پایان گزارشدهی سلیقهای بانکها/ مدیران بانکی پاسخگوی اطلاعات ناقص خواهند بود
اقتصاد ایران: براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، تمامی بانکها و مؤسسات مالی موظفاند اطلاعات مالی و عملیاتی خود را بهصورت دقیق، کامل و در زمان مقرر به بانک مرکزی ارسال کنند و در صورت تخلف، با امتیاز منفی و پیگرد نظارتی روبهرو خواهند شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ «دستورالعمل نحوه تبادل اطلاعات مؤسسات اعتباری با بانک مرکزی» چارچوب تازهای را برای جمعآوری، ارسال و ارزیابی دادههای بانکی کشور تعیین کرد؛ مقرراتی که هدف اصلی آن «تسریع در فرآیند نظارت» و «ایجاد وحدت رویه در تبادل اطلاعات نظام بانکی» اعلام شده است.
بر اساس مفاد این دستورالعمل که با استناد به بند (ب) ماده 26 و بند (1) ماده 32 قانون پولی و بانکی کشور تصویب شده، تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری موظفاند اطلاعات خود را در مهلتهای مقرر و با سطوح اهمیت مشخص (اساسی، بااهمیت و مهم) به بانک مرکزی ارسال کنند. در صورت تأخیر یا ارسال ناقص، امتیاز منفی برای آن مؤسسه منظور میشود.
مطابق ماده 2، مؤسسات اعتباری باید در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی، اطلاعات مالی و عملیاتی را بهصورت مستمر یا دورهای برای سامانههای بانک مرکزی ارسال نمایند. تعیین جزئیات مربوط به قالب، نوع داده و مهلت ارسال بر عهده معاونت فناوری اطلاعات بانک مرکزی خواهد بود.
در ماده 3 این دستورالعمل، مسئولیت صحت، کاملبودن و بهموقعبودن اطلاعات ارسالی برعهده مدیرعامل مؤسسه اعتباری گذاشته شده است. همچنین در ماده 4 تأکید شده که بانک مرکزی باید امکان دسترسی لازم به انباره دادهها و سامانههای مؤسسات اعتباری را برای بازرسان و ناظران خود داشته باشد.
طبق ماده 6، مؤسسات اعتباری موظفاند یکی از اعضای هیئتمدیره خود را بهعنوان «عضو ناظر بر ارسال اطلاعات» به بانک مرکزی معرفی کنند تا هماهنگی و نظارت بر اجرای دقیق این دستورالعمل را بهعهده داشته باشد.
در فصل سوم نیز شاخص ارزیابی عملکرد مؤسسات اعتباری در ارسال اطلاعات تبیین شده است؛ بهگونهای که در هر سهماهه، «شاخص گزارشگری کیفی» بر اساس دقت، کاملبودن و بهموقعبودن اطلاعات محاسبه میشود.
به موجب بخش پایانی دستورالعمل، معاونت نظارت بانک مرکزی موظف است بخشنامههای مرتبط را حداکثر ظرف 7 روز از تاریخ ابلاغ برای شبکه بانکی کشور ارسال کند و نسخهای از آن را نیز به اداره کل نظارت بر بانکها ارائه دهد تا از انطباق کامل مفاد آن با ضوابط اطمینان حاصل شود.
این دستورالعمل با هدف افزایش شفافیت اطلاعاتی، کاهش ریسک نظارتی و تقویت یکپارچگی بین سامانههای اطلاعاتی شبکه بانکی اجرا خواهد شد.


انتهای پیام/
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه