افزایش ۱۶ درصدی صادرات ایران به عمان در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴
اقتصاد ایران: در پنج ماه نخست ۱۴۰۴، تجارت ایران و عمان با رشد ۱۱ درصدی به ۱.۱۵۳ میلیارد دلار رسید و صادرات ایران به عمان با ۱۶ درصد افزایش، عامل اصلی این رشد بود.
به گزارش خبرنگار مهر، کشور عمان جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر دارد که ۴۰ درصد آن خارجی هستند؛ این کشور همواره به دنبال پایداری روابط خود با ایران بوده است؛ به گونهای که طی سالهای اخیر روابط دوجانبه ایران و عمان مطلوب و دال بر همکاری متقابل بوده است. در همین رابطه بررسی وضعیت روابط تجارت ایران و عمان در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۴ بیانگر آن است که تجارت دو کشور روند صعودی داشت و حجم مبادلات با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از ۱.۱۵۳ میلیارد دلار رسید.
در این مدت، صادرات غیرنفتی ایران به عمان با ۱۶ درصد افزایش، به ۷۸۰ میلیون دلار رسید و نقش اصلی را در رشد تجارت ایفا کرد، در حالی که واردات ایران از عمان ۳۷۳ میلیون دلار ثبت شد. این در حالی است که در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۳، صادرات ایران به عمان ۶۷۵ میلیون دلار و واردات ۳۶۳ میلیون دلار بوده و حجم کل مبادلات ۱.۰۳۸ میلیارد دلار گزارش شده بود.
رشد تجارت ایران و عمان در نیمه نخست سال جاری عمدتاً به بهبود زیرساختهای لجستیک، توسعه بنادر چابهار، صحار و دقم، افزایش مسیرهای کشتیرانی مشترک و کاهش هزینههای حملونقل مربوط میشود. همچنین تنوع کالایی صادرات ایران شامل محصولات پتروشیمی، فولاد، سیمان، مواد غذایی و میوه و ترهبار و نقش عمان به عنوان هاب صادرات مجدد، موجب افزایش مبادلات شده است.
از سوی دیگر، طبق اعلام فعالان اقتصادی، موانعی مانند رقابت با صادرکنندگان امارات، ترکیه و هند، الزامات استاندارد و گواهی کیفیت، نوسان هزینههای حملونقل و محدودیتهای لجستیکی همچنان چالشهایی برای بازرگانان ایرانی به شمار میرود. همچنین برخی مقررات عمان، مانند نیاز به نماینده محلی برای برخی کالاها، میتواند ورود شرکتهای جدید ایرانی را کند کند.
با وجود این چالشها، چشمانداز تجارت ایران و عمان در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مثبت ارزیابی میشود و پیشبینی میشود حجم مبادلات سالانه از مرز ۲.۵ میلیارد دلار عبور کند. ترکیب کالایی مبادلات شامل صادرات محصولات کشاورزی، دام، پتروشیمی و مواد خام و واردات ذرت دامی، روغن آفتابگردان و محصولات صنعتی و معدنی، نشاندهنده تقاضای بالای منطقهای برای این کالاهاست. تقویت همکاریهای رسمی، کاهش تعرفهها و توسعه روابط بخش خصوصی نیز از دیگر عوامل مؤثر بر ادامه روند صعودی تجارت دو کشور به شمار میرود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه