کتاب «اصول و مبانی نشریات دانشجویی از اندیشه تا اجرا» منتشر شد
اقتصاد ایران: زنجان- کتاب «اصول و مبانی نشریات دانشجویی از اندیشه تا اجرا» توسط فرهاد مرادی ـ مریم رسولی به رشته تحریر درآمد.
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اصول و مبانی نشریات دانشجویی از اندیشه تا اجرا» راهنمای جامع و کاربردی برای فعالان عرصه نشریات دانشگاهی است که با هدف تبیین نقش و اهمیت این نشریات در توسعه فرهنگی، اجتماعی و علمی تدوین شده است.
این اثر، نشریات دانشجویی را آینهای از اندیشه، خلاقیت و دغدغههای نسل جوان دانشگاهی میداند که میتوانند با تقویت روحیه نقد، تحلیل و گفتگو، بستری برای پرورش دانشجویان متعهد و مسئولیتپذیر فراهم آورند.
ساختار کتاب در چهار فصل اصلی تنظیم شده است. فصل اول به «مبانی و تعاریف» میپردازد و خواننده را با مفهوم، تاریخچه، اهداف و کارکردهای نشریات دانشجویی آشنا میسازد.
در این فصل، انواع رسانهها (نوشتاری، شنیداری، تصویری و خبرگزاریها) معرفی شده و اصول بنیادین خبرنویسی، از جمله عناصر و ارزشهای خبری و سبکهای مختلف خبرنویسی (مانند هرم وارونه، تاریخی و تشریحی) به تفصیل شرح داده میشود.
همچنین مفاهیم کلیدی مانند لید، تیتر و اعتبار منبع خبر مورد بررسی قرار میگیرد.
فصل دوم کتاب به «گزارش، مقاله و مصاحبه» اختصاص یافته و بر تولید محتوای نوشتاری متمرکز است.

در این بخش، انواع گزارش (تحقیقی، اجتماعی، علمی، تصویری و…)، مقاله (علمی، احساسی، مطبوعاتی) و اصول و فنون مصاحبه (انواع سوالات، مراحل انجام و ویژگیهای یک مصاحبهگر موفق) آموزش داده میشود.
فصل سوم با عنوان «صفحهآرایی، گرافیک، عکاسی و نگارش»، به جنبههای بصری و فنی تولید نشریه میپردازد.
مباحثی مانند اصول صفحهآرایی، طراحی گرافیک، انتخاب قطع و فونت، طراحی جلد، عکاسی خبری (نورپردازی، کادربندی، ترکیببندی) و همچنین نکات کلیدی ویرایش و نگارش و علائم نقطهگذاری در این فصل گنجانده شده است
. معرفی نرمافزارهای تخصصی این حوزه مانند Adobe Indesign و Photoshop از دیگر بخشهای این فصل است.
در نهایت، فصل چهارم به «دستورالعمل اجرایی و ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی» اختصاص دارد.
این بخش که بیشتر جنبه حقوقی و اداری دارد، به منظور آگاهی بخشی به سردبیران و هیئتهای تحریریه، به تشریح مقررات مربوط به درخواست مجوز، حقوق و حدود نشریات، تنبیهات و نحوه رسیدگی به تخلفات میپردازد.
در کلیت خود، این کتاب ترکیبی متوازن از مبانی نظری و مهارتهای عملی را ارائه میدهد و هدف نهایی آن، توانمندسازی دانشجویان برای تولید محتوای اثرگذار و حرفهای و ایفای نقش فعال در پیوند دانشگاه با جامعه از طریق ابزار رسانه است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه