استاندار زنجان: نمیتوان مردم را به خودی و غیرخودی تقسیم کرد
اقتصاد ایران: ایسنا/زنجان استاندار زنجان تأکید کرد: در اداره استان امکان تقسیم مردم به خودی و غیرخودی وجود ندارد. همه شهروندان به اندازه مساوی حق برخورداری از امنیت، فرصتهای برابر و خدمات عمومی را دارند.
سیدمحسن صادقی پنجشنبه ۱۵ آبان در نشست مشترک با اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان با تشریح چالشهای مهم حکمرانی، از ضرورت بازنگری در فرآیندهای مدیریتی، تقویت مشارکت نخبگان، کاهش شکافهای اجتماعی و نسلی و اصلاح شیوههای روایتگری رسانهای سخن گفت و تأکید کرد که رضایتمندی مردم معیار اصلی در داوری درباره حکمرانی است.
وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند کاهش فاصله میان مردم و حاکمیت هستیم، تأکید کرد: بخش مهمی از مسائل کشور ناشی از ضعف در اجرا است و اگر ساختارهای اجرایی اصلاح نشوند، نظریههای جدید نیز به نتیجه نخواهند رسید.
استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدگاههای مختلف در فضای سیاستگذاری کشور، گفت: گروهی معتقدند انباشت نظریه و اسناد راهبردی در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما اجرا دچار اختلال است؛ در حالیکه گروه دوم بر این باورند که تحولات جهانی و فناوریهای نوین، مفاهیم قدیمی حکمرانی را دگرگون کرده و بسیاری از نظریات نیازمند بازنگری است.
او با تأکید بر اینکه هر دو نگاه حاوی نکات درست است، افزود: اگر به مرحله اجرا بیتوجه باشیم، هیچ نظریهای کارآمد نخواهد شد.
نماینده عالی دولت در استان زنجان با تأکید بر نقش مردم در داوری عملکرد حاکمیت، اظهار کرد: در حکمرانی، مردم داور اصلیاند و رضایتمندی شاخص بنیادین سنجش عملکرد است. هنوز بهره کافی از نظرسنجیهای علمی، دادهمحور و بیطرفانه برده نمیشود و فضای سیاسی حاکم بر کشور مانع از دیدهشدن ارزیابی واقعی مردم از عملکرد دستگاهها میشود.
صادقی همچنین نقش اندیشکدهها را در تصمیمسازیها کلیدی دانست و تأکید کرد: نظریهپردازی بدون اتکا به واقعیتهای میدانی و بدون دریافت بازخورد از صحنه عمل قطعا ناکارآمد خواهد بود. او افزود: نخبگان علمی سرمایههای اصلی کشور هستند و باید بیش از گذشته در سیاستگذاری و مدیریت استان نقشآفرینی کنند.
وی در ادامه با اشاره به احصای ۲۵ مسئله اصلی استان گفت: اداره استان نیازمند اجماع بر سر مسائل واقعی و اولویتها است و نگاه حکمرانی باید نسلهای آینده را نیز در نظر بگیرد.
استاندار زنجان تأکید کرد: در اداره استان امکان تقسیم مردم به خودی و غیرخودی وجود ندارد. همه شهروندان به اندازه مساوی حق برخورداری از امنیت، فرصتهای برابر و خدمات عمومی دارند.
وی در ادامه سخنان خود به نقش رسانهها پرداخت و با مقایسه شاخصهای اجتماعی در تهران و لندن گفت: با اینکه میزان ناامنی در لندن به مراتب بیشتر است، اما رضایتمندی اجتماعی در آنجا چندین برابر تهران است و این تفاوت ناشی از روایتگری حرفهای رسانهها است.
او تأکید کرد: برخی رسانههای غیرحرفهای با بزرگنمایی مسائل و طرح اخبار غیرمستند، آرامش روانی مردم را تهدید میکنند و این موضوع میتواند مانع توسعه شود.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود عدالت را اصلیترین ستون اعتماد عمومی معرفی کرد و گفت: عدالت در انتصابها، توزیع اعتبارات و ارائه خدمات مستقیمترین اثر را بر تصور مردم از کارآمدی حاکمیت دارد.
وی با اشاره به شرایط کنونی فضای رسانهای جهانی افزود: کاهش اعتماد عمومی باعث شده کوچکترین خبرها چندین برابر بازتاب پیدا کند و جامعه در برابر اخبار نادرست آسیبپذیرتر شود.
نماینده عالی دولت در استان زنجان همچنین به وجود شکافهای سهگانه نسلی، اجتماعی و شکاف میان مردم و حاکمیت اشاره کرد و یادآور شد: این شکافها اگر ترمیم نشوند میتوانند مشروعیت حکمرانی را تضعیف کنند.
وی در ادامه با اشاره به موضوع تغییرات مدیریتی، تصریح کرد: تغییرات افراطی مدیران پس از هر جابهجایی دولت، به بیثباتی اداری دامن زده و سرمایه اجتماعی را کاهش داده است. بسیاری از مسئولیتهای اجرایی ماهیت تخصصی دارند و نباید صرفاً بر اساس تغییرات سیاسی جابهجا شوند.
او با اشاره به ظرفیت علمی استان خاطرنشان کرد: دانشگاهها و مراکز پژوهشی میتوانند نقش مهمی در ارتقای حکمرانی ایفا کنند و اندیشکدهها باید تعامل خود با این مراکز را افزایش دهند. استانداری زنجان از این رویکرد حمایت میکند و هدف اصلی همه این تلاشها افزایش رضایتمندی مردم و بهبود کیفیت سیاستگذاری در استان است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه