زرندی: فولاد مبارکه به آب پایدار ۴۰ میلیون مترمکعبی رسید
اقتصاد ایران: اصفهان- مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: نیاز این مجتمع صنعتی با اتصال آب دریا از رودخانه زایندهرود به صفر رسید و برای همیشه به آب پایدار دریایی متصل شد.
به گزارش خبرنگار مهر، سعید زرندی صبح شنبه پس از آئین اتصال رسمی فولاد مبارکه به فاز اول انتقال آب دریا (خلیج فارس) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز ۴۰ میلیون مترمکعب آب در لولهها جاری است در حالی که نیار فولاد مبارکه ۳۰ میلیون مترمکعب است اما ظرفیت قرارداد فعلی ۷۰ میلیون مترمکعب در سال است که تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب قابل افزایش خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه این پروژه ۸۰۰ کیلومتری یکی از پیچیدهترین طرحهای زیرساختی کشور بوده، افزود: فولاد مبارکه برای تحقق این پروژه علاوه بر سرمایهگذاری مستقیم هشت تا ۹ هزار میلیارد تومان، یک میلیارد تومان ورق فولادی مورد نیاز را نیز در قالب تسهیلات LC بدون سود سهساله تأمین کرد.
مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره قیمت تمامشده آب گفت: هزینه شیرینسازی (نمکزدایی) حدود ۰/۶ سنت و هزینه انتقال بین ۱/۵ تا سه دلار به ازای هر مترمکعب است.
زرندی خاطرنشان کرد: آب دریا ارزان نیست اما در شرایطی که بین تعطیلی تولید و ادامه فعالیت قرار داشتیم، تنها گزینه ممکن همین بود.
وی با اشاره به حذف کامل برداشت مکمل از زایندهرود تأکید کرد: تا پیش از این، بخش قابل توجهی از مابهالتفاوت نیازمان را در زمان رهاسازی آب زایندهرود تأمین میکردیم اما امسال این امکان به کمترین مقدار ممکن رسید.
مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به خبرنگاری گفت: افزایش هزینه آب در کوتاهمدت بر قیمت تمامشده محصولات اثر دارد اما با کنترل دقیق مصرف و ایجاد بازار متشکل آب، این هزینه را مدیریت خواهیم کرد.
آخرین وضعیت فاز دوم انتقال آب دریا به اصفهان
زرندی به مطالعات خط دوم انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: دانشگاه اصفهان در حال بررسی مجدد مسیرها با تمرکز بر توجیه اقتصادی و نرخ بازگشت سرمایه است. پس از تثبیت کامل خط فعلی، خط دوم نیز وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در استان اصفهان طرح توسعه جدید و کلنگزنی تازه نخواهیم داشت اما هم اینک بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان طرح در حال اجرا داریم از جمله نورد گرم ۲ که بزرگترین پروژه صنعتی کشور است اما توسعههای آینده را در مناطقی اجرا میکنیم که دسترسی به آب دریا راحتتر و چالشهای زیستمحیطی کمتری داشته باشد.
زرندی طراحی خط را یکی از نقاط قوت پروژه دانست و گفت: ۵۳۰ کیلومتر از مسیر به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ طراحی شده که مصرف برق را ۸۰ مگاوات کاهش داده است.
وی در خصوص بحرانهای انرژی نیز اظهار کرد: با اضافه شدن ۴۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق داخلی، از ابتدای سال ۱۴۰۵ مشکل جدی در تأمین برق نخواهیم داشت و تولید را در سطح بالا حفظ میکنیم.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه