رئیس دانشگاه شیراز: مکتب شیراز سرمایه تمدنی است
اقتصاد ایران: ایسنا/فارس رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر جایگاه تاریخی این شهر در اعتلای علوم عقلی و نقش مکتب شیراز در شکلگیری اندیشههای اثرگذار جهان اسلام، این مکتب را سرمایه تمدنی دانست و گفت: دانشگاه شیراز خود را میراثدار این سرمایه تمدنی میداند و موظف است در احیای آن نقشآفرینی کند.
علیرضا افشاریفر امروز چهارشنبه ۲۸ آبان در همایش بینالمللی «جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران با تأکید بر میراث علمی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی» در دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز امروز افتخار دارد که میزبان این همایش فاخر است؛ رویدادی که در آستانه روز جهانی فلسفه فرصتی فراهم کرده است تا نقش بیبدیل شیراز و مکتب شیراز در اعتلای علوم عقلی مورد بازخوانی و کنکاش علمی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه شیراز در طول تاریخ بهعنوان «دارالعلم» و کانون پرورش افکار عمیق شناخته شده است، گفت: مقام معظم رهبری نیز درباره جایگاه شیراز تعبیر حکیمانهای دارند و آن را دانشگاهی دار میدانند.
افشاریفر بیان کرد: یکی از دلایل شکلگیری مکتب شیراز، مدارای فرهنگی و روحیه دیگرپذیری مردم این شهر است؛ ویژگیای که موجب شده شیراز محل ظهور و بروز اندیشههای عمیق در حوزه علوم انسانی باشد.
رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه این دانشگاه خود را میراثدار یک ارثیه گرانسنگ میداند، گفت: پاسداری از این سرمایه عظیم فرهنگی و تمدنی وظیفه ماست و در این مسیر، دانشکده الهیات و معارف اسلامی با برنامهریزی دقیق و بهرهگیری از اساتید برجسته نقش مهمی در احیای مکتب شیراز ایفا میکند.
افشاریفر یکی از آثار مهم برگزاری این همایش را تقویت هویت ملی و دانشگاهی دانست و گفت: وقتی دانشجوی ما بداند در شهری درس میخواند که خاستگاه بسیاری از بزرگان و محققان بوده است، با انگیزه بیشتری به تحصیل میپردازد و خود را بخشی از یک تمدن عمیق میبیند.
وی با بیان اینکه امیدواریم برکات این گردهمایی در پژوهشهای آینده، ارتباطات بینالمللی و تعاملات علمی ملی ادامه یابد، گفت: امیدواریم این فعالیتها محدود به ایام برگزاری همایش نماند و بستر توسعه علمی و فرهنگی در سطح دانشگاه و فراتر از آن شود.
مکتب شیراز تلفیقی از معرفت، عشق و حکمت است
استاد دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان این که مولفه اصلی مکتب شیراز، معرفت است که از طریق عشق واقعی به انسانها منتقل میشود، گفت: عشق بالاترین هنر و خصوصیتی است که انسان میتواند به آن برسد و حکمای مکتب شیراز با کسب معرفت، جزو آشنایان خدا شده و عشق را تجربه کردند.
قاسم کاکایی ادامه داد: مسمن عشق و معرفت است؛ کسی که معرفت ندارد، به عشق نیز دست نمییابد و این مولفه اساسی در مکتب شیراز است.
استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه شیراز از قرن هشتم میلادی به عنوان شهر عشق شناخته شده بود، گفت: هجرت فرزانگان از سراسر جهان اسلام به شیراز و مدارای فرهنگی مردم این شهر باعث شد محل ظهور حکمت، عقلانیت و علوم انسانی باشد.
وی به نقل از ناصر بخارایی افزود: شیراز تنها شهری بود که در بازار آن، ۴۴ نفر از اولیای خدا پشت ترازوها حضور داشتند و این ویژگی باعث شده بود بازار، مدارس و خانقاهها همگی فضایی امن و فرهنگی داشته باشند.
کاکایی به مدارس تاریخی شیراز، از جمله مدرسه منصوریه ساخته صدرالدین دشتکی برای قیاسالدین منصور و مدرسه خان ساخته امام قلی خان برای تدریس ملاصدرا اشاره کرد و گفت: این دو مدرسه نقطه آغاز و پایان دوران حکمت شیراز هستند و بسیاری از حکمای بزرگ مانند ملا عبدالله یزدی، جلالالدین دوانی، جلالالدین دوانی، محمود دهدار و محمد دهدار در این مدارس درس خواندهاند.
وی تصریح کرد: شیراز محل دفن علمای بزرگی چون شمسالدین محمد لاهیجی و میر سید شریف جورجانی بوده و این شهر در طول تاریخ، کانون تجمع نهرهای متعدد حکمت بود که در نهایت به دریای حکمت متعالیه تبدیل شد.
ویژگیهای فلسفی و عرفانی مکتب شیراز
استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مکتب شیراز تلفیقی از فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و عرفان است، گفت: حکمای این مکتب با سیر فلسفی خود به اصالت وجود رسیدند و مسائل علمی، اخلاقی و معنوی را با هم ترکیب کردند.
وی در ادامه بیان کرد: مکتب شیراز در برابر سه نوع جهل و جاهلیت عمل میکند: جهل زدایی علمی، جهالت زدایی عملی و جاهلیت زدایی فرهنگی و دینی و این ویژگی مکتب شیراز را از دیگر جریانهای فلسفی متمایز میکند.
کاکایی همچنین با اشاره به دوران تاریخی شیراز گفت: این شهر در برابر حمله مغول و دورههای سخت تاریخی به دلیل پذیرش فرهنگهای گوناگون و مدارای اجتماعی، توانست به رشد علمی و فلسفی خود ادامه دهد.
استاد دانشگاه شیراز در پایان ظهار امیدواری کرد: برکات این همایش مسیر پژوهشهای آینده و احیای مکتب شیراز را در سطح ملی و بینالمللی هموار کند و میراث فرهنگی و تمدنی این شهر همچنان زنده بماند.
به گزارش ایسنا، در این همایش از مجموعه ۵ جلدی مقالات مشترک دانشگاه کوفه و مرکز الهدی للدراسات حوزویه و دبیرخانه کنگره بین المللی ملا عبدالله بهابادی رونمایی شد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه