ضرورت احداث شهرک تخصصی فرآوری سیر/ ثبت جهانی سیر همدان
اقتصاد ایران: ایسنا/همدان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از ثبت جهانی سیر همدان خبر داد و گفت: سیر همدان پس از کشمش ملایر و گردوی تویسرکان سومین محصول کشاورزی استان است که وارد فهرست جهانی شده است.
حمزه خانجانی افشار چهارشنبه ۵ آذر در کارگروه کشاورزی، با بیان اینکه سالانه حدود ۳۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت سیر میرود و میزان تولید این محصول بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تُن در سال برآورد میشود، افزود: نوع غالب سیر همدان شامل «سیر سفید همدان» و «سیر قرمز تویسرکان» است که در سال ۱۳۹۶ بهعنوان برند ملی و در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ با شماره AO–۱۲۷۳ در دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در ژنو ثبت جهانی شد.
وی با اشاره به ضرورت احداث شهرک تخصصی فرآوری سیر، گفت: استفاده از اراضی درجه سه و چهار برای این منظور ضمن حفظ اراضی مرغوب، به تحقق امنیت غذایی پایدار کمک میکند و زمینه شکوفایی بیشتر محصول سیر همدان را فراهم میسازد.
خانجانی تصریح کرد: برداشت این محصول در ماههای خرداد و تیر انجام میشود و عملکرد متوسط هر هکتار بین ۱۵ تا ۲۰ تُن است. ویژگی بارز سیر همدان، درشتی دانه، پوست سفید براق، بو و طعم تند و ماندگاری بالا در انبار است؛ همچنین بهدلیل غلظت زیاد اسانس طبیعی (آلیسین) – بیش از ۹۵٪ – کاربرد گستردهای در صنایع غذایی و دارویی دارد.
وی با بیان اینکه سابقه کشت سیر در همدان به بیش از یک قرن پیش بازمیگردد و این محصول در شهرستانهای همدان، تویسرکان، ملایر و کبودرآهنگ بیشترین سطح زیرکشت را دارد، افزود: سیر همدان علاوه بر تامین بازار داخلی، به کشورهای عراق، روسیه، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر میشود و یکی از منابع مهم ارزآوری استان به شمار میآید.
خانجانی درباره طرح «خوشه سیر همدان» خاطرنشان کرد: این طرح توسعهای با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی اجرا میشود و هدف آن، ارتقای زنجیره ارزش از تولید تا فرآوری و صادرات است. اعضای این خوشه شامل کشاورزان، شرکتهای بستهبندی، صادرکنندگان و مراکز تحقیقاتی از جمله دانشگاه بوعلی سینا هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به چالشهای موجود، گفت: با وجود اینکه رتبه اول تولید سیر در کشور، استان همدان با مشکلاتی در زمینه فرآوری، بستهبندی و ایجاد ارزش افزوده مواجه است و خامفروشی در بازارهای بینالمللی همچنان چالشی جدی محسوب میشود.
وی تأکید کرد: با ایجاد واحدهای فرآوری مانند تولید پودر و عصاره سیر، ثبت برند جغرافیایی، توسعه صادرات و تقویت مکانیزاسیون، میتوان از خامفروشی جلوگیری و ارزش واقعی این محصول ملی را احیا کرد.
خانجانی درباره ارزش تغذیهای سیر نیز اظهار کرد: سیر همدان سرشار از ویتامین C، فولیک اسید، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامینهای گروه B است و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه