معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ: اگر روایت خود را نسازیم، قربانی روایت دیگران میشویم
اقتصاد ایران: ایسنا/همدان معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جنگ امروز، جنگ روایتهاست و اگر روایت خود را نسازیم، قربانی روایت دیگران میشویم.
محمدرضا نوروزپور پنجشنبه ۱۵ آبان در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات و رسانههای غرب کشور با تأکید بر نقش تعیینکننده رسانهها در فضای امروز، گفت: جنگ امروز، جنگ روایتها و تصویرسازیهاست، هر کسی بتواند روایت خود را زیباتر و مؤثرتر منتقل کند، او در این نبرد پیروز است.
وی افزود: در دنیای امروز حقیقت را «میسازند» و رسانهها هستند که با روایتگری و تصویرسازی، ذهن و واقعیت اجتماعی را شکل میدهند. اگر ما تصویر درستی از خود و جامعهمان نسازیم، دیگران همان تصویری را خواهند ساخت که مطلوب خودشان است، نه واقعیت ما.
نوروزپور با اشاره به نقش روایت در ساخت واقعیت، افزود: امروز بسیاری از زشتیها با ابزار رسانه زیبا جلوه داده میشوند و بسیاری از زیباییها نادیده گرفته میشوند. مسئولیت رسانههای داخلی آن است که تصویری درست و منصفانه از ایران، مردم و دستاوردهای کشور به جهان مخابره کنند.
وی با اشاره به حکایت معروف سعدی درباره «قلم در کف دشمن است» گفت: همانطور که سعدی قرنها پیش اشاره کرده، اگر قلم در دست ما نباشد، دیگران تصویر نادرست از ما خواهند ساخت.
نوروزپور افزود: این سخن امروز هم مصداق دارد رسانهای که روایت خود را نتواند بسازد، قربانی روایت دیگران میشود.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: یکی از روشهای ثابت در رسانههای غربی، «دیوسازی» از دشمن است، یعنی زیبا را زشت و زشت را زیبا نشان دادن. هرچقدر هم ما قوی و زیبا باشیم، اگر در روایتسازی ضعف داشته باشیم، در نگاه جهانی زشت جلوه خواهیم کرد. بنابراین رسانههای داخلی باید توانایی روایت مثبت از خود را تقویت کنند.
وی اضافه کرد: در جریان جنگ ۱۲روزه اخیر، رسانههای ایرانی عملکردی بینظیر داشتند و تصویری از ایران متحد، منسجم و مقاوم را به جهان مخابره کردند. همین انسجام رسانهای نقش مهمی در عقبنشینی دشمن و پذیرش آتشبس داشت.
نوروزپور تأکید کرد: نقد، ذات روزنامهنگاری است اما نباید همه ژانر رسانهای در نقد خلاصه شود. تمرکز بیشازحد بر جنبههای منفی باعث کاهش اعتمادبهنفس ملی و تضعیف امنیت روانی جامعه میشود. رسانهها باید در کنار نقد، به تقویت امید و روحیه ملی نیز توجه داشته باشند.
به گفته وی، سیاست جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکززدایی از پایتخت و حمایت از جشنوارههای مطبوعات منطقهای است.
نوروزپور افزود: بر همین اساس، جشنواره ملی مطبوعات در مرکز برگزار نخواهد شد تا ظرفیت استانها فعال شود و رشد روزنامهنگاری محلی تقویت شود.
وی اضافه کرد: هدف رسانههای کشور باید روایت دقیق، درست و امیدآفرین از واقعیتهای جامعه باشد تا تصویر ایران در افکار عمومی جهانی بر پایه حقیقت و عزت شکل بگیرد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه