کودکان؛ قربانیان تبلیغات مجازی

اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی یک روانشناس با توجه به اینکه والدین یا افراد دیگر از کودکان برای بالا بردن بازدید صفحات اجتماعی خود استفاده می‌کنند، گفت: استفاده ابزاری یا استخدام کودکان برای معرفی محصولات و دیگر فعالیت‌ها جهت ایجاد فضایی مفرح برای مخاطبان مجازی، قطعا اشتباه است و متاسفانه قانون یا مرجعی برای برخورد جدی با این افراد وجود ندارد.

مجتبی حورایی در گفت‌وگو در ایسنا با بیان اینکه بازه سنی زیر ۱۸ سال بازه خوبی برای رشد و آشنایی فرزندان به اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی است، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر این رده سنی تمایل بیشتری به فعالیت‌های برون از خانه داشتند و همین امر زمینه‌ای برای شکل‌گیری روحیه اشتغال در سنین بالاتر را ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه روحیه کار کردن در بچه‌ها الزاما امری نامناسب نیست و سرگرمی‌ای خوب برای فرزندان است، ادامه داد: بچه‌ها می‌توانند در کنار کارکردن‌های کوچک و ساده، فعالیت‌های کودکانه خود را هم داشته باشند. افراد در سنین ۱۶ الی ۱۷ سال می‌توانند با فعالیت‌های بیرون از خانه آشنا شوند و به هیچ عنوان این موارد تضادی با روحیه جوانی یا کودکی آن‌ها نخواهد داشت.

این روانشناس درخصوص اینکه اگر جنس کسب درآمد فرزندان در این سن از جنس کسب مهارت باشد که در واقع با آن مهارت پولی به دست بیاورند، هیچ ایرادی ندارد، گفت: این عملکرد در واقع تخصص پیدا کردن در یک مهارت است. اگر کسب درآمد از حوزه‌هایی مانند واسطه‌گری یا بازارهای مالی باشد و هیچ مهارتی به فرزند ما ندهد، منفعتی در آن نیست و توصیه نمی‌شود.

حورایی با اشاره به موقعیت مناسب برای ازدواج و داشتن شغل در جوانان، بیان کرد: رجوع فرزندان به سوی مهارت افزایی و یادگیری یک مهارت در یک حیطه خاص، می‌تواند بسیار در آینده شغلی آن‌ها مؤثر باشد و ازدواجی آسان و موفقیت‌آمیز را تجربه کنند.

سبک کودک بلاگری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود

وی ادامه داد: مشاغل اینترنتی، فعالیت مثبتی می‌تواند باشد و هیچ اشکالی برای ورود وجود ندارد، اما برخی از مهارت‌ها را در دنیای امروز نمی‌توان مهارت نامید، زیرا از جنس فعالیت‌های مفید نیستند. برای مثال مشاغلی مانند بلاگری را نمی‌توان در حیطه مهارتی دانست و سبک کودک بلاگری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. می‌توان این فعالیت‌ها را در فضای مجازی دسته بندی کرد و برای کودکان و نوجوانان‌ معرفی شود تا با فعالیت‌های درست در فضای مجازی آشنا شده و تبعات منفی برخی تله‌های این حیطه گریبان گیرشان نشود.

این روانشناس با توجه به اینکه والدین یا افراد دیگر از کودکان، برای بالا بردن بازدید صفحات اجتماعی خود استفاده می‌کنند، تاکید کرد: استفاده ابزاری یا استخدام کودکان برای معرفی محصولات و دیگر فعالیت‌ها به منظور ایجاد فضایی مفرح برای مخاطبان، قطعا اشتباه است و متاسفانه مرجعی وجود ندارد که با این افراد برخورد جدی شود و قوانینی برای مقابله با این رفتار ناهنجار تصویب نشده است.

حورایی با توجه به بازه ورود افراد به فعالیت‌های اقتصادی، تصریح کرد: به طور معمول برای کودک کسب درآمد و ورود به فضای اقتصادی مناسب نیست؛ کودک باید در فضایی باشد که آموزش دریافت و تربیت شود. سپس در فضای نوجوانی، فرد کم کم می‌تواند مهارت یاد بگیرد و از آن مهارت به درآمد برسد.

وی با اشاره به اینکه کار کردن فرزندان الزاما باعث ایجاد روحیه کارآفرینی نمی‌شود، اضافه کرد: کودکان در واقع فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که باعث رسیدن به درآمدهای خرد است و زمینه‌ای برای کارآفرینی نیست، بلکه جنسش از روحیه لطیف کودکانه و بچگانه است.

مهارت در کودکی باعث انگیزه کارآفرینی نمی‌شود

این روانشناس با بیان اینکه در بازه نوجوانی فرد یاد می‌گیرد که مهارتش را توسعه ببخشد و تبدیل به کارآفرین شود، اظهار کرد: مهارت در کودکی به دلیل عدم تصور از آینده، صرفا باعث انگیزه کارآفرینی نمی‌شود. از سوی دیگر نوجوانانی که در این سنین کار نمی‌کنند و صرفا به‌دنبال گرفتن مدرک و تحصیلات هستند، در آینده مهارتی برای درآمدزایی ندارند و در تشکیل زندگی دچار مشکل می‌شوند.

حورایی با خطاب قرار دادن والدین با تاکید بر درست یا غلط بودن ورود فرزندان به عرصه فضای مجازی، گفت: والدین باید توجه کنند که درآمدزایی از این فضا برای کودکان بسیار مخرب است. قوانین کشور از آن کودک حمایت نمی‌کند و والدین حق این را ندارند تا فرزندانشان را اجبار به ورود به این عرصه کنند. فرزندان نباید دغدغه اقتصادی داشته باشند و باید در همان فضای کودکی خود بمانند. چنانچه این کودکی در فرزندان نادیده گرفته شود، در آینده نیز باعث شکل‌گیری ناهنجاری‌های رفتاری در بزرگسالی خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ