راز محبوبیت موتور لامبدا ۲ هیوندای چیست؟
اقتصاد ایران: همواره موتورهای ۶ سیلندر وی-شکل در دنیای خودرو جزو محبوبترین پیشرانهها بودهاند.
در این عرصه مرسدسبنز، آئودی، بامو، فورد، شورولت، تویوتا، نیسان و... زبانزد هستند. اما کمپانی هیوندای از سال ۲۰۰۵ میلادی پا بهاین عرصه گذاشت و با ارائه موتور لامبدا توانست تحولات اساسی را در این بخش رقم بزند. موتور ۶ سیلندر وی-شکل هیوندای که حجم موتور ۳ لیتر تا ۳.۸ لیتری را پوشش میدهد تا پیش از این در ایالاتمتحده بهتولید میرسید؛ اما هماکنون خطتولید این پیشرانه در کرهجنوبی فعال است. در ادامه بهصورت تخصصی و فنی موتور ۶ سیلندر وی-شکل ۳.۸ لیتری لامبدا ۲ را بررسی خواهیم کرد.
موتور لامبدا را بشناسید
کمپانی هیوندای بهمنظور توسعه سبد محصولات خود، تولید سدانهای فولسایز و کوپه اسپرت را در دستور کارِ خود قرار داد. اما در این زمینه چالشی وجود داشت و آن نیز تولید قوای محرکه پرتوان بود. بر این اساس سال ۲۰۰۵ میلادی این خودروساز کرهای درصدد طراحی و تولید یک موتور ۶ سیلندر وی-شکل برآمد. این خانواده از موتورهای ۶ سیلندر هیوندای طیف حجم موتور ۳ لیتر تا ۳.۸ لیتری را در بر میگیرد. بهعبارت دیگر هیوندای یک موتور با بدنه (بلوک) ۶ سیلندر وی-شکل طراحی و ساخته که حجم سیلندرهای آن با یکدیگر متفاوت و هر یک در محصول خاصی نصب شده است. جالب است بدانید که بلوک (بدنه) سیلندر و سرسیلندر هر دو از جنس آلومینیوم بوده و از راندمان بالایی نیز برخوردار است. ناگفته نماند که موتور ۶ سیلندر وی-شکل لامبدا هیوندای ساختار اتمسفریک دارد.
طراحی و ساختار موتور لامبدا ۲
موتور ۶ سیلندر وی-شکل هیوندای موسوم به لامبدا از ساختار بدنه (بلوک) سیلندر تمامآلومینیوم با سرسیلندر آلومینیومی بهره گرفته است. این موتور در مدل ۳۷۷۸ سیسی (۳.۸ لیتری) که با نام لامبدا ۲ معرفی میشود، مورد بررسی ما در این مطلب است. بر این اساس ساختار بدنه (بلوک) آلومینیومی دارای ۶ سیلندر بهصورت وی-شکل با زاویه قرارگیری سیلندرها ۶۰ درجهای است. در مدل لامبدا ۲ تمام بدنه (بلوک) سیلندر و سرسیلندر آلومینیوم بوده و بهلطف طراحی محفظه احتراق ایدهآل و ساختار جدید تایمینگ سوپاپها، راندمان بالایی را فراهم میآورد. این موتور در سدانهای خوشنام هیوندای مانند نسل اول جنسیس، آزرا نسل چهارم، کیا اپیروس و جنسیس کوپه نصب شده است.
اختار فنی پیشرانه لامبدا ۲
موتور ۶ سیلندر وی-شکل لامبدا ۲ با سیلندر و سرسیلندر آلومینیومی دارای ۲۴ سوپاپ است. بهعبارت دیگر حجم موتور در این پیشرانه ۳۷۷۸ سیسی، طراحی چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر (درمجموع ۲۴ سوپاپ در سرسیلندر) و نوع قرارگیری زاویه سیلندر ۶۰ درجهای است. جالب است بدانید که ۲۴ سوپاپ روی دو میلسوپاپ تعبیه شده که با مکانیزم DOHC دارای سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها بهصورت تک VVT یا دوبل DVVT، سیستم پاشش سوخت چند نقطهای MPI و در نسل جدیدتر مستقیم داخل سیلندر GDI و مکانیزم زنجیر تایم راندمان بالایی نیز دارد. از آنجا که حجم موتور ۳۷۷۸ سیسی (۳.۸ لیتری) برای لامبدا ۲ در نظر گرفته شده، بزرگترین سایز کورس پیستون و قطر سیلندر را در خود جا داده است.
بهعبارت دیگر سایز کورس پیستون برای ۶ سیلندر وی-شکل در لامبدا ۲، ۸۷ میلیمتر و قطر سیلندر ۹۶ میلیمتری است. این عدد برای قطر سیلندر و کورس پیستون منجر به ایجاد گشتاور بالا شده که همین عامل سبب کاهش اتاق احتراق و رسیدن نسبت تراکم به ۱۲ بهیک شده است. این عدد نسبت تراکم بالا بهشمار میرود و بههمین دلیل حداقل اکتان سوخت بنزین برای این موتور قدرتمند حجیم ۹۰ است که مناسب برای استفاده در کشورهای خاورمیانه و بهویژه ایران است. همچنین در مدل سیستم پاشش سوخت مستقیم چند نقطهای MPI که با کد G۶DA شناخته میشود، نسبت تراکم ۱۲ بهیک است. با همین ساختار موتور اما تغییراتی در سیستم پاشش سوخت یعنی سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI و بهرهگیری از سیکل اتکینسون ایجاد شده که نسبت تراکم را به ۱۳ بهیک رسانده و با کد موتور G۶DN معرفی میشود. جالب است بدانید که نصب انژکتورها بهصورت مستقیم داخل سیلندر نیازمند هوای فشردهتر است.
بهبیان سادهتر زمانی که انژکتورها داخل سیلندر بهصورت مستقیم پاشش دارند، باید هوای داخل محفظه احتراق بهحدی فشرده شود که احتراق کاملتری شکل بگیرد؛ بههمین دلیل نسبت تراکم به ۱۳ به یک میرسد. در موتور لامبدا ۲ با سیستم سوخترسانی ترزیق مستقیم داخل سیلندرها GDI که در برخی از جنسیسهای سدان فیسلیفت نیز در کشور وجود دارد، باید از حداقل اکتان سوخت بنزین ۹۱ بهره گرفته شود تا ناک (ضربه ناشی از پایین بودن اکتان داخل سیلندرها) کاهش یابد و منجر بهخرابی موتور نشود. علاوهبر این، در نسخه پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها GDI موتور لامبدا ۲، پیستون و شاتون فورج ساخته شده و اویلپمپ (پمپ روغن) نسل جدید بهره گرفته شده تا راندمان موتور نیز حدود ۲۰ درصد ارتقا یابد.
۶ سیلندر حجیم اما کماستهلاک
موتور لامبدا ۲ هیوندای که ساختار ۶ سیلندر وی-شکل ۳.۸ لیتری دارد، بهلطف عدم طراحی سیستم پرخوران توربوشارژ یا سوپرشارژ، استهلاک بسیار پایینی دارد. بهحدی که طبق بررسیهای دقیق نگارنده این مطلب در کشور اماراتمتحدهعربی خرابی این موتور نسبت به خرابی موتورهای ۶ سیلندر محصولات اروپایی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. چراکه ECM موتور لامبدا ۲ از نوع بوش بوده که پیش از رسیدن بهدور ۷۸۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) سوخت را قطع و از ایجاد فشار در سیلندرها جلوگیری میکند. همچنین در این مدل از سیستم تایمینگ متغیر هوشمند دوبل سوپاپها استفاده شده که از شیر OCV (شیر هیدرولیکی برای کاهش یا افزایش فشار روغن جهت آوانس یا ریتارد کردن زمان باز و بسته شدن سوپاپها) بهره میگیرد و این امر سبب شده است راندمان موتور در سطح بالایی قرار گیرد. با توجه به حجم موتور ۳۷۷۸ سیسی، نسبت توان و گشتاور در سطحی قرار دارد که موتور به اصطلاح زیر بار یا تحت فشار قرار ندارد.
توان و گشتاور مبتنی بر دیاگرام
بر این اساس با در نظر گرفتن پارامترهای فنی مانند حجم موتور، قطر سیلندر و کورس پیستون، قرارگیری ۲۴ سوپاپ در سیلندر، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها، نسبت تراکم ۱۲ بهیک یا در نسخه پاشش سوخت مستقیم GDI که ۱۳ به یک است، حداکثر توان ۲۴۷ اسببخار در دور ۶۰۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) تا ۲۹۵ اسببخار در همین دور و حداکثر گشتاور ۳۴۳ نیوتونمتر در دور ۴۵۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) تا ۳۶۵ نیوتونمتر در دور ۴۷۰۰ آرپیام را فراهم میآورد. نکته بسیار مهم دیگر درباره پیشرانه لامبدا ۲ تیونینگ است که در مدل لامبدا ۲ RS GDI که اغلب روی جنسیس کوپه نیز قابلیت نصب دارد، حداکثر ۳۴۸ اسببخار قدرت را در ۶۸۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۴۰۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۵۳۰۰ آرپیام بهارمغان میآورد. در این مدل تغییراتی در پروگرامینگ ECM و تایمینگ سوپاپها نیز بهوجود آمده که منجر بهافزایش توان و گشتاور نیز شده است. در نسخه لامبدا ۲ با سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI، توان ۲۹۵ اسببخاری را در لحظهای که دورموتور به ۶۰۰۰ آرپیام میرسد، ارائه میدهد؛ اما با افزایش دور موتور و رسیدن به ۶۵۰۰ آرپیام یک روند نزولی را شاهد هستیم که توان بهصورت تدریجی به ۲۹۰ اسببخار کاهش پیدا میکند که این طبق سیکل اتکینسون است. در مقابل گشتاور در لحظه افزایش دورموتور از ۳۵۰۰ آرپیام به ۴۵۰۰ آرپیام بهصورت یکباره از ۲۸۰ نیوتونمتر به ۳۶۵ نیوتونمتر رسیده و با افزایش دور موتور به ۶۰۰۰ آرپیام تا حدی روند خطی دارد و پس از آن روند نزولی بهخود میگیرد.
سیستم خنک کننده و کنترل دما
تمام مدلهای موتور لامبدا بر اساس آب-هوا خنک کار میکنند. در نسخه لامبدا ۲ MPI و GDI از یک رادیاتور بزرگ برای آب و یک رادیاتور (مبدل حرارتی) نسبتا بزرگ برای گیربکس استفاده شده است. از آنجا که این پیشرانه فاقد سیستم پرخوران توربوشارژ است، رادیاتور آب از جنس آلومینیوم بوده که پرههای آن طوری طراحی شده که بیشترین میزان انتقال حرارت را دارند. واترپمپ (پمپ آب) به صورت مکانیکی اما با کنترلر الکترونیکی است که دبی ورودی بهسیستم خنککننده را نسبت به مدلهای متداول ۱.۵ برابر کرده و در مقابل استفاده از اویلپمپ (پمپ روغن) نسل جدید که دارای دبی ۲ برابر نسبت به اویل پمپهای متداول است، روانکاری و خنککاری به مراتب بهتری نسبت به پیشرانه ۴ سیلندر تتا ۲ دارد. در نظر داشته باشید که ترموستات نسل جدید دارای کنترلر الکترونیکی نیز در کاهش حرارت موتور بسیار اثر گذار بوده است. ناگفته نماند که بهلطف استفاده از سیکل اتکینسون و سیستم خنککننده متناسب با ساختار موتور راندمان حرارتی به ۵۰ درصد رسیده که بهخودی خود نشان از بازدهی بالای موتور دارد. این ساختار خنککننده و کنترل دما در موتور لامبدا ۲ سبب شده است تنش حرارتی بهخوبی کنترل شود و منجر بهافزایش استهلاک نشود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه