ماراتن بازیسازی دانشگاه اصفهان به حوزه مهارتهای شناختی وارد شد
اقتصاد ایران: ایسنا/اصفهان عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان با اشاره به برگزاری دهمین ماراتن بازیسازی این دانشگاه گفت: تمرکز رویداد امسال بر بازیهای شناختی، با هدف پیوند دادن جامعه بازیسازان و متخصصان علوم شناختی و ایجاد هستههای پژوهشی جدید است.
جواد راستی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به سابقه بیش از یک دههای برگزاری ماراتنهای بازیسازی در دانشگاه اصفهان اظهارکرد: از دوره چهارم تاکنون، این ماراتنها همواره دارای تم مشخص بودهاند و برخلاف بسیاری از رویدادهای مشابه، رویکرد ما برگزاری یک رقابت هدفمند بوده است. سه دوره پیشین با محور فرهنگ شهروندی و با حمایت شهرداری برگزار شد و امسال تصمیم گرفتیم رویداد را وارد حوزهای تازه کنیم؛ حوزهای که امروز در جهان بیش از هر زمان دیگری مورد تأکید قرار دارد: شناخت و مهارتهای شناختی.
وی افزود: برخلاف تصور رایج که موفقیت جوامع یا سازمانها را وابسته به مهارتهای سختافزاری میداند، امروز روشن شده که مهارتهای شناختی افراد نقش تعیینکنندهتری در پیشرفت دارند. این اهمیت هم در حوزه توانبخشی شناختی برای افرادی که بهدلیل سکته، تروما یا بیماری بخشی از تواناییهای خود را از دست دادهاند دیده میشود، هم در اختلالات شناختی مانند ADHD و طیف اوتیسم و هم در افزایش سرمایه شناختی افراد سالم؛ یعنی تقویت توجه، حافظه، حل مسئله، خلاقیت و سرعت واکنش.
عضو هیئتعلمی مهندسی پزشکی و مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان با اشاره به نقش بازیها در این حوزه ادامه داد: در جهان و در کشور ما بهطور فزایندهای پذیرفته شده که مسیر ارتقای مهارتهای شناختی، آموزش و حتی درمان، از طریق بازیها بسیار اثربخشتر است. ما سالها در دانشگاه اصفهان در کنفرانسهای تخصصی شاهد رشد مقالات مرتبط با تلاقی علوم شناختی و بازیسازی بودهایم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم وارد فاز عملیتر شویم و ماراتن امسال را در حوزه بازیهای شناختی برگزار کنیم؛ با دو هدف اصلی پیوند دادن جامعه بازیسازان با متخصصان علوم شناختی و ایجاد همافزایی بین این دو جریان علمی.
راستی گفت: دانشگاه اصفهان نیز بستر بالقوه این همکاری را داراست؛ ما دو ماژول فعال در دانشگاه داریم؛ مرکز نوآوری صنایع سرگرمی که سالها در زمینه بازیهای جدی درمانی و آموزشی فعالیت داشته و آزمایشگاه شناختی اصفهان یکی از واحدهای پژوهشی پیشرو کشور در علوم شناختی است. تلاقی این دو مأموریت دانشگاه در این رویداد میتواند نقطه عطفی هم برای حوزه شناخت و هم برای حوزه بازیسازی باشد.
وی درباره فرایند داوری و منتورینگ رویداد توضیح داد: برای این دوره هم منتور و هم داور از هر دو حوزه انتخاب کردهایم. یکی از چالشهایی که همیشه در بازیهای جدی وجود دارد این است که تیمها چنان در هدف آموزشی یا درمانی غرق میشوند که فراموش میکنند بازی، پیش از هر چیز، باید سرگرمکننده باشد. از طرف دیگر، مفاهیم شناختی مثل توجه یا حافظه، بسیار دقیقتر از آن هستند که بتوان آنها را سطحی به کار برد. بنابراین در داوری و منتورشیپ، هم بر اعتبار علمی محتوا تأکید داریم و هم بر جذابیت تجربه بازی.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان با اشاره به حضور منتورهای شاخص گفت: محمد ذهتابی، مدیر استودیوی پاییزان و سازنده بازی مشهور پسرخوانده با ۲۶ میلیون دانلود، یکی از منتورها و داوران ماست. لیدا شفقی از دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بهعنوان متخصص علوم اعصاب و فعال حوزه شناخت در کنار ما خواهند بود. احتمال اضافه شدن یک منتور دیگر از مرکز نوآوری دانشگاه شریف نیز وجود دارد.
شکلگیری هستههای پژوهشی بازیهای شناختی هدف اصلی ماراتن امسال است
راستی افزود: در این رویداد هفت منتور و چهار داور حضور دارند. برخلاف برخی رویدادهای غیر دانشگاهی که صرفاً جنبه اجرایی و خبری پیدا میکنند، برای ما مهم است که خروجی ملموس و پژوهشی ایجاد شود. هدف ما این است که از ۱۲ تا ۱۴ تیم شرکتکننده، حداقل چند تیم هسته پژوهشی واقعی شکل دهند. این تیمها تا عید بدون پرداخت هزینه در مرکز مستقر خواهند شد و فرصت دارند نسخه دمو بسازند. اگر محصول آنها به معیارهای ما نزدیک باشد، وارد دوره استقرار بلندمدت میشوند.
وی از رایزنی با ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی نیز خبر داد و گفت: ستاد شناختی سالهاست بهطور جدی از بازیهای شناختی حمایت میکند و امیدواریم این رویداد بتواند زمینهساز ایجاد تیمهای پژوهشی قدرتمند و تحول در این حوزه در کشور باشد.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در ادامه درباره اهمیت بستن حلقه نخست زیستبوم گیم ادامه داد: صنایع خلاق و بازیسازی یک خط لوله رشدی دارند و نخستین حلقه این زنجیره، جایی است که افراد با یکدیگر آشنا میشوند و تیم تشکیل میدهند. ما بارها شاهد بودهایم که افراد توانمند تنها بهدلیل نداشتن همتیمی متوقف شدهاند. رسالت رویدادهای کارآفرینانه ما این است که این حلقه مفقوده را ایجاد کنیم؛ کاری که بخش خصوصی بهتنهایی نمیتواند انجام دهد و بر عهده ساختارهای حاکمیتی است.
راستی افزود: در این ۱۰ سال، هر بار از دل این رویدادها یکی دو تیم جدی شکل گرفته، وارد مرکز شده و مسیر حرفهای پیدا کرده است. برخی به استودیوهای معتبر پیوستهاند و برخی تا رسیدن به انتشار رسمی بازی پیش رفتهاند. این دقیقاً بخشی از رسالت دانشگاه اصفهان در ساخت زیستبوم گیم در اصفهان است.
وی در پایان با اشاره به نزدیک بودن ظرفیت ثبتنام گفت: اگرچه ظرفیت رو به تکمیل است، اما از علاقهمندان دعوت میکنم این تجربه منحصربهفرد را از دست ندهند. پنجشنبه ۱۳ آذر یک کارگاه ساخت بازی بدون نیاز به کدنویسی برگزار میکنیم تا دانشجویانی که دانش فنی ندارند هم بتوانند وارد فرایند تولید بازی شوند. کارگاه دیگری نیز با حضور دکتر شفقی درباره علوم شناختی و نقش بازیها در ارتقای سرمایه شناختی برگزار خواهد شد. امیدوارم علاقهمندان حوزه بازیسازی و علوم شناختی در این رویداد حضور پیدا کنند و کنار هم یک تجربه هیجانانگیز و ارزشمند را رقم بزنیم.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه