر آموزش و پرورش ابهر: تربیت نسل تمدنساز بدون نقش محوری معلمان ممکن نیست
اقتصاد ایران: ایسنا/زنجان مدیر آموزش و پرورش ابهر گفت: تربیت نسل تمدنساز بدون نقش محوری معلمان ممکن نیست، چراکه معلم تنها منتقلکننده محتوا نیست، راهبر فرهنگ، اخلاق و تفکر است.
سیدداود ابراهیمی امروز (شنبه ۱۵ آذر) در افتتاحیه دوره مسیر معلمی، بر نقش محوری معلمان در فرآیند تربیت تمامساحتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: سند تحول بنیادین هدفی روشن و مهم دارد که این اهداف شامل پرورش نسلی تمدن ساز، خلاق، مسئولیتپذیر، متعهد، ماهر و کارآمد امیدوار و دارای روحیه تلاش و کار است، اما رسیدن به این هدف بزرگ، بدون نقش محوری معلم امکانپذیر نیست و معلم در این سند، قلب فرآیند یاددهی و یادگیری است.
وی اظهار کرد: معلم تنها اطلاعات را منتقل نمیکند، بلکه فرهنگ، مهارتهای اجتماعی و اخلاقی و تفکر انتقادی دانشآموزان را شکل میدهد، بنابراین معلم باید هم متخصص در رشته خود و هم متعهد به ارزشهای اخلاقی و حرفهای باشد و بدون تربیت معلمان با دانش عمیق و تعهد حرفهای، اهداف کلان سند، تنها به یک شعار تبدیل میشوند، نه واقعیت عملی.
مدیر آموزش و پرورش ابهر بیان کرد: دنیای امروز با سرعتی بیسابقه در حال تغییر است و تغییرات علمی و فناوری، تنوع دانشآموزان و نیاز به یادگیری فعال، مهارتهای نوین معلمی را ضروری کرده است و دانشآموزان امروز به مهارتهایی نیاز دارند که چند سال پیش حتی تصور آن ممکن نبود.
او افزود: معلمان سنتی که تنها به انتقال محتوای کتاب درسی اکتفا میکنند، نمیتوانند دانشآموزان را برای مواجهه با مسائل پیچیده، فناوریهای نوین و یادگیری مادامالعمر آماده کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی دیگر از واقعیتهای امروز، تنوع دانشآموزان در کلاسهای درس است، تصریح کرد: دانشآموزان از نظر توانمندیها، علاقهمندیها و سبکهای یادگیری بسیار متفاوت هستند و معلمانی که مهارت مدیریت این تفاوتها و شخصیسازی یادگیری را نداشته باشند، نمیتوانند فرصت موفقیت را برای همه فراهم کنند و کلاسهای سنتی اغلب با مشکلاتی مانند کاهش انگیزه و یادگیری منفعل مواجه هستند. بنابراین معلم توانمند باید محیطی پویا و جذاب برای یادگیری ایجاد کند، از پرسشگری و حل مسئله استفاده کند و دانشآموزان را فعال و مسئولیتپذیر تربیت کند.
وی افزود: مدیریت کلاسهای بزرگ و با تراکم بالا، برخورد با مشکلات رفتاری و حفظ نظم نیز از دغدغههای روزمره معلمان است و بدون آمادهسازی معلمان برای مواجهه با این چالشها، تحقق اهداف سند تحول امکانپذیر نخواهد بود و اینجاست که دورههای مسیر معلمی اهمیت ویژه پیدا میکنند.
ابراهیمی یادآور شد: این دورهها معلمان را با روشهای تدریس فعال، استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری تعاملی، تدریس تفاوتمحور، تشخیص نیازهای فردی و طراحی فعالیتهای انعطافپذیر آشنا میکنند و هدف این دوره، تبدیل معلم از یک انتقالدهنده صرف محتوا به یک راهبر حرفهای و توانمند در هدایت یادگیری فعال و متناسب با نیازهای روز است.
او اضافه کرد: با تربیت معلمان توانمند از طریق این دورهها، میتوان چالشهایی مانند کلاسهای پرتراکم، انگیزه پایین دانشآموزان و روشهای سنتی تدریس را کاهش داد و زمینهساز توسعه پایدار آموزش و پرورش شد و باید تلاش کرد معلمان امروز، راهبران تحول فردای آموزش و پرورش باشند و دانشآموزانی پرورش دهیم که نه تنها آماده زندگی در دنیای امروز هستند، بلکه توانایی خلق آیندهای بهتر را دارند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه