نقش هوش مصنوعی در ترویج هوشمند تولید ملی
اقتصاد ایران: دکتر شهرام شیرکوند ، پژوهشگر حوزه صنعت *
تولید ملی، اولویت محوری و اصلی کشور است. صنعت ملی زیرساخت راهبردی و محرک اصلی برای تحقق اهداف کلان تولید ملی است، زیرا زیرساختها لازم برای تولید کالا و خدمات در کشور را فراهم میکند. صنعت ملی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد، با افزایش تولید ناخالص داخلی و توسعه زیرساختها موجب پیشرفت کشور میشود، اما مدیریت صنعت ملی به مفهوم استفاده از دانش، مهارتها، ابزارهای مدیریتی و فناوری های جدید برای پیشبرد فعالیتهای مختلف صنعتی در کشور به منظور تحقق اهداف اقتصادی و توسعه کسب و کار است.
از این حیث هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence )به عنوان یکی از فناوریهای شاخص قرن بیست و یکم، در مدیریت صنعت ملی و ترویج تولید ملی کشور نقش بسزایی دارد و توانمندیهای و قابلیت های بی شماری برای توسعه تولید نوآورانه، افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و بهبود کیفیت محصولات در صنایع مختلف فراهم خواهد آورد. از مهم ترین مزیت های این فناوری این است که سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادرند بسیاری از فرآیندهای تولیدی و صنعتی را با دقت و سرعتی فراتر از توان انسان بهینه کنند، با ارتقاء کارایی خطوط تولید، خطاهای ناشی از عوامل انسانی را به کمترین حد ممکن برسانند. این فناوری به ویژه در صنایع پیشرفته و دانشبنیان شرایطی را فراهم میکند که تولیدکنندگان با استفاده از دادههای جمعآوری شده در طول فرآیند تولید، امکان اتخاذ تصمیمات راهبردی و عملیاتی مناسبی داشته باشند و بهرهوری کلی سیستمهای تولیدی و صنعتی را بهبود دهند.
هوش مصنوعی قادر است با تحلیل داده ها، مصرف مواد اولیه، میزان ضایعات، زمان کار ماشینآلات و استفاده از نیروی انسانی را بررسی و بهترین الگوهای تولید را پیدا کند که منجر به کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری خواهد شد.
در برنامهریزی زنجیره تأمین و مدیریت موجودی مواد اولیه، استفاده از هوش مصنوعی امکان پیشبینی نیازهای بازار و پیشگیری از کمبود یا انباشت منابع را مهیا می سازد، که نتیجه آن تولید پایدار و توسعه اقتصادی است. در حوزه کنترل کیفیت، به تولیدکنندگان امکان میدهد تا محصولات معیوب یا دارای نقص را به صورت دقیق شناسایی کنند و از ارسال آنها به بازار جلوگیری کنند. این امر علاوه بر کاهش هزینههای ناشی از بازگرداندن و تعمیر محصولات در شبکه خدمات پس از فروش، موجب افزایش اطمینان و اعتماد مشتری شده و جایگاه رقابتی تولید ملی را مستحکم میسازد.
هوش مصنوعی همین طور در طراحی محصولات مورد نیاز تولید کنندگان، عملکردی بی نظیر دارد، زیرا با شبیهسازی مجازی و بررسی پارامترهای اثرگذار، امکان تولید طراحیهای پیچیده و پیشرفته را در حداقل زمان و با کیفیتی مناسب فراهم مینماید. این موضوع به خصوص در خودروسازی، هوافضا، لوازم الکترونیکی و ماشینآلات سنگین اهمیت زیادی دارد و توان رقابتی کشور در حوزه صنعت را افزایش میدهد.
امروزه سیستمهای هوشمند قادر به بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل داخلی و خارجی هستند، به این ترتیب که هزینهها و زمان جابهجایی کالاها را کاهش داده و از مصرف بیرویه انرژی و منابع جلوگیری می کنند. مدیریت هوشمند انرژی در کارخانهها و خطوط تولید، با استفاده از دستورالعمل پیشبینی و تحلیل داده، منجر به صرفهجویی انرژی و کاهش انتشارآلایندهها میشود که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی به سود تولید ملی است. یک صنعت پیشرو، توسعه خود را در توسعه جامعه، حفاظت از محیطزیست و حقوق نسلهای آینده برای زندگی بهتر میبیند و بهگونهای رفتار میکند که علاوه بر تامین منافع خود، شرایط را برای حفظ محیطزیست و توسعه رفاه جامعه فراهم سازد.
هوش مصنوعی علاوه بر کاربردهای صنعتی، نگه داری و توسعه منابع انسانی را تسهیل میکند. به نحوی که آموزش کارکنان با سیستمهای هوشمند، ارائه توصیههای عملیاتی و تحلیل عملکرد نیروی کار سبب ارتقای مهارتها و افزایش بهرهوری کارکنان میشود و نیروی کار ماهر و خبره تولید میکند. در زمینه ایمن سازی محیط کار نیز استفاده از سیستمهای رباتیک مجهز به هوش مصنوعی باعث افزایش سرعت، دقت در تولید میشود و محیط را برای کارکنان بخش تولید منعطف تر و ایمن میسازد.
این فناوری فرصتهای بازاریابی و فروش محصولات تولید ملی را افزایش میدهد. با تحلیل رفتار مصرفکننده، شناخت سلیقهها و نیازهای بازار و ارائه توصیههای اصولی و موثر به برنامه ریزی تولید و عرضه، منجر به افزایش فروش و بهرهوری در صنعت میشود. در تحلیل نیازهای جدید مصرفکنندگان و پیشبینی وضعیت بازار ، به تولیدکنندگان امکان میدهد محصولات خود را مطابق با تقاضای واقعی طراحی و تولید کنند که از اتلاف منابع جلوگیری کرده و سودآوری تولید ملی را افزایش میدهد.
در حوزه تحقیق و توسعه، هوش مصنوعی ابزارهای قدرتمندی برای تحلیل دادههای تحقیقات، بررسی نتایج آزمایشها و پیشبینی ویژگیهای مواد و محصولات جدید در اختیار پژوهشگران قرار میدهد، که سرعت نوآوری و تولید محصول جدید را افزایش داده و قابلیت رقابت محصولات داخلی با مشابه خارجی را افزایش می دهد. همچنین، بهرهگیری از فناوریهای مختلف هوش مصنوعی در بخش خدمات پس از فروش، ارتباط با مشتری ((Customer Relationship و بهبود تجربه مشتری ( Customer Experience ) موجب افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان داخلی و خارجی میشود.
در سطح کلان، هوش مصنوعی میتواند به پیشبینی مسیر اقتصادی و صنعتی کمک کند و با ارائه پیشنهادهای راهبردی به سیاستگذاران و مدیران، امکان اتخاذ تصمیمات مؤثر در راستای تحقق اهداف توسعه تولید ملی را فراهم میآورد.
به طور کلی، هوش مصنوعی با تحلیل دادههای کلان و ایجاد مدلهای پیشبینی موجب کاهش ضایعات، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، بهبود زمان بندی اصلی تولید (Master Production Schedule) و افزیش رقابت پذیری در تولیدات داخلی میشود. این فناوری امکان پیشبینی ایراد دستگاهها و نگهداری پیشگیرانه را فراهم میآورد، که هزینههای تعمیرات اضطراری را کاهش داده و خطوط تولید را از توقفهای غیرقابل پیش بینی محافظت میکند. به کارگیری هوش مصنوعی در کارخانهها و خطوط تولید، امکان نظارت دقیق و کنترل آنی فرآیندها را فراهم کرده و اصلاح خطاها را در مدت کوتاهی ممکن میسازد، که منجر به افزایش بهرهوری و کاهش خسارات احتمالی میشود.
کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف ازجمله خودروسازی، داروسازی، نساجی و کشاورزی موجب کاهش زمان و هزینه تولید و ارتقای ایمنی کارکنان میگردد. هوش مصنوعی قابلیت استفاده در صنایع کشاورزی، نیمهصنعتی و صنعتی را نیز دارد و میتواند با بهینهسازی مصرف آب، انرژی و مواد اولیه، تولید پایدار و بهینه را تضمین کند و در بازارهای منطقهای و جهانی سهم ایران را افزایش دهد.
در مجموع هوش مصنوعی با ایجاد هماهنگی میان پژوهش و توسعه، تولید مطابق با استاندارد جهانی، کنترل کیفیت، لجستیک، بازاریابی و فروش، خدمات فروش و خدمات پس از فروش، ضمن بهبود چرخه تولید، سبب ارتقای کیفیت، کاهش هزینهها، تقویت رقابتپذیری و توسعه صادرات تولیدات ایرانی میشود. بنابراین بهرهگیری مدیریت شده از هوش مصنوعی موجب توسعه تولید داخلی و تقویت اقتصاد ملی خواهد شد، وابستگی به واردات تکنولوژی و کالاهای خارجی را کاهش داده و مسیر دستیابی به استقلال صنعتی و اقتصادی کشور را هموارتر می کند.
در حال حاضر فرآیند تولید مبتنی بر دانش و فناوری های نو و توسعه محصول جدید برای بنگاه های تولیدی و خدماتی یک مزیت رقابتی محسوب میشود. به این لحاظ استفاده از فناوری هوش مصنوعی نه تنها بهرهوری و کیفیت تولید داخلی را افزایش میدهد، بلکه با ایجاد نوآوری، کاهش ضایعات، بهبود فرآیندهای تصمیمگیری و ارتقاء مستمر مهارت های نیروی انسانی، در توسعه پایدار و رقابتپذیری صنایع کشور اثرگذار است و میتواند به پیشران در توسعه صنعتی و اقتصادی و ترویج هوشمند تولید ملی تبدیل شود.
· شهرام شیرکوند ، حائز 35 رتبه برتر در جشنواره های بین المللی و ملی مطبوعات و خبرگزاری های کشور
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه