نینجا در ایران

اقتصاد ایران: عصر خودرو- جایی که دقت افسانه‌ای مهندسان ژاپنی به اوج رسید، نسل تازهٔ هوندا سیویک تایپ R شکل گرفت؛ خودرویی که نشان می‌دهد چگونه تمرکز بر جزئیات می‌تواند یک هاچ‌بک معمولی را به اسطورهٔ پیست‌ها تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، قلب تپندهٔ این جنگجوی ژاپنی، موتور دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژری است که در بخش جلویی نصب شده و 325 اسب‌بخار قدرت و 425 نیوتن‌متر گشتاور را تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. با وجود آن‌که خبری از سیستم چهارچرخ محرک یا گیربکس اتوماتیک نیست، عملکرد آن در پیست‌ها تحسین‌برانگیز است. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت سیویک تایپ R مدل 2024 برابر با 5.4 ثانیه اعلام شده؛ عددی که شاید در نگاه اول نسبت به رقبا کمی محتاطانه باشد.

هوندا همچنان روی ذات اسپرت و خالص تایپ R پافشاری می‌کند و آن را فقط با یک گیربکس دستی شش سرعته عرضه می‌کند. ممکن است این جعبه‌دنده در تعویض‌های پیاپی به‌سرعت گیربکس‌های دوکلاچهٔ مدرن نباشد، اما لذت درگیری راننده با خودرو را دقیقاً همان‌گونه که نسل‌های قبلی وعده می‌دادند ارائه می‌دهد. تایپ R همواره نمایندهٔ رویکرد هوندا در ساخت خودروهایی با روحیهٔ اصیل رانندگی بوده است.

حضور در جهنم سبز

این سامورایی کوچک در نوربرگ‌رینگ، پیست مشهور آلمان که به «جهنم سبز» مشهور است، توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند. دلیل این لقب، ترکیب مسیر پیچیده و جنگل‌های انبوه اطراف پیست است. بخش Nordschleife یا «حلقهٔ شمالی» با 73 پیچ متوالی، شیب‌های متعدد و اختلاف ارتفاعی که بین 230 تا 640 متر تغییر می‌کند، یکی از دشوارترین مسیرهای آزمون برای خودروهای اسپرت به شمار می‌آید. همین ویژگی‌ها باعث شده بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا، از پورشه و فراری گرفته تا مرسدس‌بنز و تسلا، عملکرد محصولات خود را در این پیست محک بزنند.

بر اساس داده‌های منتشرشده در وب‌سایت معتبر Fastestlaps، سیویک تایپ R توانسته مسیر نوربرگ‌رینگ را در زمان 7 دقیقه و 39.69 ثانیه طی کند و عنوان سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلو را به خود اختصاص دهد.

آنچه این رکورد را جذاب‌تر می‌کند، مقایسهٔ عملکرد سیویک با خودروهایی است که ذاتاً در کلاس بالاتری قرار می‌گیرند؛ محصولاتی مانند لامبورگینی مورسیه‌لاگو 640، مرسدس مک‌لارن SLR، شورولت کوروت ZL1، پاگانی زوندا C12S، آئودی R8 V10، آستون‌مارتین ونتیج و چندین مدل از پورشه 911 و کایمن. بیشتر این خودروها موتورهای حجیم‌تر، قدرت و گشتاور بالاتر، سیستم محرک عقب یا چهارچرخ محرک و البته قیمت‌هایی چند برابر دارند، اما با این حال در زمان‌گیری پیست از تایپ R عقب مانده‌اند.

نزدیک‌ترین رقیب دیفرانسیل جلو، نسخهٔ پنجاهمین سالگرد فولکس‌واگن گلف است که با زمانی حدود 7 دقیقه و 41.27 ثانیه در تعقیب هوندا قرار دارد.

رقبای بازار ایران

با آغاز موج تازه واردات، خودروهای متنوع و اغلب ناشناخته‌ای از برندهای آسیایی و اروپایی وارد کشور شده‌اند. بسیاری از آنها ادعاهایی دربارهٔ قدرت نزدیک به 500 اسب‌بخار مطرح می‌کنند؛ ادعاهایی که اغلب فاقد مستندات معتبر بین‌المللی هستند. حتی در میان این خودروها نیز تعداد محصولاتی که شتاب صفر تا صد نزدیک به 5 ثانیه داشته باشند، بسیار محدود است و معمولاً فقط در مسیرهای مستقیم قادر به رقابت با تایپ R خواهند بود.

در بازار داخلی، تنها خودروهایی که در تست‌های قابل اعتماد جهانی حضور داشته‌اند و از نظر کارایی می‌توانند تا حدودی با تایپ R سنجیده شوند، پورشه 718 S و پورشه کررا S هستند؛ آن هم نمونه‌های کارکرده مدل‌های 2013 و 2017 که قیمت‌هایی چند ده میلیارد تومانی دارند.

به بیان ساده، اگر پشت فرمان هوندا سیویک تایپ R نشسته باشید، رقبایی که در آینه می‌بینید معمولاً از آنچه تصور می‌کنید بسیار دورترند.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ