آغاز تولید اتوبوس شهری دیزلی زامیاد با موتور ۳۴۰ اسب بخار
اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیرعامل شرکت زامیاد از آغاز دوباره تولید اتوبوس دیزلی مسافری شهری با ظرفیت ۳۴ نفر پس از چند سال وقفه خبر داد و گفت: این محصول که سال گذشته رونمایی شده بود، اکنون در مرحله نخست با ظرفیت تولید روزانه یک دستگاه وارد خط تولید شده و برنامهریزی برای افزایش ظرفیت آن تا دو دستگاه در روز نیز انجام شده است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، داریوش گلمحمدی با بیان این مطلب اظهار کرد: این اتوبوس با موتور کامینز 340 اسب بخار و گیربکس فایت دیوا ششسرعته طراحی شده و از تمامی استانداردهای لازم برای بهرهبرداری در ناوگان حملونقل درونشهری برخوردار است.
وی افزود: استفاده از ترمزهای دیسکی در تمامی چرخها موجب افزایش چشمگیر ایمنی خودرو، بهویژه در شرایط ترمزگیری اضطراری، شده است.
گلمحمدی درباره نحوه تولید این محصول توضیح داد: در مرحله نخست، تولید اتوبوس دیزلی زامیاد بهصورت مونتاژ قطعات وارداتی(CKD) انجام میشود، اما در صورت استقبال بازار، امکان افزایش عمق ساخت داخل تا 50 درصد نیز فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت فعلی داخلیسازی این محصول گفت: در حال حاضر، میزان داخلیسازی اتوبوس دیزلی زامیاد 14/5 درصد است و نسبت به نمونه وارداتی، حدود 20 درصد کاهش ارزبری دارد.
مدیرعامل زامیاد تأکید کرد: تمرکز این شرکت بر تولید اتوبوسهای دیزلی درونشهری است و در کنار آن، با توجه به استقبال گسترده از اتوبوس برقی زامیاد که پیشتر معرفی شده بود، خطوط تولید شرکت برای ساخت اتوبوسهای برقی و میدلباس نیز آمادگی کامل دارد.
وی تصریح کرد: آغاز تولید اتوبوس دیزلی شهری بخشی از برنامه جامع زامیاد برای تقویت تولید داخلی، ارتقای کیفیت ناوگان حملونقل عمومی و افزایش بهرهوری ناوگان شهری است.
گلمحمدی ابراز امیدواری کرد که این اقدام، سرآغازی برای گامهای بزرگتر زامیاد در توسعه صنعت حملونقل عمومی کشور باشد.
اتوبوس اروند چه ویژگیهای دارد؟
علیرضا میرزاپور، مدیر پروژه اتوبوس اروند نیز در اینباره گفت: این اتوبوس از سیستم تعلیق و ترمز دیسکی در محورهای جلو و عقب بهره میبرد که موجب بهبود عملکرد ترمزگیری، بهویژه در شرایط اضطراری، و افزایش ایمنی راننده و سرنشینان میشود.
به گفته وی، در این اتوبوس از گیربکس اتوماتیک Voith Diwa استفاده شده که ضمن افزایش دوام فنی، نرمی رانندگی، وزن کمتر و مصرف سوخت بهینهتر را فراهم میکند.
وی ادامه داد: از دیگر ویژگیهای این محصول میتوان به کفکوتاه بودن و برخورداری از سیستم زانوزدن(Kneeling System) اشاره کرد؛ قابلیتی که هنگام سوار و پیاده شدن مسافران، ارتفاع بدنه را کاهش داده و امکان تردد آسانتر برای سالمندان و افراد دارای معلولیت را فراهم میسازد. همچنین فضای ویژهای برای ویلچر در نظر گرفته شده است.
مدیر پروژه اتوبوس اروند تصریح کرد: در داخل کابین، دو نمایشگر بزرگ برای اطلاعرسانی و پخش پیامهای فرهنگی و آموزشی تعبیه شده و طراحی داخلی به گونهای انجام شده است که حرکت مسافران، بهویژه افراد کمتوان، آسانتر و ایمنتر باشد.
میرزاپور خاطرنشان کرد: بخش عمده قطعات این اتوبوس، از جمله شاسی و بدنه، قابلیت تولید در داخل کشور را دارد و تنها موتور و گیربکس آن وارداتی است.
وی افزود: این اتوبوس مجهز به سیستم EVL است که امکان کنترل و هماهنگی از مرکز با راننده را فراهم میکند. همچنین چراغهای جلو این خودرو بر خلاف بسیاری از اتوبوسهای موجود در بازار، به گونهای طراحی شدهاند که تعمیر و تعویض آنها بهسادگی امکانپذیر است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه