پروازِ بیفرود؛ سقوط آزاد «یزدایر» در سکوت
اقتصاد ایران: ایسنا/یزد شرکت هواپیمایی «یزدایر» که با وعدهی احیای هویت هوایی استان و حضور مقامات کشوری در زمستان ۱۴۰۱ آغاز بهکار کرده بود، از سیام مهرماه امسال هیچ پروازی در خطوط داخلی یا خارجی انجام نداده است؛ اتفاقی که بدون توضیح رسمی، عملاً به معنای تعطیلی نخستین ایرلاین بومی یزد تعبیر میشود.
روزی که شرکت هواپیمایی «یزدایر» در بهمن ۱۴۰۱ با چهار فروند هواپیما رونمایی شد، بسیاری آن را گامی بزرگ در مسیر توسعه حملونقل هوایی استان میدانستند. دو فروند ایرباس ۳۱۰ برای مسیرهای بینالمللی مانند دبی، بغداد و استانبول، و دو فروند BAe/RJ برای پروازهای داخلی از جمله تهران و مشهد، نویدبخش آغاز فصلی تازه برای مردم یزد بود.
اما کمتر از دو سال بعد، بررسی سامانههای فروش بلیت نشان میدهد که «یزدایر» از ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴ هیچ پروازی ثبت نکرده و فعالیت آن عملاً متوقف شده است؛ توقفی که در سکوت کامل و بدون هیچ توضیحی از سوی نهادهای مسئول رخ داده است.
این شرکت که با همکاری فنی ایرلاین «قوی سبز» فعالیت خود را آغاز کرده بود، قرار بود حلقه اتصال یزد به مقاصد گردشگری و تجاری منطقه باشد و با تکیه بر بخش خصوصی، سهمی پایدار از بازار هوایی کشور را به دست آورد. حتی در ماههای نخست، آمار تأخیرهای اندک و رضایت نسبی مسافران، چشمانداز مثبتی از آینده این ایرلاین ترسیم کرده بود.
با این حال، اکنون نام یزدایر از جدول پروازهای کشور حذف شده است؛ موضوعی که نه از سوی شرکت، نه از سوی ادارهکل فرودگاههای استان و نه از سوی مدیران ارشد استان یزد توضیح داده نشده است.
پرسش افکار عمومی: چرا یزدایر متوقف شد؟
توقف فعالیت یزدایر تنها به معنی حذف چند پرواز نیست؛ بلکه خاموش شدن چراغ نمادی است که قرار بود نشانهای از هویت و پیشرفت استان باشد. مردم یزد حق دارند بدانند چرا ایرلاینی که بهعنوان دستاورد توسعهای معرفی شد، امروز بیهیچ توضیحی زمینگیر شده است.
در حالی که بخشی از خدمات فنی و پشتیبانی این شرکت توسط هواپیمایی ماهان انجام میشد و هماکنون بحث انتقال مالکیت احتمالی آن به مجموعه چادرملو مطرح است، این پرسش وجود دارد که اگر چنین انتقالی صورت گیرد، چه تضمینی برای حفظ استانداردهای ایمنی، تداوم پروازها و کیفیت خدمات باقی میماند؟
سکوتی سنگین و آیندهای نامعلوم
تجربه نشان داده صنعت هوانوردی، تنها با سرمایه مالی اداره نمیشود. این حوزه نیازمند مدیریت حرفهای، ساختار عملیاتی پایدار، آموزش مستمر و پشتیبانی فنی است. در غیاب این مؤلفهها، هیچ ایرلاینی حتی با بهترین تجهیزات پایدار نخواهد ماند.
اکنون، در نبود اطلاعرسانی شفاف، مردم ماندهاند و پرسشی بیپاسخ که آیا «یزدایر» بازخواهد گشت یا باید پرونده آن را بستهشده دانست؟
دعوت به شفافسازی
یزد، استانی با ظرفیتهای گردشگری و اقتصادی بالا، سزاوار آن است که در آسمان کشور هم سهمی روشن داشته باشد. تصمیمگیری درباره آینده یزدایر باید در برابر افکار عمومی انجام شود؛ نه در سکوت.
هرچند که خبرنگار ایسنا برای پیگیری سرنوشت این ایرلاین از نهاد های مختلف پیگیری کرد اما به با عدم پاسخگویی مواجه شد! به هرحال این گزارش قصد سرزنش ندارد؛ بلکه تلاشی است برای مطالبهی شفافیت.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه