به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، «انتظار طولانی برای نوبتدهی» همچنان از اصلیترین چالشهای مراکز درمانی دولتی است که آثار منفی هم بر رضایت بیماران گذاشته است؛ این در حالی است که بیمارستانهای دولتی هم طی سالهای اخیر به دلایلی ازجمله افزایش هزینههای درمانی با آمار بالاتری از مراجعات مردمی مواجه شدهاند.
سامانههای تلفنی و الکترونیکی هم برای کاهش بار مراجعات طراحی شدهاند، اما ضعف اطلاعرسانی و کمبود زیرساختها همچنان باعث تداوم صفهای طولانی است و مراجعان گاهی تا یکماه برای نوبت متخصص منتظر میمانند. این زمان برای بخش آزمایشگاهی، امآرآی، تصویربرداری و... گاهی به 3تا 6ماه هم میرسد؛ چالشی که بهگفته سیدسجاد رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت با اجرای طرح نظام ارجاع و پزشکی خانواده قطعا برطرف خواهد شد.
انتظار رنجآور
چند روز پیش فیلمی از معطلی مراجعان به بیمارستان میلاد تهران منتشر شد که نشان میداد خانوادهها یک هفته تا یکماه معطل دریافت نوبت متخصص میشوند و نگرانی جدی از تشدید بیماریشان دارند. همان زمان مجید البرزی، معاون درمان بیمارستان میلاد در اینباره گفته بود: «ظرفیت پذیرش بیماران نسبت به ظرفیت بیمارستان تناسبی ندارد. در بخش درمانگاههای تخصصی و فوقتخصصی، روزانه 5500تا 6هزار مراجعه وجود دارد، اما ظرفیت بیمارستان حدود 3هزار تا 3500نفر است.» به تأکید البرزی با اجرای طرح نظام ارجاع که کارهای زیرساختی و مقدماتی انجام شده و احتمالا از دیماه در این بیمارستان آغاز میشود، معطلی بیماران کمتر خواهد شد.
تشویق بیماران در نظام ارجاع
سیدسجاد رضوی برای راهکارهای کاهش رنج بیماران در دریافت نوبت میگوید: «در اجرای جدید طرح پزشکی خانواده نوبتگیری الکترونیکی هم برای بیماران انجام خواهد شد تا پس از ارجاع بهراحتی به پزشک متخصص یا خدمات آزمایشگاهی و بستری دسترسی داشته باشند. بیماران در دریافت این خدمات از مسیر ارجاع هیچ پرداختی ندارند و سهم خدمات سرپایی هم از 30درصد به 15درصد کاهش پیدا میکند.» بهگفته این مسئول، این بسته تشویق بیماران برای دریافت خدمات از نظام ارجاع است.
معطلیها کمتر میشود
معاون درمان درباره مؤثر بودن این طرح در کاهش معطلیهای مردم برای دریافت نوبت متخصص هم میگوید: «اولین نکته تعریف از نوبتدهی است. اگر طرح پزشکی خانواده تقویت شود، بسیاری از مراجعات مستقیم به مراکز درمانی نیازی نیست و کاهش پیدا میکند. پزشکان خانواده آموزشدیده هستند و درصورت نیاز به سطوح بالاتر ارجاع میدهند که باعث میشود دیگر شاهد این شلوغی و معطلیها نباشیم.» بهگفته رضوی در حال حاضر بیماران بدون مراجعه به پزشک خانواده، مستقیم به سطح 2و پزشک متخصص مراجعه میکنند که مورد تأیید نیست و باعث نارضایتی خودشان هم میشود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه