وزیر آموزش و پرورش: آسیبهای اجتماعی امروز ناشی از کوچکانگاری نظام تعلیم و تربیت در گذشته بوده است
اقتصاد ایران: ایسنا/یزد وزیر آموزش و پرورش، غفلت و کمتوجهی به نظام تعلیم و تربیت طی چهار دهه گذشته را عامل بروز بسیاری از آسیبهای امروز جامعه دانست و با بیان این که کوچک انگاری نسبت به نظام تعلیم و تربیت بلای آموزش و پرورش کشورمان بوده است، گفت: خرسندیم که امروز آموزش و پرورش به موضوع اول دولت، مجلس و استانداران تبدیل شده است.
علیرضا کاظمی بعدازظهر امروز پنجشنبه ۱۵ آبان در سیصد و چهل و چهارمین نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد از بدو تاسیس و هشتمین جلسه سال جاری که در سالن کوثر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: موفقیت بی نظیر استان یزد مدیون تلاشهای یک تیم جمعی از مدیران و متولیان آموزش و پرورش در این استان است.
وی ضمن قدردانی از بیان نظرات و دغدغههای نمایندگان بخشهای مختلف در این نشست، به طور ویژه از نگاه نماینده دانشآموزان استان مبنی بر ضرورت تحول اساسی و بنیادی در آموزش و پرورش بنا بر واقعیتهای موجود در جامعه و جبران عقب ماندگی تاریخی این حوزه، تشکر کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تحول در نظام تعلیم و تربیت را بسیار سنگین و سخت خواند و تصریح کرد: تحول در آموزش و پرورش آنی و نقطهای نیست بلکه به صورت فرایندی و زمانبر اتفاق خواهد افتاد.
وی در این باره افزود: آموزش و پرورش مانند قطاری است که باید در حین حرکت در آن ایجاد تحول کرد و در واقع نمیتوان آن را برای تغییر و تعمیر متوقف کرد لذا نظام مسائل آموزش و پرورش را در دو بخش کوتاه مدت و بلندمدت دنبال میکنیم.
کاظمی با اشاره به نظام تحول بنیادی در آموزش و پرورش به عنوان برنامه بلندمدت این حوزه، گفت: همگی میدانیم غفلت و کمتوجهی به نظام تعلیم و تربیت در چهار دهه گذشته باعث آسیبهای زیادی در سطح کشور شده و اگر در بخشهایی نیز موفق بودهایم به دلیل اندک توجهی بوده که به این حوزه شده است.
وی کوچک انگاری نسبت به نظام تعلیم و تربیت را بلای آموزش و پرورش کشورمان در سالهای گذشته دانست و گفت: البته امروز خرسندیم که آموزش و پرورش به موضوع اول دولت، مجلس و استانداران تبدیل شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهتمام رئیس جمهور به موضوع آموزش و پرورش در راستای ایجاد تحول در کیفیت و سیستم تجهیزاتی این حوزه، گفت: امروز با نگاه به آینده و اهتمام به فناوریهای نوظهور، یکپارچگی و چرخش نظام فعلی به نظامی متحول در حوزه آموزش و پرورش را دنبال میکنیم.
وزیر در ادامه گفت: در عین حال، مسائل روز آموزش و پرورش اعم از ساماندهی منابع انسانی و کمبود فضاهای آموزشی و موضوعات مبتلا به روز آموزش و پرورش را نیز در کنار نگاه بلندمدت به این حوزه پیگیری میکنیم.
وی با اشاره به مشکلات قانونی در تعیین تکلیف معلمان خرید خدمات و تبدیل وضعیت نیروهای انسانی، گفت: با وجود این مشکلات تلاش داریم مسائل و دغدغههای این بخش را برای رفاه بیشتر معلمان با اهتمام دنبال کنیم.
کاظمی در پایان نیز از کمک ۴۵۰ میلیارد تومانی وزارتخانه به توسعه مدارس استان و نیز تخصیص ۱۵۰ هزار مترمربع قیر و آسفالت در این رابطه خبر داد.
محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: آموزش و پرورش بنیاد پیشرفت و ضامن تحقق آرمانهای کشور است و هر چقدر به سمت آینده سیر میکنیم، ضرورت توجه به این حوزه بیشتر نمایان میشود.
وی در ادامه از سند تحول آموزش و پرورش به عنوان یک سند تحولی و بنیادین یاد کرد و افزود: البته روح حاکم بر سند مذکور، برقراری عدالت آموزشی و معطوف کردن تمام منابع در جهت کیفیتبخشی مدارس دولتی است تا این مدارس به انتخاب اول خانوادهها تبدیل شود.
جوکار اضافه کرد: فهم و باور مشترک و تبدیل سند تحول به یک فرهنگ تحول، امکان تحقق آن را فراهم خواهد که این نیازمند اهتمام به سه ضلع مدرسه، خانواه و بازنگری متون درسی است.
وی تاکید کرد: سند تحول آموزش و پرورش بدون تفویض اختیار به استانها، شهرستانها و مدارس ممکن نیست و شوراهای آموزش و پرورش باید نقش راهبری در این حوزه را برعهده داشته باشند چرا که شرایط کنونی خلاقیت این بخشها را از بین برده است.
نماینده مردم یزد با اشاره به پراکندگی مدارس در استان، از بیعدالتی ساختاری در شاخصهای تخصیص بودجه انتقاد کرد و خواستار اختصاص شاخص پراکندگی در توزیع اعتبارات استانها شد.
وی به مشکلات دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان باید به محور تحول در نظام آموزش و پرورش تبدیل شود و این مهم تنها با رفع مشکلات این دانشگاه از جمله کمبود اعضای هیات علمی، فرسوده بودن زیرساختهای آموزشی، کاربردی نبودن سرفصلهای آموزشی و نبود شفافیت و سایر مشکلات این دانشگاه محقق خواهد شد.
جوکار عدم انطباق برنامهریزی آموزشی و سیاست بومی گزینی را نیز یکی دیگر از مشکلات آسیبزا دانست و گفت: انتظار داریم در ساختار برنامهریزی جهت تحصیل و خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در محل سکونت خود تجدیدنظر شود.
این نماینده مجلس همچنین بر شفافیت در نظام جذب نیرو برای حفظ سرمایههای آموزش و پرورش و نیز تعیین تکلیف معلمان در بخشهای مختلف تاکید کرد.
محمدرضا بابایی استاندار یزد در این نشست اظهار کرد: هر انسانی به داشتههای جامعه خود افتخار میکند و یزد نیز در بخشهای مختلف صاحب ارزشهایی است که به تمام آنها افتخار میکنیم.
وی با بیان این که امروز نام یزد با برخورداری از تجربه گذشتگان این دیار و توانمندیهای کنونی مردمانش به یک برند در کشور تبدیل شده است، مهمترین عامل دستیابی به این افتخار را نیروی انسانی خواند.
بابایی برخی از توانمندیهای استان یزد در بخشهای مختلف را یادآور شد و عنوان کرد: خوشبختانه محیط خوب آموزش و پرورش و تلاش معلمان عزیزمان نیز رهاوردهای خوبی برای استان داشته است که شکرگذار آن هستیم.
وی ادامه داد: امروز با تدبیر ریاست جمهور که نهضت توسعه عدالت پیشرفت را فریاد زدند، امروز موضوع توسعه زیرساختهای آموزش و پرورش به یکی از اولویتهای کاری دولت تبدیل شده و در این راستا نیز استان یزد نسبت به احصاء ۱۲۹ مدرسه اقدام کرده است.
استاندار با بیان این که تا قبل از مهر سال جاری تعداد ۳۰ مدرسه از این تعداد مورد بهره برداری قرار گرفته و تا پایان سال جاری نیز ۳۰ مدرسه دیگر و در سال آینده نیز ۶۹ مدرسه باقیمانده آماده بهره برداری و افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: البته این مدارس جدا از ۶۹ مدرسه دیگر استان است که در بخش نهضت ملی مسکن مورد اهتمام برای ساخت است.
بابایی در پایان نیز متذکر شد: استانداری یزد جهت حمایت از موضوعات طرح نماد آموزش و پرورش استان یزد، منابعی را از اعتبارات در اختیار خود به این امر اختصاص داده است.
در این نشست نمایندگان مردم اردکان، تفت و میبد، همچنین نمایندگان دانشآموزان، دانشآموزان استثنایی، مدیران مدارس، خیرین مدرسهساز، پیشکسوتان، نماینده شهرستانها و نیز روسای سازمان مدیریت و برنامهریزی و اتاق بازرگانی استان به بیان نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه