خانم گوگوش! اون چه کاریه؟ اوووون چه کاریه؟
اقتصاد ایران: در روزهای اخیر، مصاحبه تازهای از گوگوش موجی گسترده از واکنشها را در فضای مجازی برانگیخته است. او در سخنانی که به سرعت وایرال شد اعلام کرد تا «تغییر وضعیت» در ایران رخ ندهد، دیگر قصد برگزاری کنسرت ندارد.
برترینها: در روزهای اخیر، مصاحبه تازهای از گوگوش موجی گسترده از واکنشها را در فضای مجازی برانگیخته است. او در سخنانی که به سرعت وایرال شد اعلام کرد تا «تغییر وضعیت» در ایران رخ ندهد، دیگر قصد برگزاری کنسرت ندارد. این جمله در بخش بزرگی از افکار عمومی با انتقاد و تردید مواجه شد. بسیاری نوشتند که کیفیت اجراهای او در سالهای اخیر افت محسوسی داشته و این تصمیم بیش از آنکه یک موضعگیری واقعی باشد، نوعی تلاش برای توجیه شرایطی است که مدتهاست مخاطبان دربارهاش صحبت میکنند. در شبکههای اجتماعی کنایههایی نظیر «روغن ریخته را نذر امامزاده کرده» بهوفور دیده شد؛ کنایهای که اشاره دارد به اینکه این تصمیم زمانی مطرح شده که صدای او دیگر توان سابق را ندارد و ادامه فعالیت صحنهای احتمالا نمیتوانست موفقیت گذشتهاش را بازآفرینی کند. برخی کاربران حتی یادآور شدند که در چند اجرای آخر، نشانههای خستگی و کاهش توانایی کاملاً مشهود بوده و همین موضوع باعث شده چنین تصمیمی به نظرشان دیرهنگام برسد.
همین زمینه باعث شد که انتقادها تنها در سطح کاربران باقی نماند و برخی صفحات فرهنگی نیز به موضوع ورود کنند. صفحه اینستاگرامی تهران نگاتیو در تحلیلی صریح نوشت: «وقتی توان صحنه مثل گذشته نیست ادامه دادن بیشتر شبیه خرج کردن باقی مانده اعتبار است گاهی بهترین کار این است که پیش از آنکه همه چیز مستهلک شود با احترام کنار رفت نه اینکه آخرین رمق محبوبیت را هم به بازی گرفت.» این نگاه، که بهسرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت، بر این نکته تأکید دارد که ارزش یک دوران هنری تنها با موفقیتهایش تعریف نمیشود؛ بلکه با نحوه پایان آن نیز سنجیده میشود. بسیاری از واکنشها نیز حول همین ایده شکل گرفت: اینکه شاید زمان مناسب برای کنارهگیری سالها پیش بوده و اکنون این تصمیم تنها بهظاهر جلوهای آگاهانه دارد.
در مقابل، شماری از کاربران مدعی شدند که شاید این تصمیم تلاشی برای حفظ میراث حرفهای او باشد و گوگوش نمیخواهد با اجراهایی که از استاندارد سالهای اوجش پایینترند، تصویری آسیبدیده از کارنامه طولانیاش بر جا بگذارد. به باور این گروه، حتی اگر این تصمیم دیر گرفته شده باشد، میتواند مانع از ثبت خاطرهای نامطلوب در ذهن مخاطبان شود. با این حال منتقدان یادآور میشوند که چنین رویکردی در صورتی معنا پیدا میکند که تصمیمگیری در لحظهای انجام شود که هنوز ظرفیتهای هنری بهطور کامل تحلیل نرفته باشد.

در مجموع، بحث بر سر این موضع تازه تنها درباره توقف برگزاری کنسرت نیست؛ بلکه به پرسشی قدیمیتر بازمیگردد: یک هنرمند چه زمانی باید تشخیص دهد که زمان کنار رفتن فرا رسیده است؟ آیا این لحظه را خود هنرمند تعیین میکند یا جامعه با واکنشها و داوریهایش او را به سمت چنین تصمیمی سوق میدهد؟ بسیاری از واکنشهای این روزها، چه در قالب نقدهای تند و چه کنایههای آشکار، به همین نقطه اشاره دارد: اینکه پیوند زدن توقف اجراها با وضعیت ایران بیشتر از آنکه یک انتخاب اخلاقی یا حرفهای باشد، برای بخشی از مخاطبان نوعی اقدام منفعتطلبانه به نظر میرسد؛ تلاشی برای پوشاندن افت کیفیت اجراها پشت یک شعار بزرگ. از نگاه منتقدان، این تصمیم نه یک پایان آگاهانه، بلکه نوعی استفاده از شرایط برای توجیه مسئلهای است که مدتها پیش باید دربارهاش شفافسازی میشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه