اخبار جعلی چالش دنیای جدید است
اقتصاد ایران: ایسنا/قزوین یک مدرس سواد رسانه گفت: تشدید شکافها و تضادهای اجتماعی، تهدید مردمسالاری، فرسایش اعتماد عمومی و تقویت رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی از آثار و پیامدهای اخبار جعلی است.
همایش سواد رسانه با موضوع «اخبار جعلی و شیوههای مواجهه با آن» امروز چهارشنبه ۷ آبان در سالن آیندهپژوهشی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد.
محمد لسانی در این همایش اظهار کرد: نباید اجازه دهیم فضای جامعه در اخبار جعلی غرق شود. امروزه بیش از ۱۵۰ پروژهی مقابله با اخبار جعلی در سراسر جهان فعالاند.
این مدرس سواد رسانه در خصوص دیدگاه نهادهای بینالمللی در خصوص اخبار جعلی تصریح کرد: «مجمع جهانی اقتصاد» اخبار جعلی را یکی از بزرگترین تهدیدهای عصر دیجیتال میداند. یونسکو نیز بر آموزش سواد رسانهای و آگاهی عمومی برای مقابله با اخبار جعلی تأکید دارد.
وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا، پدیدهی «اینفودمیک» یا همهگیری اطلاعات نادرست را یک خطر جهانی معرفی کرد.
لسانی خاطرنشان کرد: مقابله با فیکنیوز با سرکوب ممکن نیست بلکه با آگاهی میتوان با این اخبار مقابله کرد. در ایران پروژههایی مانند فکتپرس، رواج۲۴ و بخش راستیآزمایی ایرنا در حوزه راستیآزمایی فعالیت میکنند.
وی تشریح کرد: در جنگ ۱۲ روزه، اخبار بسیاری منتشر شد که تشخیص فیکنیوزها را دشوار کرده بود. در همان جنگ ۱۲ روزه، رسانهی بیبیسی خبری مبنی بر فرار شهروندان ایران از ارمنستان منتشر کرد اما در راستیآزمایی مشخص شد عکس منتشرشده مربوط به فرار صهیونیستها بوده است. در آن تصویر، پلاکهای عربی و نشانههای زبانی سبب شد موضوع مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد.
این مدرس سوادرسانه ضمن تأکید بر سرعت و دقت در اطلاعرسانی توضیح داد: در حادثهی میدان تجریش، تأخیر در تأیید صحت اخبار باعث شد رسانهها با ترس از فیکنیوز بودن، عقب بمانند. در حالی که اگر در همان ساعات نخست حقایق تأیید میشد، جامعه میتوانست متحد و هوشیار عمل کند و آن حادثه سند مظلومیت ایران در سطح داخلی و بینالمللی باشد.
وی گفت: مقابله با اخبار جعلی در سه لایه دستگاههای اجرایی و نهادهای رسمی، خبرنگاران و رسانهها و مردم به عنوان نهاد ناظر اجتماعی انجام شود. مردم باید یاد بگیرند منبع اخبار را بررسی و از انتشار شایعات جلوگیری کنند.
لسانی بیان کرد: گسترش فیکنیوزها بسیار زیاد شده است. امروز در دنیایی زندگی میکنیم که گاهی برندهای خبری، گاهی حسابهای کاربری و حتی سیاستمداران نیز اخبار نادرست منتشر میکنند.
وی افزود: برای مثال، در جریان جنگ ۱۲ روزه، دونالد ترامپ ادعا کرد ایران چند پیام برای دیدار در کاخ سفید فرستاده است، در حالیکه وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد در هیچ سطحی چنین پیامی از ایران ارسال نشده است.
این مدرس سواد رسانه تأکید کرد: آگاهی، تفکر انتقادی و مسئولیتپذیری رسانهای، راهحل اصلی در برابر گسترش فیکنیوزهاست. برای مقابله با فیکنیوزها نیز ارزیابی اعتبار منبع، تایید چند منبع، بررسی تاریخ نشر و تخصص نویسنده ضرورت دارد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه