ترس از طلاق از دلایل بیرغبتی جوانان یزدی به ازدواج
اقتصاد ایران: ایسنا/یزد نتایج یک طرح تحقیقاتی در شهر یزد مبین این موضوع است که یکی از علل عدم ازدواج جوانان در این شهر ترس از طلاق و عدم سازگاری زوجین است ولی در عین حال فراهم کردن شرایط ازدواج آسان، اعطای تسهیلات بانکی و تهیه مسکن میتواند انگیزهای برای جوانان باشد تا بتوانند زیر بار مسئولیت سنگین ازدواج بروند.
عزت مبین، سعید حسینی، تهمینه فرج خدا، محبوبه شریفی ابرقویی، مهدی زارع سخویدی و ساجده اسماعیلیفرد با انجام یک طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوق یزد به بررسی و تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ازدواج جوانان و شناسایی عوامل انگیزشی در ازدواج جوانان شهر یزد پرداختند.
طبق این تحقیق، معیارهای اصلی انتخاب همسر از نظر جوانان یزدی شامل سن همسر، فرهنگ، استقلال مالی، سلامت جسمانی و عقلانی و پذیرش مسئولیت است.
اکثریت افراد شرکتکننده در این مطالعه معتقد بودند یکی از علل عدم ازدواج جوانان، ترس از طلاق و عدم سازگاری زوجین است و نیز بیشتر این افراد در مطالعه معتقد بودند که مسئولان، رسانهها و مراکز مشاوره ازدواج نقش مهمی در ترویج و تشویق جوانان به ازدواج دارند.
البته افراد مورد مطالعه فراهم کردن شرایط ازدواج آسان و همچنین فراهم کردن شرایطی جهت اعطای تسهیلات بانکی و تهیه مسکن را نیز انگیزهبخش جوانان برای این که بتوانند زیر بار مسئولیت سنگین ازدواج بروند، دانستهاند.
با توجه به جایگاه و اهمیت ازدواج مناسب و به موقع جوانان و لزوم برنامهریزی دقیق برای این امر، نتایج این مطالعه نشان میدهد که سیاستگزاران برای تسریع و تسهیل ازدواج براساس آموزههای دینی و عرفی، باید از یک طرف ارائه آموزشهای پیش ازدواج برای جوانان و خانوادهها از طریق مراکز مشاوره و رسانههای جمعی را مد نظر قرار دهند و از طرف دیگر با از بین بردن موانع ازدواج جوانان با کمک کلیه دستگاههای ذیربط و حمایتهای خیری و مردمی به ویژه در زمینه اشتغال جوانان این مهم به طور مطلوب انجام پذیرد.
در پایان نیز پیشنهاداتی در این زمینه ارائه و تصریح شده است؛ آموزش به جوانان و خانوادهها و الگوسازی در زمینه ازدواجهای ساده و جلوگیری از تشریفات، آداب و رسوم دست و پاگیر، تدوین برنامههای درسی با عنوان جامعهشناسی خانواده و ازدواج در سطح مدارس متوسطه و دانشگاهها به صورت عمومی و فراگیر برای تمامی رشتهها، راهاندازی مراکز مشاوره ازدواج، استفاده از ظرفیت رهبران مذهبی و رسانههای جمعی در آموزش صحیح و اصولی ازدواج مناسب و به موقع جوانان و نیز جلب مشارکت خیرین جهت کمک به تسریع در امر ازدواج جوانان میتواند در افزایش نرخ ازدواج تاثیرگذار باشد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه