سمنها بزرگترین پشتوانه فرهنگی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی هستند
اقتصاد ایران: ایسنا/گیلان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، گفت: سمنها نهتنها در حمایت از اقشار آسیبپذیر نقش دارند، بلکه بزرگترین پشتوانه فرهنگی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی هستند.
علی فتحاللهی امروز سهشنبه ششم آبان در بازدید از یکی از مراکز خیریه در رشت ضمن قدردانی از خدمات داوطلبانه فعالان این مجموعه، اظهار کرد: سازمانهای مردمنهاد بازوی توانمند دولت در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی هستند و حضور آنها در کارگروههای تخصصی به تصمیمسازیهای دقیقتر و مردمیتر منجر میشود. امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری جامعه نیازمند تقویت حس نوعدوستی، مسئولیتپذیری اجتماعی و نهادینهسازی فرهنگ مهربانی است. فعالیتهای خالصانه سمنها، پایه اعتماد اجتماعی و سرمایه انسانی را در استان تقویت میکند.
وی با اشاره به اینکه کار خیر باید برای رضای خدا و حفظ کرامت انسانها انجام شود، افزود: سمنها نهتنها در حمایت از اقشار آسیبپذیر نقش دارند، بلکه در بازسازی روحیه امید و همدلی در جامعه نیز تاثیرگذارند. نگاه انسانی و بیمنت خیران و داوطلبان، بزرگترین پشتوانه فرهنگی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
فتحاللهی با بیان اینکه ادارهکل امور اجتماعی گیلان در تلاش است تا سمنها را از نقش اجرایی صرف به نقش تصمیمساز و سیاستیار اجتماعی ارتقا دهد، خاطرنشان کرد: در کارگروههای مرتبط با کودکان کار، متکدیان، بیماران خاص و مسائل روانی ـ اجتماعی همچون خودکشی، از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد استفاده خواهیم کرد تا تصمیمگیریها از دل واقعیتهای میدانی و تجربههای مردمی برآید.
مدیرکل امور اجتماعی گیلان بیان کرد: چند طرح در حوزههای نشاط اجتماعی، خانواده و پیشگیری از آسیبها به تهران ارائه شده که سه طرح آن نهایی و آماده اجراست. اجرای این طرحها با محوریت سمنها و نظارت دولت انجام میشود تا مردم خود مجری برنامههای اجتماعی باشند.
وی در تشریح یکی از این طرحها گفت: طرح نشاط اجتماعی با هدف ارتقای سلامت روان جامعه، کاهش تنشهای خانوادگی و افزایش تعاملات مثبت میان نوجوانان و خانوادهها طراحی شده است. اجرای آن با محوریت سمنها و همکاری آموزش و پرورش صورت میگیرد و قرار است در مدارس و محلات هدف آغاز شود.
فتحاللهی همچنین بر ضرورت ترویج فرهنگ گفتوگو و همدلی در جامعه تاکید و تصریح کرد: گاهی یک لبخند، یک جمله محبتآمیز یا شنیدن درد دل یک شهروند، اثری بهمراتب عمیقتر از کمک مالی دارد. باید مهربانی را به عنوان سرمایهای اجتماعی در رفتار روزمره نهادینه کنیم تا جامعهای با نشاطتر و همدلتر داشته باشیم.
وی در پایان تصریح کرد: ادارهکل امور اجتماعی گیلان آماده است با همکاری سمنهای فعال، طرحهای آموزشی، فرهنگی و مهارتی را با هدف کاهش فقر، ارتقاء سلامت اجتماعی و تقویت حس تعلق اجتماعی در سطح استان اجرا کند. باور ما این است که بدون حضور مردم، هیچ سیاست اجتماعی پایداری شکل نخواهد گرفت.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه