به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،معاون وزیر بهداشت کشور در تازهترین اظهارنظر خود، از وضعیت خودروسازی داخلی انتقاد کرد و گفت: "مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی و آلودگی هوا همچون یک زنجیره با خودروسازی ارتباط دارند." بهگفته دکتر علیرضا رئیسی، سالانه ۵۷ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و این مسئله در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، اراک و اهواز بسیار محسوستر است.
وی ادامه داد: "هزینههای ناشی از مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا، بسیار بالاست و بسیاری از این هزینهها در ظاهر دیده نمیشوند." این مرگها علاوه بر اینکه بر روی سلامت عمومی تاثیر میگذارند، موجب ایجاد هزینههای هنگفتی در بخش بهداشت و درمان نیز میشوند.
رئیسی اشاره کرد که آلودگی هوا میتواند باعث بروز بیماریهای مزمن مانند سرطان، بیماریهای قلبی-عروقی و بیماریهای تنفسی شود. وی تأکید کرد که گرچه تلاشهایی برای کنترل آلودگی هوا در کشور انجام شده است، هنوز فاصله زیادی با وضعیت مطلوب وجود دارد.
معاون وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود به کیفیت خودروها و لزوم استفاده از انرژیهای پاک بهویژه خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: "واردات خودروهای برقی به کشور باید با توجه به ایجاد زیرساختهای لازم، مورد توجه قرار گیرد. شهرداریها و وزارت نیرو باید برای افزایش جایگاههای شارژ خودروهای برقی اقدامات جدیتری انجام دهند."
رئیسی با اشاره به "مافیای خودروسازی" در کشور، افزود: "برخی از خودروسازان داخلی خودروهای بیکیفیت با مصرف سوخت بالا تولید میکنند که در نهایت علاوه بر آسیبهای مالی، سلامت مردم را نیز تهدید میکند." وی پیشنهاد داد که بهجای تولید خودروهای بیکیفیت، خودروسازان داخلی باید به واردات خودروهای برقی از چین توجه کنند و در داخل کشور تنها قطعات آنها را مونتاژ کنند تا به کاهش آسیبها کمک شود.
این مسئول وزارت بهداشت همچنین با انتقاد از وضعیت قوانین ترافیکی و جادهها گفت: "خودروهای بیکیفیت و قوانین ناکارآمد راهنمایی و رانندگی نقش زیادی در تصادفات و حوادث ترافیکی دارند. به نظر من قوانین ترافیکی نیاز به بازنگری دارند و جرایم موجود در این حوزه نمیتوانند تاثیر بازدارندهای داشته باشند."
وی همچنین به آمارهای نگرانکننده مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی و آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: "سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در حوادث ترافیکی و ۵۷ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند." این در حالی است که بسیاری از قربانیان این حوادث، جوانان و نیروی کار مولد جامعه هستند.
دکتر رئیسی در پایان گفت: "مرگومیر ناشی از تصادفات و آلودگی هوا نهتنها سلامت جامعه را تهدید میکند، بلکه ضربه سنگینی به نیروی انسانی و جمعیت کشور وارد میسازد. این موضوع نیازمند اصلاحات اساسی در خودروسازی، جادهها و قوانین ترافیکی است."
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه