بازنمایی هویت ملی در المانهای شهری نیازمند بازخوانی است
اقتصاد ایران: عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: نشانهها و روایتهایی که در فضای شهری وجود دارد، بخشی از پیوست هویتی شهر را شکل میدهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «بازنمایی هویت ملی در المانهای شهری» با حضور سجاد صفارهرندی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
این نشست با هدف بررسی کارکرد المانهای شهری در تقویت حس تعلق، بازتاب هویت ملی و ارتقای کیفیت زیست شهری تشکیل شد.
صفارهرندی در این نشست با تشریح کارکردهای چندگانه المانهای شهری از زیباسازی و ساماندهی تا ایجاد حافظه جمعی و هویتبخشی تاکید کرد: المانهای شهری علاوه بر عناصر تزئینی، حاملان معنا، تاریخ و روایتهای شکلدهنده هویت جمعیاند.
وی با اشاره به نقش نامگذاری معابر، یادمانها و نمادهای تاریخی در بازتاب هویت ملی افزود: عنصر هویت در شهر تنها در مجسمه و سازه خلاصه نمیشود؛ نامها، نشانهها و روایتهایی که در فضای شهری حضور دارند بخشی از پیوست هویتی شهر را شکل میدهند.
صفارهرندی مهمترین چالش در بازنمایی هویت ملی را گفتمانی بودن هویت دانست و توضیح داد: هویت ملی امر ثابتی نیست؛ در دل گفتمانها ساخته و بازتولید میشود. بنابراین هر گونه سیاستگذاری هویتی در شهر باید این ماهیت روایی و گفتمانی هویت را در نظر بگیرد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در تحلیل تحولات اخیر مرتبط با نصب یادمانهای ملی در تهران از جمله مجسمه آرش و سردیسهای تاریخی با اشاره به پرسش «چرا اکنون؟» اظهار کرد: شهرهای ایران هرگز از نشانههای هویت ملی خالی نبودهاند؛ اما توجه جدید به این موضوع نیازمند تبیین تاریخی است.
وی با مروری بر تاریخ شکلگیری هویت ملی در ایران به «بحران ذاتی ناسیونالیسم کلاسیک» اشاره کرد و گفت: طرح هویت ملی که از اواخر قاجار شکل گرفت و در دوره پهلوی تثبیت شد، بیش از آنکه جمعکننده باشد طردکننده بود؛ هم در جداسازی ایرانیت از دیانت، هم در تکیه افراطی بر نژاد و هم در تقلیل هویت ملی به یک محور واحد میرسیم.
صفارهرندی افزود: این نوع صورتبندی، بخشهای وسیعی از واقعیت فرهنگی و جمعیتی ایران را بیرون از مفهوم ملیت قرار داد؛ در حالی که تجربه تاریخی ایران از صفویه تا امروز نشان داده که ایرانیت و دیانت در هم تنیدهاند.
وی با تاکید بر لزوم بازخوانی گفتمان هویت ملی در ایران معاصر اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، بهدلیل همان دوگانههای ساختهشده پیشین، بخشی از عناصر ایرانیت بهطور واکنشی مورد غفلت قرار گرفت. امروز این امکان و ضرورت وجود دارد که هویت ملی بر بنیان جمعپذیر، تاریخی و چندلایه خود بازتعریف شود.
این پژوهشگر حوزه تاریخ فرهنگی در پایان بر نقش المانهای شهری در تحکیم این هویت بازسازیشده تاکید کرد و گفت: شهر میتواند صحنهای برای پیوند گذشته و حال، روایتهای مشترک و ایجاد احساس تعلق باشد؛ مشروط بر آنکه نشانهها و نمادهای شهری در چارچوب یک گفتمان دقیق، جامع و فراگیر طراحی و اجرا شوند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه