تدوین برنامه ۱۰ ساله برای نجات تئاتر مازندران
اقتصاد ایران: ایسنا/مازندران دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر مازندران، با اشاره به حلقههای مختلف آسیبزا در تئاتر استان، از تدوین برنامه ۱۰ ساله، تقویت انجمن به شکل موسسه و برگزاری اولین جشنواره تخصصی تئاتر بومی بعنوان راهکارهای کلیدی برای خروج از وضعیت موجود خبر داد.
امیرحسین فلاحتپیشه، دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر مازندران یکشنبه ۱۸ آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه در تالار مرکزی شهرستان ساری به تبیین چالشها و راهکارهای توسعه تئاتر در این استان پرداخت.
وی به عوامل مؤثر در آسیبشناسی تئاتر مازندران، اشاره کرد و گفت: این عوامل شامل اصحاب تئاتر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، معاونت هنری آن و اقلیم استان بهدلیل نزدیکی به تهران میشود.
فلاحتپیشه در توضیح عامل اقلیمی گفت: به خاطر نزدیکی ما به تهران، بلافاصله بچههای مستعد جذب تهران میشوند و اینجا خالی میشود. ما نمیتوانیم آنها را نگه داریم.
دبیر این جشنواره، بازگشت این مشکل را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و یادآور شد: این نهاد نمیتواند از هنرمندان حمایت کند، هزینه کند، پول بدهد تا آنها بمانند و برای اینجا کار کنند.
لزوم تدوین برنامه ۱۰ ساله و تقویت انجمن
فلاحتپیشه راه حل بنیادی این مشکلات را داشتن برنامهای بلندمدت عنوان کرد و گفت: ما حتما باید برنامه ۱۰ ساله داشته باشیم زیرا تئاتر فرآیندی دیربازده اما ماندگار است.
وی دیگر راهکار کلیدی را تقویت و تغییر ساختار انجمن هنرهای نمایشی عنوان کرد و افزود: انجمن در حال تبدیل شدن به شکل موسسه است. این تغییر ساختار حقوقی به گونهای خواهد بود که دیگر کسی نتواند آن را تکان دهد و تصمیمگیرنده اصلی آن مجمع عمومی خواهد بود.
فلاحتپیشه ابراز امیدواری کرد: این فرآیند با همراهی معاونت هنری ارشاد ظرف دو سه ماه آینده محقق شود.
تأکید بر تئاتر بومی و نخستینهای جشنواره سیوهفتم
دبیر جشنواره تئاتر مازندران از نداشتن متن و نمایشنامهنویسی قوی بعنوان یکی از ضعفهای اصلی تئاتر استان نام برد و از برنامهریزی برای برگزاری یک جشنواره تخصصی تئاتر بومی خبر داد که در آن به نویسندگان بومی هزینه داده شود تا کارهای بومی با مختصات تخصصی نوشته شود.
فلاحتپیشه در بخش دیگری از سخنانش به نخستینهای جشنواره سیوهفتم اشاره کرد و یادآور شد: از جمله این نخستینها میتوان به اجرای کارها در سالنها به این شکل و شدت، اجرای بحث آموزش قبل از ورود به جشنواره برای ۹ اثر از ۱۳ اثر به صورت کاملاً دموکراتیک و غیراجباری، و نیز حذف نقد و بررسی سنتی و جایگزینی آن با نقد علمی و مدیا اشاره کرد.
وی گفت: نقدهای علمی هر اثر ضبط و در فضای مجازی منتشر شده و در اختیار کارگردانان قرار میگیرد.
فلاحتپیشه با اشاره به چالشهای سیاسی و کوتاهمدت بودن مدیریتها، تأکید کرد: کلید توسعه تئاتر مازندران، ایجاد ساختارهای ماندگار و دوری از برنامههای کوتاهمدت است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه