سی‌وسه سال با سدان موفق نیسان

اقتصاد ایران: عصر خودرو- نیسان آلتیما، یکی از موفق‌ترین سدان‌های میان‌ اندازه در تاریخ خودروسازی ژاپن (از سال ۱۹۹۲ تا کنون) و نمادی از تکامل تدریجی در صنعت خودرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این مدل که ریشه در خط تولید نیسان بلوبرد (Bluebird) دارد – خودرویی که از 1955 آغاز شد – به عنوان جانشینی برای نیسان استنزا (Stanza) معرفی شد. آلتیما همواره در موقعیتی استراتژیک قرار داشته است؛ بزرگ‌تر، قدرتمندتر و لوکس‌تر از نیسان سنترا (Sentra) اما پایینتر از نیسان ماکسیما (Maxima) نسل‌های اول تا چهارم عمدتاً در ایالات متحده، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و استرالیا عرضه شد، در حالی که در بازارهای آسیایی، مدل مرتبط تیانا (Teana) جایگزین شده بود. از نسل پنجم به بعد، تیانا به عنوان نسخه‌ای بازبرندشده از آلتیما عمل کرد. تولید آلتیما همیشه در کارخانه‌های آمریکایی نیسان در اسمیرنا (تنسی) و کانتون (میسیسیپی) انجام شده که این امر آن را به یکی از نمادهای خودروسازی محلی ژاپنی در آمریکا تبدیل کرده است. حال برای اولین بار در تاریخ 3دهه حضور نیسان آلتیما در بازارهای جهانی شاهد ورود این خودرو در نسل ششم به بازار ایران توسط نامی خودرو هستیم و به همین بهانه نگاهی به تاریخچه و نسل های مختلف این خودرو خواهیم داشت:

نسل اول (U13؛ 1992–1997) : آغاز با روح بلوبرد

نسل اول آلتیما در ژوئن 1992 به عنوان مدل 1993 معرفی و تا مه 1997 تولید شد. این خودرو، نسخه صادراتی نیسان بلوبرد SSS بود و طراحی خارجی آن توسط تیم طراحی کالیفرنیا نیسان به سرپرستی آلن فلاورز (طراحی‌شده در 1988–1989) انجام شد. در ابتدا، نام "استنزا آلتیما" بر روی برچسب‌ها و دفترچه‌ها دیده می‌شد اما به سرعت به آلتیما تغییر یافت.

تولید در کارخانه اسمیرنا، تنسی آغاز شد و به عنوان یک سدان کامپکت طبقه‌بندی شد. ویژگی‌های کلیدی شامل موتور جلو و محور محرک جلو، بدنه 4 درب، و تعلیق با میله‌های پایدارکننده در هر دو محور بود که هندلینگ اسپرت اما سواری سفت و کوبش جاده‌ای متوسطی ارائه می‌داد. همه مدل‌ها رینگ 15 اینچی داشتند و برای 4 سرنشین بزرگ راحت بود، هرچند برای 5 نفر فضای کابین محدود به نظر می‌رسید. تریم‌ها شامل XE (پایه با شیشه‌های دستی)، GXE (میانی با شیشه‌های برقی، آنتن جمع‌شونده، ساعت دیجیتال)، SE (اسپرت با تعلیق سفت‌تر، مه‌شکن‌ها، اسپویلر عقب، صندلی‌های اسپرت و دیسک‌های 4 چرخ از 1994)، و GLE (لوکس با نمایشگر هدآپ دیجیتال در 1993–1994، تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید و سانروف) بودند.

تنها قابل انتخاب این نسل 2.4 لیتری KA24DE 4 سیلندر DOHC با 150 اسب بخار قدرت بود. گیربکس شامل 5 دنده دستی یا 4 دنده اتوماتیک می‌شد، با شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 8.2 ثانیه (دستی) و 9.4 ثانیه (اتوماتیک).

ابعاد: فاصله محوری 2619 میلی‌متر، طول 4585 میلی‌متر، عرض 1704 میلی‌متر، ارتفاع 1420 میلی‌متر. تغییرات سالانه شامل کیسه هوای راننده در 1993، کیسه هوای سرنشین جلو در 1994، و پکیج GXE Limited Edition در 1997 با چرخ‌های آلیاژی و دزدگیر بود.

فروش در آمریکا: 134,791 دستگاه در 1993 تا 160,000 در 1997. در خاورمیانه، از جمله ایران، این نسل به عنوان گزینه‌ای اقتصادی عرضه شد، هرچند واردات محدود بود. آلتیما نسل اول با فروش موفق، پایه‌ای برای نسل‌های آینده گذاشت و نیسان را از بحران‌های اولیه دهه 90 نجات داد.

نسل دوم (L30؛ 1997–2001): تمرکز بر بازار آمریکا

نسل دوم در مه 1997 برای مدل‌های 1998 تولید شد و تا ژوئیه 2001 ادامه یافت. این نسل منحصراً برای بازارهای آمریکایی و کانادایی و توسط دوگ ویلسون (خارجی) و دایان الن (داخلی) طراحی شد. فضای داخلی بازطراحی‌شده با داشبورد بزرگ‌تر، جالیوانی بهبودیافته و صندلی عقب تاشو (به جز XE) بود، هرچند انتقادهایی به کیفیت پلاستیک‌های ارزان و کیفیت پدال گاز وارد شد.

موتور این نسل 2.4 لیتری KA24DE با 150 اسب بخار (155 در 2000–2001) بود. گیربکس 5 دنده دستی یا 4 دنده اتوماتیک. ابعاد: طول 4661–4719 میلی‌تر، عرض 1755 میلی‌متر،

ارتفاع 1420 میلی‌متر. تغییرات: در 1999 (برای 2000)، قدرت به 160 اسب بخار رسید، جلوپنجره عمیق‌تر، هدلامپ‌های یک‌تکه و کیسه‌های هوای جانبی به عنوان آپشن اضافه شد.

فروش: 144,451 در 1998 تا 148,345 در 2001. این نسل، با تمرکز بر راحتی آمریکایی، فروش را تثبیت کرد، هرچند در خاورمیانه، مدل بلوبرد U14 به جای این نسل عرضه می شد.

نسل سوم (L31؛ 2001–2006): جهش به اندازه V6

نسل سوم (کد L31) در آگوست 2001 برای 2002 معرفی شد و تا اکتبر 2006 تولید گردید. اولین خودرو بر پایه پلتفرم FF-L نیسان، توسط جری هیرشبرگ طراحی شد و فضای داخلیبزرگتری از نسل قبل و حتی ماکسیما داشت.

ویژگی‌ها: مخزن سوخت 76 لیتری، تعلیق مولتی لینک عقب و دیسک‌های 4 چرخ.

موتورها: 2.5 لیتری QR25DE (165–175 اسب بخار) و 3.5 لیتری VQ35DE V6 (240–250 اسب بخار). گیربکس 5 دنده دستی یا اتوماتیک. ابعاد: طول 4864–4884 میلی‌متر،

عرض 1788 میلی‌متر، ارتفاع 1471 میلی‌متر. فیس‌لیفت 2005: جلوپنجره جدید، ناوبری DVD، و SE-R با 260 اسب بخار و 6 دنده دستی.
فروش: بیش از 201,000 در 2002–2003، تا 255,371 در 2005. در خاورمیانه، تیانا به عنوان مدل مشابه و جایگزین این نسل از آلتیما عرضه شد.

نسل چهارم (L32؛ 2006–2013):  ورود هیبرید و کوپه

نسل چهارم (کد L32) در سپتامبر 2006 برای سدان 2007 و مه 2007 برای کوپه 2008 معرفی شد و تا 2013 ادامه یافت. بر پلتفرم D، با تعلیق جلو جدید. طراحی توسط آجای پانچال (سدان) و توشی‌یوکی آبه (کوپه). ویژگی‌ها: کلید هوشمند، بلوتوث، دوربین پارک، و 8 نگهدارنده فنجان. هیبرید (2007–2011) با فناوری تویوتا، اولین هیبرید نیسان بود (198 اسب بخار ترکیبی).

موتورها: 2.5 لیتری (175 اسب بخار) و 3.5 لیتری V6 (270 اسب بخار). گیربکس CVT یا 6 دنده دستی. ابعاد سدان: طول 4821–4844 میلی‌متر، عرض 1796 میلی‌متر. فیس‌لیفت 2010: طراحی ظاهری جدید، کنترل پایداری استاندارد.

فروش: بیش از 235,000 در 2004–2006. کوپه تا 2013 ادامه یافت. در آسیا، تیانا همچنان مانند شرق آسیا به عنوان نسخه جایگزین عرضه می شد.

نسل پنجم (L33؛ 2012–2018): تمرکز بر کارایی و ایمنی

نسل پنجم (کد L33) در 2012 معرفی شد و تا 2018 تولید شد. بر پلتفرم D بازطراحی‌شده، با استایل الهام‌گرفته از نیسان مورانو. ویژگی‌ها: سیستم Safety Shield، CVT Xtronic، و صندلی‌های "جاذبه صفر".

موتورها: 2.5 لیتری (182 اسب بخار) و 3.5 لیتری V6 (270–300 اسب بخار در SR).

فروش: رکورد 336,990 دستگاه در سال 2018. این نسل از نیسان آلتیما در خاورمیانه، محبوبیت بالایی داشت.

نسل ششم (L34؛ 2018–تاکنون):  ورود به ایران

نسل ششم در 2018 معرفی شد و از 2022 فیس‌لیفت روی آن اجرا شد و با e-Power هیبریدی (2.5 لیتری + موتور الکتریکی، 188–245 اسب بخار) عرضه شد.

ویژگی‌ها: دستیار های کمک راننده پروپایلوت Assist، Android Auto و طراحی اسپرت‌تر.

فروش: 122,791 دستگاه در 2023.

در ایران، شرکت نامی خودرو نسل ششم را از 2024 وارد بازار کرد.

نیسان آلتیما مجهز به یک موتور 4 سیلندر خطی بنزینی با کد M20/Dual C-VTC و حجم 2000 سی‌سی است که عملکردی متعادل بین قدرت و مصرف سوخت ارائه می‌دهد. این موتور با بهره‌گیری از فناوری کنترل متغیر سوپاپ‌ها (Dual C-VTC)، راندمان و پاسخگویی بهتری را فراهم می‌کند.
•حداکثر توان: 156 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
•حداکثر گشتاور: 197 نیوتن‌متر در 4400 دور در دقیقه
•حجم باک بنزین: 56 لیتر

سیستم انتقال قدرت آلتیما از نوع XTRONIC CVT با محرک جلواست که عملکردی نرم و روان ارائه می‌دهد و برای رانندگی شهری و جاده‌ای ایده‌آل است. این گیربکس با تعادل بین شتاب و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، تجربه رانندگی راحتی را به ارمغان می‌آورد.سیستم تعلیق این خودرو شامل مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک در عقب است که راحتی و پایداری را در مسیرهای مختلف تضمین می‌کند. فرمان برقی (DPEPS) با شعاع گردش 5.7 متر، مانورپذیری مناسبی را در فضاهای شهری فراهم می‌آورد. رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی با تایرهای 215/55R17 نیز به جذابیت ظاهری و عملکرد خودرو افزوده‌اند.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ