تاثیر نرخ ازدواج و باروری در بازار اسباببازی/ نقش تحریم روی این محصول
اقتصاد ایران: تولیدکننده اسباببازی گفت: شرایط سختی داریم چون نرخ ازدواج و باروری کاهش شدیدی داشته و تعداد نوزادان به دنیا آمده بسیار کم است، و این روی میزان تقاضا تأثیر مستقیم میگذارد.
آرمان مطلق تولیدکننده صنعت اسباب بازی، در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت واردات اسباب بازی به کشور گفت: موضوع قاچاق و مسائل مرتبط با آن، از جمله ارز، همچنان یکی از چالشهای اساسی است. درحالیکه به راحتی کالاها وارد کشور میشوند، شاهد افزایش واردات بدون محدودیت خاصی هستیم. اگر به فروشگاهها سر بزنید، به وضوح قابل مشاهده است که در یک مغازه اسباببازی فروشی، حدود ۸۰ درصد محصولاتش خارجی و تنها ۲۰ درصد آن تولید داخلی است.
وی ادامه داد: زمانی که من وارد بازار اسباببازی شدم، شاید تنها ۱۰ برند معتبر داخلی در این حوزه وجود داشت، اما اکنون تعداد این برندها به حدود ۲۰۰ رسیده که محصولاتشان کیفیتی قابل رقابت با تولیدات اروپایی دارد. رشد تولیدات داخلی به ویژه بعد از تحریمهای سال ۲۰۱۹ بسیار چشمگیر بوده است.
این تولیدکننده خاطرنشان کرد: در کنار این پیشرفتها، حجم واردات اسباببازی نیز همچنان بالا است. تعرفههای گمرکی پایین و از سوی دیگر موضوع گستردگی قاچاق، مشکلاتی است که باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: با افزایش قیمت ارز، موضوع قاچاق تا حدی کاهش یافته است. تأثیر این گرانی به شکلهای مختلف ظاهر میشود. مثلاً وقتی دلار امروز به ۱۱۰ تومان میرسد، سریعاً در داخل کشور متوجه این تغییرات میشویم. اما برای کالاهایی که واردکنندگان سه ماه قبل با قیمت کمتر خریداری کردهاند و تازه ترخیص میشوند، هنوز تأثیر مستقیم کاملاً مشخص نیست و ممکن است ماهها زمان ببرد تا به بازار وارد شوند.
مطلق گفت: در حوزه صادرات هم معمولاً تأثیر تغییر نرخ ارز با یک فاصله زمانی پنج یا شش ماهه دیده میشود، چرا که کالاها قبلاً با نرخ قدیمی خریداری شده و اکنون بهتدریج به دست مشتریان میرسد.
وی یادآور شد: افزایش نرخ ارز به سرعت در داخل تأثیرگذار است. مثلاً دستمزد کارگران، هزینه خدمات و حتی اجارهها همگی افزایش پیدا میکنند. تعمیرگاهها هم هزینه تعمیرات را بالا میبرند. در چنین شرایطی، عدم هماهنگی در سیاستگذاری اقتصادی مشکلاتی ایجاد کرده است. تولیدکنندگان داخلی که با ارز نیمایی کار میکنند، در رقابت با واردکنندگانی که از ارز ارزانتری مثل ۷۰ تومانی استفاده میکنند، دچار چالش میشوند. در این شرایط، واردکنندهای که از ارز ارزانتر بهره برده، حدود ۴۰ درصد از تولیدکننده داخلی جلوتر است و این مسئله فشار مضاعفی روی تولیدکنندگان وارد میکند.
این تولیدکننده گفت: من دارم با تکنولوژی ۲۰ سال پیش تولید میکنم و در حال رقابت با شرکتی هستم که با تکنولوژی روز کار میکند. این موضوع در واقع مستلزم بررسی سیاستهای کلان در این حوزه است. اسباببازی جزو کالاهای اساسی در سبد خانواده محسوب نمیشود و بهراحتی حذف میشود. شرایط سختی داریم چون نرخ ازدواج و باروری کاهش شدیدی داشته و تعداد نوزادان به دنیا آمده بسیار کم است، و این روی میزان تقاضا تأثیر مستقیم میگذارد.
مطلق گفت: البته ما تمام تلاش خود را میکنیم تا بازار اسباببازی را حفظ کرده و صادرات آن را تقویت کنیم. اما برای موفقیت در این مسیر نیاز است که با دنیا تعامل داشته باشیم، تبادلات مالی تسهیل شود و تحریمها برداشته شوند تا بتوانیم وضعیت را بهبود بخشیم.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه