پایگاه‌های سوادآموزی، راهی برای سپردن تعلیم و تربیت به متولیان اصلی آن هستند

اقتصاد ایران: ایسنا/آذربایجان شرقی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل اجرایی همه مدیران موظف هستند با پایگاه‌های سوادآموزی جهت شناسایی و معرفی بی‌سوادان ارتباط داشته باشند،  گفت: ۲۸۵۰۰ آموزش دهنده فعال داریم و آموزش را طبق طرح جدید در مدارس آغاز کرده‌ و تعلیم و تربیت را به صاحب اصلی آن سپرده‌ایم.

عبدالرضا فولادوند راد، روز سه‌شنبه، بیستم آبان ماه در همایش مدرسه‌محوری، الگوی نوین در سوادآموزی ویژه مسئولان و مدیران پایگاه‌های سوادآموزی و معاونان آموزشی و آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان، سبقه نیک آذربایجان شرقی در آموزش و پرورش به سبک نوین را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: تعلیم و تربیت به سبک جدید از این استان در ایران منتشر شده و اولین مدرسه نوین را میرزا حسن رشدیه در این شهر بنا نهاد. وی، نه تنها موسس مدارس جدید بود، بلکه تحولی انقلابی نیز در آموزش الفبا ایجاد کرد.

وی با اشاره به نقش استان آذربایجان شرقی در تحولات تاریخی، سیاسی و فرهنگی کشورمان ادامه داد: مردم این استان همواره در گلوگاه‌های سخت تاریخی ورود پیدا کرده‌اند. آذربایجان، پرچمدار انقلاب مشروطه و مبارزه با استبداد محمد علی شاهی و پرچمدار فتح تهران و جنگ‌های عباس میرزا با روس‌ها بود  و  پیش از این‌ها نیز در دوره صفویه، محل ظهور و بروز اوج تمدن اسلامی و پس از آن، انقلاب اسلامی بوده و نقش پررنگی در  فراز و فرودهای تاریخ ایران داشته است. قدر آذربایجان را می‌دانیم و به بودن و داشتن بزرگان آن افتخار می‌کنیم.

وی همچنین در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دیدارش با استاد شهریار و شعرخوانی او پرداخت و از آن به عنوان خاطره‌ای ماندگار، یاد کرد و از حضور در جمع مسئولان و مدیران پایگاه‌های سوادآموزی استان آذربایجان شرقی ابراز خرسندی و مسرت نمود.

فولادوند راد در ادامه، هدف از این گردهمایی را آغاز تحول در حوزه سوادآموزی و این گردهمایی را اولین جلسه در کشور دانست و گفت: جلسه بعدی در خوی و سه خراسان خواهد بود و تلاش می‌کنیم این طرح اجرا و ماندگار شود. ما خوشه‌چین تعلیم و تربیت برای کسانی بودیم که امکان آموزش روزانه برایشان وجود نداشت و یا از تحصیل بازمانده بودند و درصد جذب و باسوادی را از این طریق، افزایش دادیم؛ اما متاسفانه در همان آموزش سواد پایه ماندیم.

وی اضافه کرد: سوادآموزی با تعریف قادر بودن به خواندن و نوشتن متلعق به سال ۱۹۰۵ میلادی بوده و امروز کسی باسواد است که بتواند با استفاده از اندوخته‌ها و مهارت‌های خود در زندگی‌اش تغییر ایجاد کند. هر چند ما برای تحکیم سواد، دست به آموزش مهارت‌های زندگی و سبک زندگی زدیم، اما این اقدامات، به طور کامل پاسخگوی نیازهای روز جامعه نبود و نیاز به توسعه و تعمیق سواد در کنار هم بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی و انواع سواد در زمینه‌های متعدد، بیان کرد: بخش عظیمی از اختلافات و پرونده‌ها و دعاوی حقوقی و قضایی به دلیل نداشتن مهارت و سواد در زمینه حقوقی، عاطفی، رسانه و.... بوده و با ابراز تاسف در مدارس هم اقدامی به طور رسمی و اساسی در این خصوص انجام نگرفته است. حوزه سوادآموزی به تدریج از ماموریت اصلی خود دور شده و امیدواریم اجرای طرح جدید تحت عنوان پایگاه‌های سوادآموزی، ایجاد آموزش بزرگسالان و تغییرات اساسنامه بتواند کاستی‌های موجود را جبران نماید.

وی با تبیین برخی دیدگاه‌های منفی و نادرست به نهضت سوادآموزی گفت: ما منکر زحمات آموزش دهندگان نیستیم؛ آموزش‌دهندگان با وجود زحمت زیاد، کم‌تر درک می‌شوند. اما باید بپذیریم که نهضت سوادآموزی رسالت اصلی‌ خود را فراموش کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، همچنین نقش آموزش مهارت‌های زندگی در حل چالش‌های بزرگ مانند ناترازی انرژی، مسائل زیست محیطی و تبدیل صرفه‌جویی به فرهنگ را مورد تاکید قرار داد و  گفت: اساس نهادینه شدن چنین فرهنگ‌هایی به آموزش بازمی‌گردد. امروز همه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید یک متولی برای آموزش این موارد داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به ماموریت اصلی خود در حوزه سوادآموزی بازگردیم،  خاطرنشان کرد: آموزش باید در مدرسه و توسط صاحب نظران تعلیم و تربیت، صورت بگیرد. طی انعقاد تفاهم نامه؛ ادامه آموزش در مدارس و ۲۰۰۰ پایگاه در کل کشور جانمایی شده و سعی کرده‌ایم پایگاه‌ها را در کلونی‌های بی‌سوادی مستقر کنیم؛ بنابراین همه مدارس باید با مدیر پایگاه ارتباط داشته باشند.

وی افزود: از نیروهای رسمی، حق‌التدریس بازنشسته  و نیروهای فعال آموزش دهنده سوادآموزی در هر پایگاه که سه کلاس در خود مدرسه یا اقمار دارد، بهره‌مند خواهیم شد و به نظر می‌رسد با انعقاد تفاهم نامه با مراکزی مانند بهزیستی و زندان‌ها نتایج خوبی را در شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل خواهیم گرفت.

وی در خاتمه ایجاد مرکز یادگیری مهارت‌های بزرگسالان را به عنوان یکی از طرح‌های آینده مورد اشاره قرار داد و گفت: آموزش، یک فرآیند است و پایان ندارد و هر چه بتوانیم به مهارت‌های فردی جمعیت هدف، اضافه کنیم از هدر رفت سرمایه‌هایمان جلوگیری کرده‌ایم. آموزش مهارت‌ها و ارتباطات اجتماعی امروزه مطالبه خانواده‌ها از ما بوده و تحصیل و موفقیت تنها در کسب نمره خوب و موفقیت در کنکور نیست.


انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ