حجت الاسلام شریف تبار: جبهه منسجم بانوان برای مهندسی فرهنگی شکل گیرد
اقتصاد ایران: رامسر - مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران خواستار شکلگیری جمعهای منسجم، اثرگذار و قابل ارجاع بانوان در حوزه مهندسی فرهنگی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محمدمهدی شریفتبار عصر چهارشنبه در جلسه شورای راهبردی و هماهنگی بانوان در رامسر، با ابراز خرسندی از حضور در جمع بانوان دغدغهمند شهرستان گفت: این نشستها زمانی مؤثر خواهد بود که حالت یکسویه و تشریفاتی نداشته باشد و به گفتگو، مشارکت و همفکری واقعی منجر شود.
وی با بیان اینکه «جمعهای فرهنگی باید حاصل جمع داشته باشند» توضیح داد: در برخی شهرها افراد توانمند بسیاری در کنار یکدیگر حضور دارند، اما چون عملیات جمع و همافزایی شکل نمیگیرد، خروجی مطلوبی به دست نمیآید. بسیاری از ظرفیتهای بانوان فرهیخته، فعال، متدین و اهل اندیشه در صورتی اثرگذار خواهد شد که در قالب یک جمع قابل اتکا سازماندهی شود و خروجی نظری، فکری و فرهنگی تولید کند.
حجت الاسلام شریفتبار افزود: اگر قرار است در موضوعات مهمی مانند حجاب، سبک زندگی، جمعیت، تربیت فرزند یا آسیبهای اجتماعی تصمیمگیری شود، باید مراجع نظری و گروههای بانوان صاحبنظر در شهرستان مشخص باشند تا دستگاهها به جای مراجعه فردی، به جمعی متخصص، معتبر و قابل استناد دسترسی داشته باشند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه نقد عملکرد گذشته به معنای نادیده گرفتن زحمات انجامشده نیست، اظهار داشت: هر دورهای خدمات و تلاشهای ارزشمند خود را داشته، اما مسئله اصلی این است که آیا ما توانستهایم متناسب با شرایط روز و تغییرات نسلی، اقدام مؤثر انجام دهیم یا نه. کار فرهنگی باید بهروز، مسئلهمحور و مبتنی بر شناخت دقیق میدان باشد.
لزوم شکلگیری شورای راهبری بانوان در شهرستان
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به الگوی تشکیل شورای راهبری بانوان گفت: این شورا باید ترکیبی از بانوان مؤثر در حوزههای مختلف باشد؛ از کانون پرورش فکری، بسیج جامعه زنان، حوزه علمیه، فعالان فرهنگی و تبلیغی گرفته تا نهادهای مرتبط. این جمع باید محل تولید نظر، همافزایی و ارائه مسیرهای سیاستگذاری فرهنگی باشد، نه صرفاً برگزاری جلسات تشریفاتی.
وی با استناد به نامه امام زمان (عج) به شیخ مفید تصریح کرد: اگر دلها متحد باشد، بسیاری از عقبماندگیها رخ نمیدهد. در جمعهای فرهنگی هرکس باید فردیت تشکیلاتی خود را کنار بگذارد و در پی تحقق آرمان مشترک باشد. بانوانی که در عرصه فعالیت فرهنگی هستند باید از رقابتهای سازمانی و ناممحور فاصله بگیرند و به یک جبهه واحد فرهنگی تبدیل شوند.
تمرکز دشمن روی بانوان و نوجوانان
حجت الاسلام شریفتبار با اشاره به اینکه دشمن بهطور مشخص دو گروه «بانوان» و «نوجوانان» را کانون اصلی جنگ نرم قرار داده، گفت: اگر فرهنگ عفاف و حجاب و بنیان خانواده تضعیف شود، خاکریز اصلی انقلاب آسیب میبیند. حجاب نهتنها واجب شرعی، بلکه مسئلهای سیاسی و امنیتی است و دشمن با برنامهریزی هدفمند در پی تخریب این حوزه است.
جهاد تبیین؛ ضرورت شناخت میدان حمله
وی جهاد تبیین را مأموریت اصلی امروز دانست و گفت: هر تلاشی جهاد نیست. جهاد زمانی معنا دارد که دقیقاً همان نقطهای را هدف بگیریم که دشمن در آن حمله کرده است. اگر دشمن در حوزه خانواده و سبک زندگی وارد جنگ شده، ما نمیتوانیم در میدان دیگری عملیات کنیم و انتظار اثرگذاری داشته باشیم.
لزوم بازآفرینی ادبیات تربیتی و ارتباط با نسل جدید
وی با اشاره به فاصله ادبیاتی برخی والدین با نسل امروز افزود: نسل نوجوان و جوان در زیستجهان متفاوتی زندگی میکند. باید ادبیات، محتوا و ابزار متناسب تولید کرد و از ظرفیت خانواده بهعنوان نقطه آغاز تربیت بهره گرفت.
وی افزود: بحران جمعیت یک موضوع چندعاملی با ۴۶ متغیر مؤثر است، اما برخی محورها مانند تکفرزندی و شکوه مادری «سود جمعیتی بالا» دارند و باید در شهرستانها بهصورت فوری و عمیق اجرا شوند.
در پایان، وی از بانوان حاضر خواست اولویتهای اصلی حوزه بانوان در رامسر را مشخص کنند و گفت: اگر قرار است اقدامی اثربخش انجام شود، باید پنج مسئله نخست شهرستان در حوزه سیاستگذاری فرهنگی بانوان تعیین شود تا برنامهها بر اساس نظام ترجیحات و نه فهرستهای طولانی و غیرمتمرکز تنظیم گردد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه