عباس نژاد: محور تحول ایمنی بنادر هرمزگان راهنمایان دریایی هستند
اقتصاد ایران: بندرعباس - مدیر کل بنادر هرمزگان گفت: راهنمایان دریایی نقش کلیدی در تحول ایمنی بنادر جنوب کشور دارند و نیاز به نوسازی تجهیزات و بازنگری تعرفهها وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عباسنژاد در دومین سمینار تخصصی راهنمایی حوزه جنوب شرق با نگاهی به تعهدات آتی سازمان جهانی بنادر (IMO) به تغییرات قریبالوقوع در مقررات ایمنی، اظهار کرد: راهنمایان دریایی به عنوان سرمایه انسانی بیبدیل، نقش نخست در ایمنی جداسازی شناورها دارند.
وی در این رابطه از تدوین الگوی جدید هماهنگی میان یدککِشها، راهنماها و واحدهای کنترل ترافیک خبر داد و افزود: این رویکرد، گام تازهای در هم راستاسازی عملیات بندری با مقررات بینالمللی ایمنی دریانوردی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تأکید بر ضرورت نگاه جامع به عملیات جداسازی شناورها تصریح کرد: دستورالعمل جداسازی فعلی قدمتی بیش از سه دهه دارد و بازنگری آن از منظر فنی و ایمنی ضروری است زیرا برخی شناورها بدون الزام به راهنمای دریایی وارد بندر میشوند و این نبود هماهنگی خطرهای قابل توجهی برای عملیات و ایمنی ایجاد میکند.
عباسنژاد ضمن تاکید بر ضروری دانستن بازنگری فوری در بخشهای ریسکپذیر کنترل دسترسی (Access Control) بنادر به ویژه در اسکلههای شلوغ و مسیرهای باریک گفت: ایمنی جداسازی تنها محدود به فرآیند پهلو و عقبنشینی کشتی نیست بلکه مجموعهای یکپارچه از فعالیتهای راهنمایی، یدککشی، طنابگیری و کنترل ترافیک دریایی است که با همافزایی عوامل بندری معنا پیدا میکند.
وی با اشاره به تجربههای اجرایی و ضرورت اصلاح رویهها افزود: در قرارداد جدید تلاش شده تا این عملیات در چارچوبی هماهنگ میان واحدهای اجرایی و خدمات فنی نهایی شود اما برخی ارکان نیازمند بازنگری جدی هستند از جمله تعرفههای راهنمایی و یدککشی که بهدلیل تفاوت دستورالعملهای قدیمی گاه موجب چالشهای اجرایی شدهاند.
مدیرکل بنادر هرمزگان همچنین به الزامات جدید جهانی نیز اشاره کرد و گفت: مقررات بخش پنج ایمنی شناورها از سال ۲۰۲۸ برای شناورهای جدید و تا ۲۰۳۰ برای شناورهای موجود اجرایی میشود و سازمان بنادر باید خود را با این تغییرات وفق دهد.
عباسنژاد همچنین بر لزوم بازنگری و اجرای یک رویکرد جامع و یکپارچه در تمامی مراحل عملیات جداسازی شناورها در آبراههای تحت مدیریت استان هرمزگان تأکید کرد و ادامه داد: ایمنی جداسازی تنها محدود به فرآیند پهلو و عقبنشینی کشتی نیست بلکه مجموعهای یکپارچه از فعالیتهای راهنمایی، یدککشی، طنابگیری و کنترل ترافیک دریایی است که با همافزایی عوامل بندری معنا مییابد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در این سمینار آموزشی نشست تخصصی از نقش واحدهای جست و جو و نجات، یدککشها و کنترل ترافیک در یک سیستم هماهنگ بندری یاد کرد و ادامه داد: آموزشهای تخصصی این نیروها باید مستمر به روز و مبتنی بر تجارب جهانی باشد.
وی در بخش دیگری بر لزوم نوسازی زیرساختها و ادغام فناوریهای مدرن در فرآیند جداسازی تأکید کرد و در خصوص اهمیت نوسازی تجهیزات ایمنی و بهرهگیری از فناوریهای نو گفت: لازم است در همکاری با واحد فنی از طراحیهای روز دنیا برای تجهیز شناورها به سامانههای کمکی ایمنی استفاده کنیم.
به گفته مدیرکل بنادر هرمزگان نوع شناورهایی که وارد بنادر کشور میشوند بعضاً با استانداردهای پایینتر طراحی شدهاند و نیاز است کنترل و نظارت فنی بر شناورهای «ساباستاندارد» با رویکردی جدیتر انجام شود چرا که سرمایه انسانی راهنمایان دریایی به سادگی جایگزین نمیشوند و هرگونه خلل در ایمنی عملیات میتواند تبعات سنگین انسانی و سازمانی در پی داشته باشد.
وی با اشاره به تجربههای اجرایی و ضرورت اصلاح رویهها افزود: در قرارداد جدید تلاش شده تا این عملیات در چارچوبی هماهنگ میان واحدهای اجرایی و خدمات فنی نهایی شود اما برخی ارکان نیازمند بازنگری جدی هستند از جمله تعرفههای راهنمایی و یدککشی که به دلیل تفاوت دستورالعملهای قدیمی گاه موجب چالشهای اجرایی شدهاند.
عباسنژاد در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه از زمان انتقال آموزش به بخش اداری، کیفیت دورههای تخصصی کاهش یافته و انگیزه کارکنان در حضور فعال در دورهها کم شده است، گفت: برای احیای آموزشهای اثربخش باید به مدلهای گذشته و جریان واقعی گردش نیروها میان واحدهای فنی و دریایی بازگردیم تا نسلی از نیروهای چند مهارتی و آماده در سطوح مختلف بندری شکل گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان راهکار خروج از این وضعیت را بازگشت به یک مدل کارآمدتر دانست و اضافه کرد: تبادل دانش مستمر، تضمینکننده بقای تجربه عملیاتی در سازمان بنادر خواهد بود و توجه به برگزاری دورههای آموزشی تخصصی عملیاتی در دل واحدها و ایجاد مسیر شغلی مشخصی یکی از آن راهکارهایی است که راهنمایان و افسران یدککش پس از مدتی خدمت دانش خود را به کادر آموزشی منتقل میکنند.
گفتنی است در پایان سمینار دو روزه تخصصی راهنمایی جنوب و حوزه جنوب شرق کشور از سامانه آیسمون (ISeaMon) رونمایی شد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه