پالایش راه‌ها منجر به کاهش ۸۰ درصدی هزینه‌های نگهداری شد

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: پایش آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از کلان‌شهرهایی مانند تهران، مشهد و شیراز موجب کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی هزینه‌های نگهداری راه‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید کیان‌پور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، امروز (یکشنبه، ۱۸ آبان) در نشست خبری «روز ملی کیفیت» با بیان اینکه زیربنای کشور در تمامی زمینه‌ها، اعم از ساخت سدها، راه‌ها، ابنیه و تأسیسات حیاتی، نیازمند کنترل کیفی دقیق است، اظهار کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از سال ۱۳۵۰ در ذیل سازمان برنامه کشور فعالیت خود را آغاز کرده و پس از آن به وزارت راه و ترابری منتقل شده است.

وی افزود: از آن زمان تاکنون حدود ۷۵ درصد خدمات این مجموعه به وزارت راه و ترابری و ۲۵ درصد به سایر دستگاه‌های اجرایی ارائه شده است. در سال ۱۳۶۲ نیز اساسنامه شرکت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که یکی از اساسنامه‌های جامع و مترقی در حوزه توسعه خدمات فنی کشور به شمار می‌رود.

کیان‌پور بیان کرد: طبق مفاد این اساسنامه، شرکت مجاز به صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور است و در سال‌های اخیر همکاری‌های مشترکی با کشورهای همسایه و منطقه، از جمله در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به پاکستان، نام شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بند اول کارنامه همکاری مشترک با عنوان «همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی» عنوان شد که نشان دهنده ظرفیت بالای این مجموعه برای حضور در بازارهای بین‌المللی است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در حال حاضر بیش از ۶۸۰ نوع آزمایش فنی و مهندسی در سبد خدمات شرکت وجود دارد که طی پنج سال گذشته از ۴۳۰ نوع به ۶۸۰ نوع افزایش یافته است. این خدمات منطبق بر دانش روز، استانداردهای جهانی و ضوابط سازمان ملی استاندارد کشور ارائه می‌شوند.

کیان‌پور گفت: دفتر آموزش و پژوهش شرکت با همکاری سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سایر نهادهای علمی، تاکنون بیش از ۱۰۵ استاندارد را در حوزه‌های بتن، سنگ، ژئوتکنیک و آزمایش‌های غیرمخرب تدوین، تألیف، ترجمه و بومی‌سازی کرده است.

وی افزود: معتقد هستیم که روزآمدسازی دانش مهندسی در بخش‌های مختلف عمرانی کشور، به ارتقای فنی و کیفی پروژه‌ها منجر می‌شود. حرکت دستگاه‌های اجرایی به سمت تضمین کیفیت، ضرورتی انکارناپذیر است و می‌تواند موجب ارتقای فنی، افزایش طول عمر و بهره‌وری پروژه‌های زیرساختی کشور شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تاکنون ۳۷ تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور منعقد شده است، برخی از خدمات این شرکت انحصاری است و در حوزه قیر عملکردی و کنترل کیفی راه‌ها، خدمات غیرقابل رقابتی را ارائه می‌دهد. همچنین با استقرار آزمایشگاه‌های سیار در نقاط مختلف کشور، امکان ارائه خدمات نگهداری و پایش محورهای راهی و آزادراهی را فراهم کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: سالانه بین ۸۵ تا ۹۵ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های کشور شامل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و فرعی توسط تجهیزات و تصویربرداری دقیق این شرکت پایش می‌شود. در این فرآیند، تمامی خرابی‌های سطح روسازی ثبت، تحلیل و برای طراحی و بهسازی به کارفرمایان اعلام می‌شود تا از هدررفت منابع در بخش نگهداری راه‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: همکاری این شرکت با کلان‌شهرهایی مانند تهران، مشهد، قم، همدان، زنجان و شیراز منجر به کاهش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی هزینه‌های نگهداری راه‌ها در برخی پروژه‌ها شده است.

کیانپور در پایان خاطرنشان کرد: اگر از مرحله طراحی تا بهره‌برداری، استانداردهای لازم رعایت شود و از ماشین‌آلات مجهز و کارخانه‌های آسفالتی دارای گواهینامه فنی استفاده گردد، عمر روسازی راه‌ها می‌تواند به بیش از ۱۰ سال افزایش یابد، مشروط بر اینکه عبور نیز مطابق استاندارد انجام شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ