همسو شدن شگفت‌انگیز طراحی و مهندسی ایتالیایی

اقتصاد ایران: آپریلیا یکی از برندهای مطرح و خوشنام ایتالیایی است که همواره در طراحی و تولید موتورسیکلت‎های اسپرت باعملکرد بالا زبانزد بوده است.

این برند ایتالیایی در زمینه طراحی اسکوترها نیز بسیار موفق ظاهر شده است؛ زیرا این روزها بازار این دسته از موتورسیکلت‎ها بسیار پرطرفدار بوده که آپریلیا نیز با SR GT۴۰۰ موفق به‌کسب جایگاه بسیار خاصی در این کارزار شده است. هر ساله فهرست بهترین موتورسیکلت‎های جهان منتشر شده که امسال نیز ۱۰ اسکوتر برتر سال معرفی و در این فهرست نام آپریلیا SR GT ۴۰۰ نیز به‌چشم می‌خورد. در ادامه اسکوتر ادونچر جسور ایتالیایی را بررسی خواهیم کرد.

طراحی جسورانه و بسیار کاربردی آپریلیا

طراحی تمامی موتورسیکلت‎های آپریلیا از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی به شکل فزاینده‎ای متحول شد. به‌طوری که زبان جدید طراحی این برند ایتالیایی به‌خوبی در آن‎ها دیده می‎شود. RSV۴ ۱۱۰۰ نخستین محصول آپریلیا بود که با چنین طراحی اسپرت و جدیدی همراه شد.

بر این اساس اسکوتر ادونچر جدید این کمپانی یعنی SR GT۴۰۰ اِلِمان‎های زبان جدید طراحی آپریلیا را به‌همراه دارد و مشابه پرچمدار این برند است. درواقع SR GT۴۰۰ اسکوتر ادونچر است که با توجه به فاصله گل‎گیر جلو نسبت به‌پوزه جلو و فاصله قرارگیری فرمان نسبت به بدن راکب، حس موتورسیکلت‎های ادونچر را القا می‎سازد. با نگاهی به‌پروفیل SR GT۴۰۰ شاهد فلاپ‎های نسبتا حجیم هستیم؛ زاویه نسبتا کم پوزه جلو و استفاده از تایر با رینگ ۱۶ در جلو و تایر با رینگ ۱۴ در عقب کاراکتر اسپرت و بسیار پویایی به این اسکوتر ادونچر می‎بخشد.

در نمای جلو کاملا با یک سبک طراحی مشابه RSV۴ ۱۱۰۰ همراه هستیم که با چراغ‎های کشیده مزین به LED افقی و فلاپ‎های حجیم روی دماغه این حس را تداعی می‎کند. اما طراحی شیشه نسبتا بلند خفاشی‌مانند و گارد پلاستیکی میان چراغ‎های جلو و فاصله نسبتا زیاد میان گل‎گیر و پوزه چهره بسیار تهاجمی برای SR GT۴۰۰ فراهم آورده است.

در نمای عقب شاهد یک فلاپ تیز هستیم که چراغ LED در بخش میانی گل‎گیر عقب تعبیه شده که با توجه به فاصله‎ گل‎گیر عقب و تایر، حس اسپرت بودن در این مدل دوچندان می‎شود.

ناگفته نماند که طراحی اگزوز دوتایی در کنار بدنه، هیجان را به اوج خود می‎رساند. نکته مهم دیگر در طراحی بدنه آپریلیا SR GT۴۰۰ قرار گرفتن دو ورودی هوای بزرگ در طرفین فلاپ‎ها در بالای جاپایی است که گرمای پیشرانه را به پاهای راکب منتقل می‌کند تا در فصل سرد سال با هدایت این اسکوتر ادونچر نهایت لذت را تجربه کند.

راحتی و ارگونومی سطح بالا

آپریلیا SR GT۴۰۰ از فاصله محوری ۱۵۳۴ میلی‎متری برخوردار است که با ارتفاع صندلی ۸۱۷.۸ میلی‎متری و فاصله موتورسیکلت نسبت به‌زمین که ۱۹۰ میلی‎متر است، بالاترین میزان راحتی در اختیار راکب قرار می‌گیرد. هرچند که فاصله قرارگیری فرمان نسبت به‌بدن راکب طوری است که در رانندگی‎های طولانی‌مدت، کمتر احساس خستگی کند.

همچنین به‌منظور راحتی بالاتر راکب در زمان رانندگی یک صفحه‌نمایش ۵ اینچی افقی TFT تمام‌رنگی باکیفیت به‌منظور کلاستر تعبیه شده که تمام اطلاعات حرکتی، سرعت، دورموتور، میزان مصرف سوخت، میزان بنزین در باک، چراغ‌چک، علائم‎ مربوط به رانندگی و همچنین موتور و گیربکس و... در اختیار راکب قرار می‎گیرد.

ناگفته نماند که این مدل با توجه به ارتفاع صندلی ۸۱۷.۸ میلی‎متری از آیرودینامیک خوبی نیز برخوردار است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مهندسان آپریلیا برای SR GT۴۰۰ از سازه شاسی و بدنه دایکستینگ بهره گرفته‎اند که از آلومینیوم ریخته‎گری شده بوده تا وزن خالص (بدون احتساب در نظر گرفتن باک ۱۲ لیتری پر از بنزین) این اسکوتر ادونچر را به ۱۸۵.۹ کیلوگرم برساند.

از مهم‎ترین امکانات رفاهی این اسکوتر ادونچر ایتالیایی می‎توان به‌چراغ‎های جلو LED، سیستم ترمز دیسکی خنک‌شونده، خروجی AUX و USB برای راکب و کلاه ایمنی نسل جدید اشاره کرد.

همسو شدن شگفت‌انگیز طراحی و مهندسی ایتالیایی

قلب پرتوان برای ماجراجویی

آپریلیا SR GT۴۰۰ در پس چهره جسورانه و ماجراجویانه خود یک موتور تک‌سیلندر به حجم ۳۹۹ سی‎سی را جا داده است. این موتور تک‌سیلندر ۳۹۹ سی‎سی دارای ۴ سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم تک‌میل‎سوپاپ‎رو یا SOHC است. به‌عبارت دیگر قلب تپنده SR GT۴۰۰ با در نظر گرفتن تک‌سیلندر بودن آن از پارامترهای فنی چون ۴ سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم تک‌میل‎سوپاپ‎رو SOHC، قطر سیلندر ۸۴ میلی‎متری و کورس پیستون ۷۲ میلی‎متری (در کلاس خود از قطر سیلندر و کورس پیستون بزرگی برخوردار است)، نسبت تراکم ۱۱.۵ به‌یک، سیستم پاشش سوخت انژکتوری و سیستم جرقه‌زنی هوشمند بهره می‎گیرد.

بر این اساس با در نظر گرفتن چنین پارامترهای فنی و استفاده از سوخت بنزین دارای حداقل اکتان ۹۱، پیشرانه این مدل می‎تواند ۳۵.۴ اسب‎بخار را در ۷۵۰۰ آرپی‎ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۷.۶ نیوتون‎متر گشتاور را در ۵۷۰۰ آرپی‎ام به‌ارمغان ‎آورد. ناگفته نماند که این پیشرانه از حداکثر سرعت موتور (دور موتور) تا ۸۵۰۰ آرپی‎ام برخوردار بوده که برای کشورهای خاورمیانه متناسب با سوخت بنزین دارای حداقل اکتان ۸۹ می‎تواند ۳۰ اسب‎بخار قدرت را در ۶۰۰۰ آرپی‎ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۱ نیوتون‎متر گشتاور را در دور ۴۲۰۰ آرپی‎ام فراهم ‎آورد.

همچنین گیربکس CVT نسل جدید دارای قطر فولی‎های نسبتا بزرگ‎تر و تسمه فولادی بوده و قدرت و گشتاور را به‌چرخ عقب منتقل می‎کند. ۵ حالت رانندگی اکو (اقتصادی)، کامفورت (راحتی)، اسپرت، سیتی (شهری) و آفرود برای این اسکوتر ادونچر در نظر گرفته شده است.

براساس انتخاب حالت‎های رانندگی ECM موتور به دریچه‌گاز که روی آن دو انژکتور تعبیه شده فرمانی صادر می‎کند که بر اساس آن میزان زاویه دریچه‌گاز را کم یا زیاد کند.

همین مساله سبب تغییر در شتاب‎گیری و رانندگی نیز می‎شود. دلیل برتری آپریلیا SR GT۴۰۰ در این فهرست موتور تک‌سیلندر کم‌استهلاک، مصرف سوخت بهینه، گیربکس CVT، سیستم تعلیق کارآمد و سواری باکیفیت است. همچنین مجله موتورسایکل نیوز به‌گزینه عالی برای مصارف شهری اشاره کرده که این گزینه بهترین مدل است.

طراحی سیستم تعلیق کارآمد

سیستم تعلیق در محور جلو دارای دو دامپر (کمک‌فنر) هیدرولیکی قابل تنظیم به‌قطر ۴۱ میلی‎متر بوده که حداکثر تا ۱۱۹ میلی‎متر قابلیت کاهش یا افزایش ارتفاع دارد و در محور عقب از دو دامپر (کمک‌فنر) هیدروپنوماتیکی یا اصطلاحا گازی بهره گرفته شده که با فنر لول آن قابلیت تنظیم تا ۱۱۹ میلی‌متر را دارد. با در نظر گرفتن چنین سیستم تعلیقی و سایز تایر ۷۰/۱۲۰ در جلو با رینگ ۱۶ اینچی و ۷۰/۱۵۰ با رینگ ۱۴ اینچی سواری بسیار نرم و باکیفیتی را در اختیار راکب می‎گذارد. هرچند که رینگ ۱۶ اینچی در محور جلو و رینگ ۱۴ اینچی در محور عقب سبب می‎شود عملکرد بهتری در زمان استفاده از آفرودهای سبک داشته باشد.

از سوی دیگر به‌منظور ایمنی راکب، مهندسان آپریلیا از سیستم ترمز دیسکی خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۳۰۰ میلی‎متری و کالیپر ۴ پیستونه دارای سیستم ترمز ABS دوکاناله ساخت کمپانی بوش آلمان و در محور عقب از دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به قطر ۲۴۰ میلی‎متری مزین به سیستم ترمز ABS دوکاناله بهره گرفته‎اند.

ارزش دردانه آپریلیا

کمپانی آپریلیا SR GT۴۰۰ را در ۴ رنگ مشکی پیانویی (حتی به‌سفارش مشتری مشکی مات)، خاکستری متالیک، خاکستری با طیف رنگ خاکی و طرح رالی رپلیکا با الهام از مدل Tuareg۶۶۰ که در مسابقات Africa Eco Race بوده، در دسترس مشتریان قرار می‌دهد. بر این اساس آپریلیا SR GT۴۰۰ با رنگ طرح رالی رپلیکا ارزشی برابر با ۶ هزار و ۹۹۰ دلار دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ