نقش باتری هیبریدی در خودروهای نوین
اقتصاد ایران: باتریهای هیبریدی، جزو قلب تپنده و حیاتیترین بخش در خودروهای هیبریدی (مانند تویوتا پریوس و لکسوس NX۳۰۰h) به شمار میروند و نقش اساسی در بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی دارند.
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، باتریهای هیبریدی، جزو قلب تپنده و حیاتیترین بخش در خودروهای هیبریدی (مانند تویوتا پریوس و لکسوس NX۳۰۰h) به شمار میروند و نقش اساسی در بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی دارند.
وظیفه کلیدی باتری هیبریدی
نقش اصلی این باتریها، تأمین نیروی الکتریکی مورد نیاز برای موتور الکتریکی خودرو است. این کار به موتور الکتریکی اجازه میدهد که به تنهایی (در سرعتهای پایین و شروع حرکت) یا در کنار موتور بنزینی (هنگام شتابگیری یا سرعت بالا) به حرکت خودرو کمک کند.
ذخیره و آزادسازی انرژی: باتری، انرژی الکتریکی تولید شده از موتور بنزینی یا سیستم ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) را ذخیره میکند و در مواقع لزوم آن را آزاد میسازد.
کاهش مصرف سوخت و آلایندگی: با استفاده از نیروی الکتریکی به جای نیروی بنزینی در شرایط خاص رانندگی، به ویژه در ترافیک شهری، مصرف سوخت خودرو به شکل چشمگیری بهینه شده و میزان آلایندههای خروجی کاهش مییابد.
بازیابی انرژی: سیستم ترمز احیاکننده، انرژی جنبشی حاصل از ترمزگیری یا کاهش سرعت را به برق تبدیل کرده و آن را به باتری بازمیگرداند تا برای استفاده مجدد ذخیره شود، که این امر بازده کلی خودرو را افزایش میدهد.
باتریهای هیبریدی معمولاً از جنس نیکل متال هیدرید (Ni-MH) یا لیتیوم-یون (Li-ion) با چگالی انرژی بالا و طول عمر مناسب ساخته میشوند.

باتری هیبرید برای تویوتا
تویوتا به عنوان یکی از پیشگامان صنعت هیبریدی، از باتریهای هیبریدی برای تکمیل عملکرد موتور بنزینی خود استفاده میکند. نقش باتری هیبرید در یکی از خودروهای خانواده تویوتا مثل پریوس، باتری هیبرید پریوس (که اغلب از نوع نیکل متال هیدرید است) در بخش بزرگی از رانندگی، به خصوص در شروع حرکت و سرعتهای پایین، نیروی لازم برای موتور الکتریکی را فراهم میکند.
استفاده هوشمندانه باتری هیبرید، سیستم هیبریدی تویوتا (THS) با مدیریت دقیق، باتری را در حالت شارژ بهینه نگه میدارد و از شارژ یا دشارژ شدن کامل آن جلوگیری میکند، که این امر به افزایش طول عمر باتری کمک شایانی میکند.
علاوه بر باتری اصلی ولتاژ بالا (باتری هیبریدی)، پریوس مانند خودروهای معمولی دارای یک باتری ۱۲ ولت (اغلب سیلد اتمی) نیز هست که وظیفه استارت خودرو و تأمین برق سیستمهای جانبی مانند چراغها، سیستم صوتی و کامپیوتر خودرو را بر عهده دارد.
عمر مفید و نگهداری باتری هیبریدی
باتریهای هیبریدی مدرن، به ویژه مدلهای نیکل متال هیدرید (Ni-MH) و لیتیوم-یون (Li-ion) که در خودروهایی مانند پریوس و لکسوس استفاده میشوند، برای دوام طولانی مدت طراحی شدهاند و معمولاً طول عمر بالایی دارند.
عمر مفید باتری هیبریدی
ضمانتهای سازنده: اکثر خودروسازان (مانند تویوتا و لکسوس) باتریهای هیبریدی را برای مدت قابل توجهی گارانتی میکنند. در بسیاری از کشورها، این گارانتی بین ۸ تا ۱۰ سال یا مسافتی معادل ۱۶۰,۰۰۰ تا ۲۴۰,۰۰۰ کیلومتر است.
عمر واقعی (Real-World Life): در عمل، بسیاری از باتریهای هیبریدی به راحتی بیش از ۲۵۰,۰۰۰ تا ۳۵۰,۰۰۰ کیلومتر دوام میآورند. مواردی از خودروهای پریوس با باتریهای اصلی وجود دارند که حتی به مسافتهای بالاتر نیز رسیدهاند.
کاهش ظرفیت (Degradation): طول عمر باتری معمولاً نه با از کار افتادن کامل، بلکه با کاهش تدریجی ظرفیت (State of Health یا SoH) تعریف میشود. با گذشت زمان، توانایی باتری برای ذخیره و آزادسازی انرژی کاهش مییابد، که منجر به کاهش راندمان مصرف سوخت میشود.
باتری هیبرید لکسوس NX۳۰۰h
لکسوس NX۳۰۰h، به عنوان یک کراساوور هیبریدی لوکس، نیز از یک سیستم هیبریدی مشابه با تکنولوژی تویوتا بهره میبرد.
نقش قدرتمند باتری هیبرید لکسوس، باتری هیبرید لکسوس NX۳۰۰h (معمولاً نیکل متال هیدرید با ولتاژ بالا) وظیفه دارد تا در شتابگیریهای سریع و رانندگیهای با نیاز توان بالا، به موتور بنزینی کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و همچنین مصرف سوخت را در رانندگیهای شهری به حداقل برساند.
سیستم دوگانه باتری هیبریدی لکسوس، همانند پریوس، NX۳۰۰h علاوه بر باتری هیبریدی، از یک باتری ۱۲ ولت ۶۰ آمپر (اغلب اتمی) برای سیستمهای الکترونیکی کمکی و استارت اولیه خودرو استفاده میکند.
مجموعه پارت سنتر
مجموعه پارت سنتر با آدرس سایت partcenter.shop به عنوان یکی از تأمینکنندگان قطعات خودروهای هیبریدی و خارجی، در زمینه ارائه باتریهای هیبریدی برای خودروهایی نظیر تویوتا پریوس، کمری و CHR و همچنین لکسوس NX۳۰۰h و CT۲۰۰ فعالیت دارد. این مجموعه، با تمرکز بر قطعات این دسته از خودروها، انواع باتریهای هیبریدی را به صورت اصلی و استوک ارائه میدهد تا مالکان این خودروها بتوانند قطعه مورد نیاز خود را تهیه کنند.
نگهداری و نکات افزایش طول عمر
طراحی سیستمهای هیبریدی به گونهای است که به طور خودکار از باتری محافظت میکنند، اما رعایت نکات زیر میتواند به عمر طولانیتر باتری کمک کند:
الف. مدیریت حرارتی (مهمترین عامل)
کنترل دما: باتریهای هیبریدی، به ویژه Ni-MH، نسبت به حرارت بالا بسیار حساس هستند. سیستمهای خنککننده (اغلب مبتنی بر هوا) در این خودروها برای حفظ دمای باتری در محدوده ایدهآل طراحی شدهاند.
مسدود نکردن ورودی هوا: اطمینان حاصل کنید که دریچههای ورودی هوای خنککننده باتری که معمولاً در صندلی عقب یا صندوق عقب قرار دارند، هرگز توسط وسایل یا بار مسدود نشوند. این نکته برای خنکسازی باتری حیاتی است.
پارک در سایه: در مناطق گرمسیری، پارک کردن خودرو در سایه یا در پارکینگ سرپوشیده میتواند به کاهش بار حرارتی روی سیستم باتری کمک کند.
ب. مدیریت شارژ (State of Charge - SoC)
عدم شارژ کامل یا خالی شدن کامل: سیستم مدیریت باتری خودروهای هیبریدی هرگز اجازه نمیدهد که باتری ۱۰۰% شارژ یا ۰% خالی شود. (آنها معمولاً بین ۴۰% تا ۸۰% عمل میکنند).
نکته برای مالکان: شما نیازی به مدیریت دستی این مورد ندارید، اما رانندگی منظم و متعادل (نه شتابگیریهای شدید متوالی و نه توقفهای طولانی بدون استفاده) به حفظ SoC ایدهآل کمک میکند.
ج. سرویسهای دورهای
تمیزی سیستم خنککننده: در طول سرویسهای دورهای، اطمینان حاصل کنید که فن خنککننده و مجاری هوای باتری از هرگونه گرد و غبار، مو، و پرز که میتواند جریان هوا را مختل کند، تمیز شوند. انسداد این مسیرها یکی از دلایل اصلی داغ شدن بیش از حد و کاهش عمر باتری است.
بررسی باتری ۱۲ ولت: سلامت باتری ۱۲ ولت (معمولی) بر روی عملکرد سیستم هیبریدی تأثیر میگذارد. در صورت ضعیف شدن این باتری، میتواند استارت اولیه سیستم هیبریدی را مختل کند.
نشانههای کاهش ظرفیت یا خرابی باتری
اگر باتری هیبریدی در حال فرسوده شدن باشد، ممکن است علائم زیر را مشاهده کنید:
افزایش ناگهانی مصرف سوخت: کاهش ظرفیت باتری باعث میشود موتور بنزینی بیشتر کار کند.
فعالیت بیش از حد موتور بنزینی: موتور بنزینی حتی در سرعتهای پایین نیز خاموش نمیشود یا به سرعت روشن میشود.
بالا و پایین رفتن سریع نشانگر شارژ: در زمان کوتاه، نشانگر سطح شارژ باتری (SoC) نوسانات شدید دارد.
روشن شدن چراغ هشدار: روشن شدن چراغ Check Hybrid System در داشبورد، که نشاندهنده نقص در سیستم هیبریدی است.
در صورت مشاهده این نشانهها، مراجعه به متخصصین خودروهای هیبریدی (مانند مجموعه پارت سنتر) برای تست سلول به سلول باتری توصیه میشود.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه