۲ شرط برای اعطای تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان
اقتصاد ایران: عصر خودرو- هیاتعالی بانکمرکزی در حالی با ارائه تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان موافقتکرده که اجرای این تسهیلات را مشروط به تحقق دو اقدام مشخص از سوی دو خودروساز بزرگ کشور کردهاست.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس هیاتعالی بانکمرکزی، ایرانخودرو و سایپا را موظفکرده؛ گزارش تسویه مطالبات قطعهسازان طرف قرارداد را به بانکمرکزی ارائه کنند. دومین شرطی هم که برای خودروسازان به منظور اختصاص تسهیلات 40همتی درنظر گرفتهشده، ارائه برنامه اصلاح ساختار مالی شرکتها با تاکید بر روشهای تامین مالی مبتنی بر جریان نقدی شرکتهاست. بهنظر میرسد شرط دوم تلاشی برای ایجاد تعادل پایدار میان داراییها، بدهیها و سرمایه خودروسازان باشد. هدف نیز روشن است: کاهش وابستگی شرکتها به منابع مالی بیرونی مانند تسهیلات بانکی و تقویت توان آنها در تامین سرمایه از محل جریانهای نقدی داخلی.
همچنین برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان بنا به درخواست هیاتعالی بانکمرکزی باید به تایید وزارت صمت برسد و سپس ظرف مدت دو ماه به بانکمرکزی ارسالشود.
در پی جلسه ابتدای آبان ماه هیاتعالی بانکمرکزی و همچنین برگزاری نشست میان وزیر صمت و رئیسکل بانکمرکزی در حاشیه نشست هفتگی هیاتدولت، تصمیم بر این شد که تسهیلات 40همتی که پیش از این برای حمایت از خودروسازان درنظر گرفته شدهبود، بهصورت مستقیم به قطعهسازان و زنجیره تولید پرداخت شود. البته تزریق نقدینگی به بدنه خودروسازی کشور با واکنشهایی نیز همراه بودهاست، واکنشهایی که «دنیایاقتصاد» در گزارشهای هفته گذشته بهطور مفصل به آنها پرداخت. شاید یکی از مهمترین این واکنشها مربوط به درخواست اصلاحات بنیادین در صنعت خودروی کشور بوده تا با رفع چالشها سیکل معیوب پولپاشی در نقطهای به خط پایان برسد.
در این میان، تجویز اصلی کارشناسان، واقعیسازی قیمت خودرو و رهاکردن سیاست منسوخشده قیمت دستوری است که پیامدهای سوء آن را بهویژه از ابتدای امسال با تشدید اختلافات قیمتی میان خودروساز و سیاستگذاران شاهد بودیم که بهصورت هشدار خودروساز به توقف عرضه یا اعلام افزایش قیمت محصولات تولیدی بروز یافت. البته این تنها نسخه کارشناسان برای سیاستگذاران بخش خودرو نیست؛ آنها بر این باورند که قبل از اجرای سیاستهای منقضیشده مانند وامهای تکراری که مشابه مُسکن عمل میکنند، باید بر اجرای اموری مانند خروج دولت از مالکیت و مدیریت خودروسازان، شفافسازی صورتهای مالی و حذف رانت از زنجیره تامین پافشاری کرد.
در واقع تحلیلگران یکی از اشتباهات مکرر سیاستگذاران را این موضوع میدانند که ریشه ناکامی در اقتصاد و صنایع را در کمبود پول جستوجو میکنند اما واقعیت امر چیز دیگری است و باید با پیگیری اصلاحات بنیادین مرهم زخمهای کهنه صنعت بیمار خودروی ایران باشند، وگرنه اعطای تسهیلات همانطور که گفته شد موقتی است و نمیتواند به رونق و بهبود امور این صنعت کمک بسزایی کند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه