ایران در این زمینه تمام رکوردهای جهان را شکست

اقتصاد ایران: یک قالب محبوب در تولیدات تلویزیونی وجود دارد که سابقه‌ای طولانی دارد، اما این روزها به‌واسطه قدرت گرفتن پلتفرم‌ها و برنامه‌های یوتیوبی در ایران، به‌شدت رنگ‌ورو رفته و چرک شده است.

برترین‌ها: یک قالب محبوب در تولیدات تلویزیونی وجود دارد که سابقه‌ای طولانی دارد، اما این روزها به‌واسطه قدرت گرفتن پلتفرم‌ها و برنامه‌های یوتیوبی در ایران، به‌شدت رنگ‌ورو رفته و چرک شده است. حالا انبوهی از تاک‌شوها منتشر می‌شوند که تکه‌هایشان را تیم‌های تبلیغاتی وایرال می‌کنند، اما خاصیت مشترک همه‌شان این است که هیچ نکته تازه‌ای ندارند.

سردمدار این جریان هنوز هم «قیاسی» است که در چند برنامه حضور دارد و صرفاً جنبه تفریحی کارش حفظ شده؛ وگرنه حرف یا ایده خاصی ندارد (مثلاً در برنامه‌های «پامپ» و «رباط صلیبی»). بسیاری از این برنامه‌ها هم به حضور سلبریتی‌ها متکی‌اند؛ مثل «رِک شو» با مجید واشقانی، برنامه‌ علی ضیا، یا حتی تولیدات تلویزیونی کامران نجف‌زاده و «اثر پروانه‌ای» امین محمدی در یوتیوب.

در حوزه سینما هم وضع مشابهی برقرار است: کیوان کثیریان برنامه دارد، احمد طالبی‌نژاد در مجله فیلم تاک‌شو دارد، فراستی و قطبی‌زاده هم در همشهری برنامه دارند. واقعاً بس کنید دیگر! لیست را می‌توان تا صبح ادامه داد.

دسته دیگری از تاک‌شوها هم هستند که می‌خواهند هم سلبریتی‌محور باشند، هم فاخر جلوه کنند، و هم چیزی برای گفتن نداشته باشند؛ مثل برنامه اخیر سروش صحت.

از سوی دیگر، این قالب گاهی پناهگاهی برای طردشدگان صداوسیما هم شده است؛ کسانی که می‌خواهند با راه‌اندازی تاک‌شوی شخصی دوباره مطرح شوند. مثلاً علیرضا افتخاری در تاک‌شوی «رادار» اخیراً با علیرضا فغانی گفت‌وگو کرده بود، اما حاصل، نه جذاب بود و نه تازه.

در زمینه سیاسی هم وضع بهتر نیست. کلی تاک‌شوی سیاسی ساخته می‌شود که مهمانان تکراری مثل صادق زیباکلام و بیژن عبدالکریمی مدام بین استودیوهای مختلف در رفت‌وآمدند. حاصل این ماجرا، تولید نسل جدیدی از «سلبریتی‌های سیاسی» است که خاصیت مشترک‌شان، گفتنِ هیچ چیز خاصی است؛ درست مثل مهدی مطهرنیا.

2083170_183

وجه مشترک تمام مجریان این برنامه‌ها اعتمادبه‌نفس اغراق‌آمیزی است که در کالبدشان بلور پیدا کرده؛ گویی جهان باید به تماشای حرف‌های آن‌ها بنشیند. در حالی که ما امروز جامعه‌ای عصبی و بی‌حوصله‌ایم، و این اعتمادبه‌نفس بیش از هر چیز، آزاردهنده است.

نکته جالب دیگر، ترفندهای تبلیغاتی تکراری تیم‌های سوشال‌مدیای این برنامه‌هاست. مثلاً سی ثانیه از یک گفت‌وگوی بی‌مزه را با تیتری فریبنده در بیست صفحه اینستاگرامی منتشر می‌کنند و تصورشان این است که ما از دل کوه آمده‌ایم!

در ادامه، به سه نسخه از این تاک‌شوها می‌پردازیم:


«رِک شو»؛ مجید واشقانی

مجید واشقانی در قسمت آخر برنامه‌اش با فردی به نام «اوتلاو» که ظاهراً رپر است، گفت‌وگو کرده و به لوس‌ترین شکل ممکن، با خواندن ورس «لویی‌وی، بَلنس، ورساچه» تلاش کرده تا برنامه‌اش را جذاب جلوه دهد. اجرای او آن‌قدر سطحی است که حتی مهدی مطهرنیا هم می‌تواند از رویش رد شود! برای همین، سراغ چهره‌های کم‌خطرتر مثل همین خواننده رپ رفته تا شاید با افزودن چاشنی ابتذال، بتواند در یوتیوب زنده بماند.


«ای‌کاش»؛ محمدرضا یزدان‌پرست

یزدان‌پرست از مجریان باسابقه صداوسیماست که حالا در قالب برنامه «ای‌کاش» در کانال شخصی‌اش، گفت‌وگوهایی با چهره‌هایی مثل فائزه هاشمی و صادق زیباکلام دارد. اما واقعیت این است که این تاک‌شو هم حرف تازه‌ای ندارد و صرفاً بازآفرینی بریده‌های کهنه و شنیده‌های تکراری است. واقعاً دیگر بس است؛ از این تاک‌شوهای بی‌رمق عبور کنید!


«اثر پروانه‌ای»؛ امین محمدی

اما بحث‌برانگیزترین تاک‌شوی این روزها، «اثر پروانه‌ای» است؛ برنامه‌ای که مدام بخش‌هایی از آن در اینستاگرام وایرال می‌شود. اما سؤال اینجاست: این وایرال شدن چه تأثیری دارد؟

سی ثانیه خندیدیم، خب بعدش چه؟ چه حرف تازه‌ای زده می‌شود؟ چه گفت‌وگویی شکل می‌گیرد؟ واقعاً چرا این مسیر تکراری را ادامه می‌دهید و تکثیر می‌کنید؟ لطفاً خودتان دست از این تکرار بکشید، تو را به خدا!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ