رئیس انجمن ملی خرما: صادرات با چالشهای متعددی روبرو است
اقتصاد ایران: بوشهر- رئیس انجمن ملی خرما گفت: صادرات خرما با چالشهای متعددی از جمله تصمیمات خلق الساعه، مالیات یک درصدی جدید و مشکلات آفات مواجه است که میتواند این دستاورد را تحت تأثیر قرار دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، رشید فرخی صبح چهارشنبه در نشست میز خرما کشور در بوشهر اظهار کرد: تولید محصول خرما در ایران به حدود ۱.۳ میلیون تن رسیده است، با این وجود، صادرات با چالشهای متعددی از جمله تصمیمات خلق الساعه، مالیات یک درصدی جدید و مشکلات آفات مواجه است که میتواند این دستاورد را تحت تأثیر قرار دهد.
خلاصه وضعیت تولید و صادرات خرما
وی بیان کرد: تولید حدود ۱.۳ میلیون تن (رکورد جدید) پیشبینی میشود و میزان مصرف و صادرات نیز ۷۰ درصد مصرف داخلی، ۳۰ درصد صادرات است که ارزش صادرات سالانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاراست.
مهمترین چالش صادرات ممنوعیتها و دستورالعملهای خلق الساعه
رئیس انجمن ملی خرما گفت: تصمیمات و ممنوعیتهای غیرمنتظره (به ویژه در فصول پرمصرف مانند ماه مبارک رمضان)، اعتماد تجار و بازارهای هدف بینالمللی را از بین برده و باعث از دست رفتن سهم ایران در بازارهای جهانی شده است.
وی تصریح کرد: اخیراً مالیات یک درصدی بر صادرات خرما به عنوان یک محصول آببر اعمال شده که این مبلغ ناچیز نه تنها به حل بحران آب کمک نمیکند، بلکه ضربهای جدی به صادرات وارد مینماید.
رشیدفرخی اضافه کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از باغهای خرما در ۶ استان خرماخیز کشور به این آفت خطرناک آلوده هستند، در صورت عدم تأمین اعتبار ملی و مبارزه جمعی، این آفت میتواند در ۲ تا ۳ سال آینده خسارت عمدهای به بار آورد.
وی بیان کرد: قیمتگذاری دستوری و عدم افزایش قیمت متناسب با تورم، همراه با کمبود برق و خاموشیها در چاههای کشاورزی، از دیگر مشکلات پیش روی کشاورزان است.
رئیس انجمن ملی خرما در کشور اضافه کرد: برای حل این مشکلات، راهکارهایی از جمله جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه و ایجاد ثبات در قوانین برای بازگرداندن اعتماد بازارهای جهانی، خرید مستقیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن خرما توسط سازمان تعاون روستایی با قیمت روز برای تنظیم بازار در ایامی مانند ماه رمضان، به جای ممنوعیت صادرات، تخصیص بودجه ویژه و سریع برای کنترل و ریشهکنی آفت سوسک سرخرطومی، مساعدت بانک مرکزی برای رفع مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات باید مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در مجموع، اگرچه ایران با تولید ۱.۳ میلیون تنی، دومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان پس از مصر است، اما به دلیل موانع داخلی، نتوانسته جایگاه واقعی خود در بازارهای صادراتی را به دست آورد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه