ارتقا کیفیت یک جشنواره هنری، حاصل تعامل آرای مختلف با یکدیگر است

اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی دبیر دومین جشنواره تئاتر دانشجویی نخست، گفت: جشنواره‌های تئاتر دانشجویی، فضایی فراهم می‌کنند تا دانشجویان با حضور در کنار یکدیگر، خود را به چالش کشیده و توانایی‌هایشان را محک بزنند. درحقیقت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تئاتر دانشجویی، تجربه‌اندوزی و آگاهی از نقاط ضعف و قوت فردی و گروهی در فرآیند اجراها به‌شمار می‌رود.

حسین تازیکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره دانشجویی نخست، فراهم‌کردن بستری برای تعامل میان علاقه‌مندان تئاتر به‌ویژه دانشجویان است. در جریان این جشنواره، تلاش داریم با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در سه بخش بازیگری، کارگردانی و نویسندگی، تمرکز بیشتری بر مباحث عملی و تجربی داشته باشیم. از آنجا که دانشجویان هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به میزان کافی با مباحث نظری آشنا می‌شوند، موضوعات و عناوین کارگاه‌های آموزشی جشنواره به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تعادلی منطقی میان مباحث عملی و نظری برقرار شود.

وی افزود: دانشجوـ‌هنرمندانی که در چنین رویدادی شرکت می‌کنند فرصتی در اختیار دارند تا علاوه بر ارائه‌ اثر خود، بر رشد حرفه‌ای و ارتقای توانمندی‌هایشان نیز متمرکز شوند. این هدف از طریق برگزاری کارگاه‌هایی که پیش از جشنواره و در جریان آن با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود، دنبال خواهد شد. امیدواریم فضای گفت‌وگو و تعامل میان شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی به رشد و پیشرفت آنان بینجامد.

ارتقا کیفیت یک جشنواره هنری، حاصل تعامل آرای مختلف با یکدیگر است

جشنواره‌های تئاتر دانشجویی؛ فرصتی برابر برای سنجش استعداد و کسب تجربه

تازیکی درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر دانشجویی توضیح داد: در تئاتر دانشجویی برخلاف تئاتر حرفه‌ای و بدنه، دستاورد مالی برای گروه‌های اجرایی در اولویت نیست. آنچه اهمیت دارد کسب تجربه و شناخت متقابل میان اعضای گروه‌هاست. علاقه و پشتکار دانشجویان باعث می‌شود که با وجود محدودیت‌ها، روند تولید آثار متوقف نشود. در جشنواره‌های غیردانشجویی آثار دانشجویان اغلب در میان اجراهای حرفه‌ای کمتر دیده می‌شوند و فرصت رقابت عادلانه برایشان محدود است. اما جشنواره‌های دانشجویی این امکان را فراهم می‌کنند که شرکت‌کنندگان در شرایطی برابر و با هم‌سطحان خود توانایی‌هایشان را بسنجند و استعدادهایشان واقعی‌تر ارزیابی شود.

لزوم توجه به تئاتر در فضای رسمی و آموزشی کشور

دبیر جشنواره نخست با اشاره به اهمیت آموزش تئاتر در مدارس، خاطرنشان کرد: شایسته است که تئاتر از همان دوران مدرسه، نقش پررنگ‌تری را در فضای رسمی و آموزشی کشور ایفا کند. برگزاری جشنواره‌های تئاتر دانش‌ آموزی یکی دیگر از راه‌های شناخت افراد مستعد و همچنین علاقه‌مند به این حوزه است که در ادامه می‌توانند در فضای دانشگاهی با توجه به علایق شخصی‌شان در رشته‌های گوناگون هنرهای نمایشی فعالیت کنند. قاعدتا در چنین مسیری افراد، فرم‌ها و گونه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند و با آگاهی پیشین در فضای دانشگاهی آماده ورود به فضای حرفه‌ای‌تر می‌شوند.

ارتقا کیفیت یک جشنواره هنری، حاصل تعامل آرای مختلف با یکدیگر است

بخش‌های اصلی جشنواره نخست: نمایشنامه‌نویسی، اجرای صحنه‌ای و اجرای محیطی

وی درباره نحوه برگزاری جشنواره نخست، تصریح کرد: این جشنواره در سه بخش اصلی نمایشنامه‌نویسی، اجراهای صحنه‌ای و اجراهای محیطی برگزار می‌گردد. مبنای پذیرش در بخش اجرای صحنه‌ای شامل آثاری می‌شود که قابلیت نمایش در سالن‌های مرسوم تئاتر را به هر سبک و فرمی داشته باشند. در بخش اجرای محیطی آثاری مورد پذیرش قرار خواهند گرفت که در هر فضایی به جز سالن‌های مرسوم تئاتر قابلیت اجرا داشته باشند. بخش نمایشنامه‌نویسی نیز از این دوره به جشنواره اضافه شده است که به کشف استعدادهای نوظهور در این عرصه می‌پردازد.

لزوم توجه به آسیب‌شناسی جشنواره‌ها برای بهبود ساختار آن‌ها

او ادامه داد: با توجه به تجربه‌های دوره گذشته در زمان‌بندی و تاریخ برگزاری جشنواره تغییراتی ایجاد کرده‌ایم تا گروه‌ها فرصت کافی برای نگارش، تمرین و تولید آثار خود را داشته باشند. هدف از این تغییر فراهم‌کردن شرایطی است که آثار با آمادگی و کیفیت بیشتری در جشنواره حضور پیدا کنند. برای ارتقای سطح جشنواره به استانی و ملی نیز لازم است تا در چند دوره‌ آینده در مقیاسی محدودتر ادامه یابد تا امکان آسیب‌شناسی و بهبود ساختار فراهم شود. برگزاری چندمرحله‌ای یک رویداد هنری فرصت مناسبی برای تثبیت جایگاه آن در میان دانشگاهیان و همچنین معرفی گسترده‌تر در سطح عمومی ایجاد می‌کند.

دبیر دومین جشنواره تئاتر دانشجویی نخست با اشاره به تعامل دانشگاه‌ با دانشجویان در جریان برگزاری رویدادهای هنری، افزود: از آن‌جا که تئاتر دانشجویی به‌دست و برای خود دانشجویان شکل می‌گیرد، نقش مدیریت دانشگاه در حمایت از آن اساسی است. این حمایت تنها به تأمین بودجه محدود نمی‌شود بلکه شامل اعتماد به تیم اجرایی دانشجویی و همراهی مؤثر در مسیر برگزاری جشنواره است. حضور و پشتیبانی مداوم دانشگاه از ستاد اجرایی نقشی تعیین‌کننده در عبور از محدودیت‌ها و تحقق اهداف جشنواره دارد.

ارتقا کیفیت یک جشنواره هنری، حاصل تعامل آرای مختلف با یکدیگر است

تئاتر دانشجویی می‌تواند پلی برای ورود به تئاتر حرفه‌ای باشد

تازیکی در پاسخ به این پرسش که آیا تئاتر دانشجویی پلی برای ارتباط با بدنه تئاتر است، پاسخ داد: ورود به فضای تئاتر دانشجویی برای بسیاری از شرکت‌کنندگان تجربه‌ای سرنوشت‌ساز است. این فضا می‌تواند پلی برای ورود به تئاتر حرفه‌ای باشد؛ گاهی از طریق دعوت به همکاری با گروه‌های حرفه‌ای و گاهی به واسطه‌ی پشتکار فردی دانشجویان. البته طبیعی است که برخی نیز پس از این تجربه مسیر متفاوتی را انتخاب کنند. با این حال ارزش تئاتر دانشجویی در همین امکانِ تجربه و کشف مسیر شخصی نهفته است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، جشنواره‌های تئاتر دانشجویی برگزار اما برای مدتی متوقف شدند. خوشبختانه این روند دوباره از سر گرفته شده و شاهد آثاری با کیفیت و قابل‌توجه در این رویدادها هستیم. در شهر مشهد با افزایش تعداد دانشجویان تئاتر و هنرمندان جوان، نیاز به فضایی مستقل برای تئاتر دانشجویی بیش از پیش احساس می‌شد. برگزاری جشنواره «نخست» تلاشی برای پاسخ به این خلأ و ایجاد بستری تازه برای بروز و رشد جریان تئاتر دانشجویی است.

او با اشاره به اینکه امروزه مخاطبان تئاتر چه در فضای حرفه‌ای و چه دانشجویی به‌مراتب آگاه‌تر و دقیق‌تر از گذشته‌اند، خاطرنشان کرد: آن‌ها به‌خوبی تفاوت میان یک اجرای پخته و اثری کم‌کیفیت را تشخیص می‌دهند. طبیعی است که وقتی با نمایشی روبه‌رو شوند که حاصل تلاش و خلاقیت گروهی از دانشجویان باشد از آن استقبال می‌کنند. در مقابل اگر اجرایی نتواند استانداردهای لازم را برآورده کند، دلیل آن را باید در محدودیت‌ها، کمبود منابع مالی و تجربه‌ی اندک گروه‌های جوان جست‌وجو کرد.

ارتقا کیفیت یک جشنواره هنری، حاصل تعامل آرای مختلف با یکدیگر است

همنشینی دغدغه‌مندی، جسارت و خلاقیت در تئاتر دانشجویی

تازیکی‌ درباره قابلیت‌های متفاوت تئاتر دانشجویی، اظهار کرد: دانشجویان به‌خاطر ذات دغدغه‌مندشان همواره به مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حساس‌اند. همین ویژگی باعث می‌شود تئاتر دانشجویی نیز دغدغه‌مند و بازتاب‌دهنده‌ این مسائل باشد. علاوه بر این، خلاقیت و نگاه نو در آثار دانشجویی یکی از شاخصه‌هایی است که آن را از اجراهای حرفه‌ای متمایز می‌کند.

وی افزود: پشتکار نقش کلیدی در مسیر هر هنرمند دارد و تئاتر دانشجویی مرحله‌ای است که دانشجویان می‌توانند تجربه کسب کنند، اشتباه کنند و یاد بگیرند. این فضا فرصتی برای جسارت در تجربه کردن و آماده شدن برای چالش‌های حرفه‌ای آینده است.

آخرین مهلت ارسال آثار علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر دانشجویی نخست، ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۵ است. جزئیات جشنواره متعاقبا در کانال جشنواره به آدرس Nakhost_Festival@  اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ