فلاحتکار:پذیرش ظرفیتهای نوجوانان کلید موفقیت در نظام آموزشی است
اقتصاد ایران: اراک- مشاور وزیر و قائم مقام سازمان دانش آموزی گفت: بهرهگیری از ظرفیت نوجوانان به عنوان نسل آینده در نظام آموزشی، موجب ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، مشارکت اجتماعی و ایدههای نو میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، علی فلاحتکار پیش از ظهر شنبه در سیصد و هشتمین نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: سازمان دانشآموزی امروز با دو چالش اساسی اصلاح نگرش نسبت به نوجوانی و بازنگری در نگاه به ماهیت این دوره مواجه است.
وی با اشاره به بررسیهای اجتماعی دهه ۶۰ افزود: در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی، معیشتی و فشارهای ناشی از جنگ مواجه بود، نرخ ابتلاء به آسیبهای اجتماعی در میان نوجوانان بهطور قابل توجهی پایین بود.
فلاحتکار تصریح کرد: جالب توجه است که پس از آنکه نوجوانان زیر ۱۸ سال در سیاستگذاریها بهعنوان کودکان در نظر گرفته شدند میزان بروز آسیبها بهطور چشمگیری افزایش یافت.
وی افزود: مهمترین چالش امروز، فراهمکردن بستر کنشگری واقعی برای نوجوانان است و این در حالی است که خانوادهها با رویکرد منفعلانه، نوجوانان را از مشارکت اجتماعی دور میکنند و این امر مانع توسعه مسئولیت پذیری آنان میشود.
فلاحتکار ادامه داد: نوجوانان دهههای گذشته بهویژه دهه ۶۰، از همان سنین پایین مسئولیتپذیری را آغاز کردند و نقشی تعیینکننده در پیروزی انقلاب و فرماندهی جنگ ایفا کردند.
وی تاکید کرد: چالش کنونی نظام آموزشی این است که دوره نوجوانی را بهعنوان مرحله مسئولیتپذیری نمیشناسد و نوجوان را در موقعیت انتظار قرار میدهد، در حالی که نوجوان بهطور طبیعی نیاز به دیدهشدن و احساس مسئولیت دارد.
رفتارهای اعتراضی سال ۱۴۰۱ نشانه نیاز نوجوانان به دیدهشدن بود
قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور با اشاره به برخی رفتارهای اعتراضی نوجوانان در سالهای اخیر گفت: وقتی نوجوان احساس میکند دیده نمیشود برای جلب توجه دست به رفتارهایی میزند.
وی افزود: نمونه آن رفتارهای سال ۱۴۰۱ بود که نوجوان برای دیده شدن تا حد تعرض به خودرو نیروی انتظامی نیز پیش میرفت.
فلاحتکار تصریح کرد: این پیام آشکاری است که باید نگاه سیاستگذاری را اصلاح کرده و زیرساخت کنشگری واقعی و نه صرفاً نمایشی را فراهم سازیم.
وی ادامه داد: پژوهشهای ما نشان میدهد نوجوان متولد دهه ۸۰ و ۹۰ از نظر شجاعت، خلاقیت، عبودیت و قابلیت مسئولیتپذیری شباهت زیادی به نوجوانان دهه ۴۰ دارند.
فلاحتکار تاکید کرد: تعبیری که مقام معظم رهبری درباره نوجوان دهه ۸۰ که انقلاب را خواهد رساند بیان میکنند مبتنی بر همین ویژگیهاست.
وی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان دانشآموزی گفت: تمام برنامهها و فناوریهای سازمان دانشآموزی با هدف واگذاری مدیریت به دانشآموزان طراحی شده و موفقیت سازمان زمانی محقق میشود که اداره آن در اختیار خود دانشآموزان باشد.
۱۵۰ نماینده مجلس دانشآموزی امروز صدای ۱۷ میلیون دانشآموز کشور هستند
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: خبرگزاری پانا بهعنوان بستری برای تربیت خبرنگاران دانشآموزی فعالیت میکند و سازمان دانشآموزی مصمم است که هر مدرسه یک خبرنگار داشته باشد.
وی افزود: مجلس دانشآموزی، تنها نهاد نمایندگی دانشآموزان در جهان، مبتنی بر رأی مدرسهای شکل میگیرد و نماینده حدود ۱۷ میلیون دانشآموز است.
فلاحتکار تصریح کرد: این مجلس ۱۵۰ عضو در سطح ستاد دارد که دو نفر نماینده استان مرکزی هستند و نزدیک به ۷ هزار دانشآموز نیز در شوراهای استانی و منطقهای فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: تا زمانی که سیاستگذاران نگاه خود را به دوره نوجوانی اصلاح نکنند و بستر کنشگری واقعی را برای این نسل فراهم نیاورند، مواجهه با آسیبهای اجتماعی ناگزیر منفعلانه خواهد بود.
فلاحتکار تاکید کرد: با پذیرش ظرفیتهای نوجوان و میدان دادن به آنان، میتوان مسیر تحولی و فعالانه را رقم زد.
استان مرکزی به عنوان پیشتاز کاهش مصرف انرژی در کشور شناخته خواهد شد
مشاور وزیر و قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور گفت: استان مرکزی با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمان دانشآموزی و تشکیلات پیشتازان، به عنوان پیشتاز در کاهش مصرف انرژی در کشور شناخته خواهد شد.
وی افزود: این تشکیلات ظرفیت مؤثری برای اجتماعیسازی نوجوانان دارد، بهویژه در مناطقی که جوانان دسترسی یا مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و دینی مانند بسیج و مساجد ندارند.
فلاحتکار تصریح کرد: سازمان دانشآموزی بهعنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی، پیشتر در حوزههای نیروی انسانی، اقتصادی و تربیتی به آموزش و پرورش کمک کرده و نیازمند توجه بیشتری در تصمیمگیریهای اقتصادی و تربیتی است.
وی از اجرای برنامههای جدید کاهش مصرف انرژی در پایگاههای محلهای خبر داد و گفت: این طرح در چارچوب فعالیتهای پیشتازان بهعنوان یک دستور سیاستگذاری اجرا میشود.
فلاحتکار ادامه داد: در این راستا، پیشتازان میتوانند با توجه به ظرفیتهای موجود در استان مرکزی، نقش پیشرو و پیشران را ایفا کنند.
فلاحتکار تاکید کرد: این طرح در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده و در صورتی که از حمایتهای لازم برخوردار شود میتواند تأثیرات چشمگیری در کاهش مصرف انرژی در سطح جامعه داشته باشد.
مشاور وزیر و قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور افزود: هم افزایی دولت، اداره کل آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط برای توسعه فعالیتهای سازمان دانشآموزی مورد تاکید است که با اختصاص منابع ویژه به این نهاد میتوان زمینه رشد و گسترش فعالیتهای آن را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: سازمان دانشآموزی، مانند هلالاحمر و کمیته امداد، ظرفیت بالایی برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور دارد و میتواند نقش کلیدی ایفا کند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه