مدرسه، محور اجرای برنامه ملی «نماد» برای نجات جان دانشآموزان
اقتصاد ایران: ایسنا/تهران مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران بر نقش کلیدی مدرسه، مدیر و معلم در اجرای برنامه ملی «نماد» و پیشگیری از آسیبهای دانشآموزان تأکید کرد.
مهدی درخشانی در نشست فصلی مدیران مدارس شهرستان قرچک چهارشنبه ۲۸ آبان مدرسه را نخستین و مهمترین محیط اجتماعی دانشآموزان دانست و گفت: مدرسه بهترین مکان برای آموزشهای فردی و گروهی و مشاهده رفتار واقعی دانشآموز است و نجات جان دانشآموزان، مبنای اصلی برنامه ملی «نماد» است.
وی افزود: خانواده، کارکنان مدرسه و دانشآموزان سه ضلع اصلی برنامه نماد را تشکیل میدهند و هر سه گروه باید آموزش ببینند و نقش حمایتی و یاریگری داشته باشند. درخشانی اصول بنیادین برنامه نماد را شامل اعتمادسازی، بیطرفی، تعهد، همدلی، استمرار و راهحلمحوری معرفی کرد.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به نبود مشاور در بسیاری از مدارس، گفت: برنامه نماد به گونهای طراحی شده که معلمان بتوانند نقش محوری را ایفا کنند و ارتباط روزمره آنها با دانشآموز امکان شناسایی دقیق الگوهای رفتاری و تربیتی را فراهم میکند. او بر نقش تعیینکننده مدیر مدرسه تأکید کرد و افزود جو اعتماد یا ترس در مدرسه مستقیماً از رفتار مدیر شکل میگیرد.
درخشانی مراحل پنجگانه برنامه نماد شامل آموزش ارتقایی، غربالگری، مداخله، ارجاع و حمایت را تشریح کرد و بر اهمیت غربالگری دقیق و بهموقع دانشآموزان در معرض خطر تأکید کرد و گفت: کوچکترین کوتاهی در این زمینه ترک فعل محسوب میشود.
وی با بیان اینکه مدرسه محل درمان نیست، توضیح داد: مداخلات سطح یک توسط معلم، سطح دو توسط روابطمشاوره و سطح سه توسط مشاور انجام میشود و تشخیص و ارجاع بهموقع از ارکان کلیدی برنامه است.
درخشانی همچنین بر خط قرمز بودن «برچسبزنی» دانشآموز تأکید کرد و گفت: هرگونه اقدام تبلیغاتی یا رسانهای درباره موارد فوریت روانی ممنوع است.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران بر شناسایی مسیر تردد دانشآموزان، نقاط آسیبزا، افراد ذینفوذ و نهادهای حمایتی محله تأکید کرد و افزود: این اقدامات از بروز خطرات احتمالی جلوگیری میکنند.
وی یادآور شد: ۱۴ نهاد حاکمیتی عضو برنامه نماد هستند و ترک فعل آنها جرم محسوب میشود و دستگاههایی مانند قوه قضائیه، وزارت بهداشت، وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی تکالیف مشخصی دارند.
درخشانی در پایان با تأکید بر مستندسازی اقدامات، فعال نگه داشتن سنسورهای تربیتی معلمان و ایجاد فضای اعتماد برای دانشآموزان گفت: اجرای درست برنامه نماد میتواند جان دانشآموزان و آبروی کارکنان مدرسه را حفظ کند و آموزش و تربیت آنها را تضمین نماید.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه