آقایانِ مسئول، لطفاً قیمهها را نریزید تو ماستا!
اقتصاد ایران: وضعیت این روزهای بیلبوردیهای شهری مصداق دقیق آن ضربالمثل است که میگفت «پول بده سر سبیل شاه ناقاره بزن». این اتفاق به خصوص در نیمه شمالی شهر بیشتر به چشم میخورد.
روزنامه هم میهن نوشت: وضعیت این روزهای بیلبوردیهای شهری مصداق دقیق آن ضربالمثل است که میگفت «پول بده سر سبیل شاه ناقاره بزن». این اتفاق به خصوص در نیمه شمالی شهر بیشتر به چشم میخورد.
در ماههای گذشته هرچند وقت یک بار دکتر و مهندسهای تازه از لپلپ درآمدهای میدیدیم که روی مبلهای استیل آنچنانی لم دادهاند و کنار پرترهای نورپردازی شده جملات قصار را به مخاطب نمایش میدهند و مردم شهر را به خرید کتابهایشان ترغیب میکردند. از آن طرف عدهای هنرمند پیدا شدهاند که قیمهها را توی ماستها ریختهاند.
بیلبوردی که هم کنسرت و هم موتورسیکلت را تبلیغ می کند
در نمونه اخیر یکی از خوانندههای مردمی به واسطه بیلبوردهای شهری توأمان هم کنسرتش را تبلیغ کرده و هم موتورسیکلتی را به بیلبورد اضافه کرده تا به این واسطه تبلیغ موتور را هم کرده باشد.
واقعیت این است که شاید اگر این دوستان برای رسیدن به هدفشان کمی هوشمندی چاشنی طراحیشان میکردند اینقدر به مخاطب فشار نمیآمد. نکته اساسی اما اینکه تبلیغ کنسرت یک خواننده از جنس تبلیغات فرهنگی است. شهرداریها و شرکتهای تبلیغاتی اصولاً در برخورد با یک مسئله فرهنگی تسهیلات ویژهای را پیشبینی میکنند.
چراکه تصور مسئولان شهری و فرهنگی این است که در کار فرهنگی اصولاً خبری از پول نیست و اگر فرهنگ رشد پیدا کند امنیت روانی جامعه بهبود پیدا میکند. کاری که این خواننده و طراحان و شرکتهای تبلیغاتی با این بیلبورد کردهاند اما پشت پا زدن به فرهنگ است. اول اینکه باعث میشود نگاه بالادستیها به تبلیغات فرهنگی عوض شود. دوم اینکه مخاطب آن بیلبورد دچار سردرگمی شود.
استفاده از یک اتفاق فرهنگی برای تبلیغ یک شرکت موتورسازی
به عکس نگاه کنید آیا مطلقاً هیچ ارتباطی بین عناصر تبلیغی میبینید؟ چیزی که بیشتر در این عکس دیده میشود استفاده از یک اتفاق فرهنگی برای تبلیغ یک شرکت موتورسازی است. اصلاً حالا که قرار است هر چیزی در این عکس به تبلیغ دربیاید چرا همزمان خواننده محترم یک بستنی یا پفک را هم به تبلیغاتش اضافه نکرد؟
یک لحظه تصور کنید، آقای... با همین شمایل روی زین موتور مینشست و هم زمان یک گاز هم به بستنی میزد و با آن یکی دستش هم پفک میخورد... قشنگ نبود؟
ظاهراً این روزها هر تبلیغی که به بیلبوردهای شهر راه پیدا میکند مجوزی از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران و وزارت ارشاد دریافت میکند.
این نوشته قصد ندارد که کار را برای تبلیغات فرهنگی و اهالی فرهنگ سخت کند و مانع و رادع بیخود سر راهشان بگذارد اما یکی بیاید بگوید وقتی کنسرت این خوانندگان در همان ساعتهای اولیه «سولد اوت» میشود چه حاجت به تبلیغات همزمان اینچنینی؟
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه