فرهنگسازی میتواند مصرف دخانیات را کاهش دهد
اقتصاد ایران: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: دسترسی آسان نوجوانان به سیگار نشان میدهد که سیاستها و برنامههای آموزشی و نظارتی فعلی نتوانسته در کاهش مصرف این مواد تأثیرگذار باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، محسن فرهادی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در کارگاه کشوری کنترل دخانیات گفت: استعمال دخانیات در همه کشورهای دنیا یک پدیده اجتماعی است و مقابله با آن صرفاً با روشهای سلبی و دستوری ممکن نیست. تجربه سالهای گذشته نیز نشان داده است که سیاستهای بازدارنده بهتنهایی کارآمد نبوده و لازم است رویکرد فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در این حوزه تقویت شود.
فرهادی افزود: واقعیت این است که اقدامات انجامشده در زمینه آموزش و آگاهسازی، بهویژه در میان دانشآموزان، هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. در بسیاری از مدارس کشور شاهد استفاده از سیگارهای الکترونیکی و سایر انواع دخانیات هستیم و این موضوع بیانگر ناکافی بودن آموزشها و نظارتهای موجود است.
وی با اشاره به دوگانگی موجود در سیاستهای دستگاههای مختلف کشور گفت: از یکسو وزارت بهداشت با هدف صیانت از سلامت جامعه در پی کاهش و نهی کامل استعمال دخانیات است، اما از سوی دیگر، برخی دستگاهها با رویکرد اقتصادی به دنبال حمایت از صنایع دخانی هستند. این تضاد منافع باعث شده است برنامههای کنترل دخانیات به نتیجه مطلوب نرسد.
او ادامه داد: در بسیاری از جلسات رسمی، توسعه صنایع دخانی بهعنوان راهی برای رونق اقتصادی مطرح میشود، در حالی که سلامت مردم نباید قربانی منافع اقتصادی شود.
فرهادی تصریح کرد: باید با تغییر رویکرد و تقویت آموزش و فرهنگسازی، زمینه کاهش مصرف دخانیات را فراهم کرد. این تغییر به معنای عقبنشینی از قانونگذاری نیست، بلکه اصلاح مسیر برای دستیابی به نتیجهای مؤثرتر است.
وی با اشاره به نقش مهم دفتر آموزش و ارتقای سلامت در اجرای برنامههای فرهنگی و مقابله با تبلیغات دخانیات افزود: امروز تبلیغات مصرف دخانیات در سریالها، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی افزایش یافته و لازم است پیامهای سلامت با رویکردی علمی، جذاب و به زبان مردم منتقل شود.
فرهادی گفت: برخورد صرفاً قهری نهتنها بازدارنده نیست، بلکه در برخی موارد نتیجه معکوس دارد. بنابراین باید از ظرفیت رسانهها، دانشگاهها و گروههای اجتماعی برای ایجاد حساسیت عمومی نسبت به مضرات دخانیات استفاده کرد و از طریق آموزش، فرهنگسازی و اصلاح نگرش نسل جوان، مسیر کاهش مصرف این مواد را هموار ساخت.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه