تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر زندگی روزمره
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی تغییرات اقلیمی دیگر تهدید دور از دسترس نیست زیرا در بسیاری مناطق با محلههای سیلزده و تابستانهای سوزان مواجه هستیم که زندگیها را تغییر میدهد.
بسیاری از مردم حتی با وجود پیشرفتهای علمی، خبرهای هشداردهنده و همچنین هشدارها، هنوز احساس نمیکنند که باید کاری در این مورد انجام دهند.
چه چیزی واقعا مردم را وادار به اقدام علیه تغییرات اقلیمی میکند؟ نتایج تحقیق جدید بینالمللی نشان داد که دانشمندان به پاسخ نزدیکتر شدند.
این تحقیق شرکتکنندگانی از آمریکا، انگلیس، یونان، سوئد، بلغارستان و نیجریه را گرد هم آورد و محققان فقط آنچه مردم میگفتند برایشان مهم است علاقهمند نبودند بلکه میخواستند دریابند مردم چه کاری در این زمینه انجام میدهند.
محققان دریافتند که افراد بیشتر تمایل دارند برای رفع گرسنگی، سخت تلاش کنند اما برای محیط زیست کاری انجام نمیدهند البته وقتی محققان آنان را کمی به سمت مسیر درست سوق دادند اوضاع تغییر کرد.
دو مورد از این مداخلات واقعا برجسته بودند. یکی بر موردی به نام فاصله روانی متمرکز بود، شکاف روانی که مردم میان خود و تغییرات اقلیمی احساس میکنند.
این مداخله نشان داد که چگونه تغییرات اقلیمی کنونی آنان را بهصورت محلی که شامل خانهها، محلهها و زندگی روزمرهشان است، تحت تاثیر قرار میدهد. وقتی مردم آن را از این طریق میدیدند، بیشتر اهمیت میدادند.
مورد بعدی از مفهومی به نام توجیه سیستم استفاده کرد. این مفهوم غریزه مردم را برای دفاع از شیوه زندگی که به آن عادت کردهاند، تحریک میکرد. پیام ساده بود؛ تغییرات اقلیمی شیوه زندگی شما را تهدید میکند و اقدام در مورد آن وظیفه میهنپرستانه برای محافظت از کشورتان است.
پس از شنیدن این پیامها، مردم به همان اندازه که مایل به مبارزه با گرسنگی بودند، مایل به کمک به آرمان اقلیمی نیز شدند.
افراد در موقعیتی قرار گرفتند که مجبور بودند واقعا کاری انجام دهند و میزان تلاشی را که حاضر به انجام آن بودند، اندازهگیری کردند.
محققان اظهار کردند: از دوچرخهسواری به جای رانندگی گرفته تا سازماندهی زباله برای بازیافت، بسیاری از اقداماتی که میتوانیم برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام دهیم، مستلزم تلاش فیزیکی ماست.

فقدان انگیزه برای اقدام
این بررسی ۱۱ مداخله مختلف را آزمایش کرد اما همه آنها موثر نبودند و برخی از آنها شکست خوردند.
اولین ایده نشان داد که ۹۹ درصد از دانشمندان آبوهوا موافقند که تغییرات اقلیمی واقعی است و توسط انسان ایجاد میشود. این ممکن است قانعکننده به نظر برسد اما انگیزه مردم برای اقدام را افزایش نداد.
دومین ایده، رویکردی احساسیتر بود؛ از شرکتکنندگان خواسته شد نامههایی به نسلهای آینده شامل فرزندان یا بستگان بنویسند و در مورد کارهایی که برای محافظت از سیاره انجام میدهند، توضیح دهند اما این روش هم تغییری ایجاد نکرد.
یافتن انگیزههای اقدامات اقلیمی
این تحقیق، فقط به مواردی که موثر نیستند اشاره نکرد بلکه تصویر واضحتری از آنچه واقعا مردم را به سمت اقدامات اقلیمی سوق میدهد، ارائه داد.
این تحقیق در مورد ارتباط دادن موضوع با زندگی واقعی، خانههای واقعی و چیزهایی مانند محافظت از کشور و سبک زندگیشان است که مردم بیشتر به آنها اهمیت میدهند.
تغییرات اقلیمی اکنون در حال وقوع است و هرچه مردم بیشتر این واقعیت را در جوامع خود احساس کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که آستینهای خود را بالا بزنند و کاری در مورد آن انجام دهند.
نتایج این تحقیق در مجله «روانشناسی ارتباطات» (Communications Psychology) منتشر شده است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه