پشتصحنه تازه کلاهبرداریهای هرمی؛ وقتی سودهای خیالی داراییهای واقعی را میبلعند
اقتصاد ایران: ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحالوبختیاری با اشاره به جزئیات چند پرونده کلاهبرداری هرمی، از افزایش جذب قربانیان از طریق وعدههای درآمدهای نجومی، جلسات زیرزمینی و صحنهسازیهای حرفهای در داخل و خارج از کشور خبر داد و گفت: بسیاری از افراد پس از شرکت در این برنامهها، بخش قابل توجهی از دارایی خود را از دست دادهاند.
سرهنگ مرتضی عسگری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به رشد فعالیتهای زیرزمینی شبکههای هرمی گفت: مجرمان در این نوع شبکهها با استفاده از وعده سودهای چندبرابری، افراد را هیجانزده میکنند و تحت تأثیر جوّ انگیزشی جلسات، قربانیان را به سرمایهگذاری در طرحهایی سوق میدهند که هیچ پشتوانه واقعی ندارد.
وی با بیان اینکه جلسات این گروهها اغلب در مکانهای نامشخص و خارج از دفاتر رسمی برگزار میشود، افزود: اصطلاحاتی مانند پرزنت، لیدر، آفیس و شبکهسازی عمدتاً برای ایجاد هیجان و اعتماد کاذب به کار میرود؛ درحالیکه هدف اصلی آنها گرفتن سرمایه از افراد ناآگاه است.
عسگری گفت: در یکی از پروندهها فردی که تنها برای آشنایی با شیوه فعالیت جلسهای را شرکت کرده بود، تحت تأثیر صحبتهای لیدرها قرار میگیرد و طلای خود را میفروشد. این فرد در نهایت حدود ۴۰۰ میلیون تومان از سرمایهاش را بدون داشتن هیچ سندی از ماهیت شرکت، به حسابهای ناشناس واریز میکند.
صحنهسازی خارجی برای جلب اعتماد قربانیان
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحالوبختیاری در ادامه با تشریح یک نمونه دیگر از فریبکاری این شبکهها گفت: در برخی موارد، گردانندگان شرکتهای هرمی برای جلب اعتماد قربانیان، در کشور دیگری یک دفتر کوچک اجاره میکنند؛ اما با چیدمان ظاهری حرفهای، لوگو، تابلو و مبلمان شیک، فضایی میسازند که کاملاً شبیه یک مجموعه معتبر بینالمللی به نظر برسد.
به گفته وی، یکی از شهروندان پس از بازدید از چنین دفتری در خارج از کشور، به تصور اینکه یک شرکت بزرگ جهانی پشت این فعالیتهاست، به ایران بازمیگردد و بیش از ۷۰۰ میلیون تومان از دارایی خود را در اختیار این شبکه قرار میدهد.
عسگری تأکید کرد: این نوع صحنهسازی نشاندهنده برنامهریزی دقیق و حرفهای بودن شگردهای فریب در این نوع پروندههاست.
ترفند «ما با بقیه فرق داریم»؛ کلید قدیمی برای فریب تازه
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحالوبختیاری همچنین یکی از معمولترین تکنیکهای روانی این شبکهها را «متمایز جلوهدادن» دانست و گفت: تقریباً تمام شرکتهای هرمی ادعا میکنند که فعالیتشان قانونی است و هیچ شباهتی به نمونههای کلاهبرداری گذشته ندارند. این جمله تکراری که ما با بقیه فرق داریم، یکی از مهمترین ابزارهای اغفال شهروندان است.
عسگری با بیان اینکه حتی برخی جلسات رسمی و پرجمعیت نیز توانستهاند تعدادی از مدیران یا افراد شناختهشده را تحت تأثیر قرار دهند، افزود: توان اقناع این لیدرها بسیار بالا است و اگر فرد پیشزمینهای درباره فعالیتهای هرمی نداشته باشد، احتمال فریبخوردن زیاد است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از قربانیان پس از، از دستدادن سرمایه خود نمیدانند پولها دقیقاً به حساب چه کسی واریز شده، از شهروندان خواست هنگام مواجهه با هرگونه وعده درآمد آسان، سودهای نجومی یا دعوت به جلسات غیررسمی، حتماً از پلیس فتا، مراجع قانونی یا مشاوران مالی معتبر مشورت بگیرند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه