صنعت بیمه خودرو از قافله تحول جهانی عقب مانده است!
اقتصاد ایران: در دنیای امروز، بیمه خودرو دیگر صرفا برگهای برای جبران خسارت نیست؛ این سازوکار به ابزاری برای مدیریت رفتار راننده، کاهش هزینههای اجتماعی و ارتقای ایمنی تبدیل شده است. با این حال، نظام بیمه خودرو در کشور هنوز بر الگوهای سنتی و نرخگذاری متمرکز تکیه دارد و از تجربههای موفق جهانی فاصله دارد.
بابک نصرتی، کارشناس حوزه بیمه خودرو در گفتوگو با «دنیایخودرو» گفت: «راه تحول روشن است؛ اما نیازمند اراده سیاستگزار و تغییرات ساختاری است.»
وی گفت: «در ساختار کنونی کشور، بیمه شخصثالث اجباری و پایه حمایت مالی از زیاندیدگان حوادث رانندگی است. تعیین حق بیمه عمدتا بر پایه نرخ دیه سالانه، نوع و کاربری وسیلهنقلیه و تخفیف عدمخسارت انجام میشود.»
او تاکید کرد: «در این مدل تفاوتی میان راننده محتاط و پرخطر وجود ندارد. این نقیصه هم عدالت را خدشهدار میکند و هم انگیزه کاهش رفتارهای پرخطر را از بین میبرد. در بازارهای پیشرفته، دادههای تلماتیک، سابقه رانندگی و الگوهای زمانی و مکانی رانندگی وارد فرمول ریسکسنجی میشوند. رانندهای که ساعات پرخطر کمتر رانندگی کند یا سرعت و تخلفات پایینتری داشته باشد، از تخفیف و نرخ متناسب برخوردار میشود؛ روشی که هم عدالت را افزایش میدهد و هم فرهنگ رانندگی ایمن را تقویت میکند.»
وی افزود: «فاصله عملیاتی میان کشورمان و کشورهای پیشرو تنها در معیار نرخگذاری خلاصه نمیشود، بلکه دامنه پوششها نیز متفاوت است. در ایران بیمه شخصثالث عمدتا جبران خسارت جانی و مالی شخصثالث است و پوششهایی مانند آتشسوزی، سرقت یا افت قیمت خودرو معمولا از طریق بیمه بدنه جداگانه ارائه میشود. درحالی که در بسیاری از بازارهای اروپایی و آسیای پیشرفته، بستههای بیمهای پایه گستردهتر و جامعتر طراحی میشوند تا نقش واقعیتری در حفظ سرمایه مالک و آسایش او ایفا کنند.»
نصرتی گفت: «اگر بخواهیم بیمه را بهعنوان ابزاری واقعی برای آرامش خاطر رانندگان ببینیم، باید از چارچوب محدود فعلی فراتر برویم و بیمه را بهیک مجموعه جامع خدمات تبدیل کنیم.»
وی در ادامه گفت: «یکی دیگر از تفاوتهای بنیادین میان ما و کشورهای توسعهیافته، میزان دیجیتالی شدن خدمات بیمهای است. در بسیاری از کشورها، صدور بیمهنامه، استعلام، ارزیابی خسارت و پرداخت غرامت تقریبا بهطور کامل دیجیتال شده و در تشخیص تقلب و برآورد میزان خسارت از تصویر و ویدئو استفاده میشود.»
او گفت: «در ایران حرکتهایی آغاز شده، اما هنوز در مرحله نیمهدیجیتال هستیم؛ برای افزایش سرعت، کاهش هزینه و شفافیت، باید به مدیریت بیمهای تمامهوشمند برسیم.»
این کارشناس بیمه به مساله رقابت میان شرکتهای بیمه نیز اشاره کرد و گفت: «ساختار نرخگذاری در ایران تحت کنترل بیمه مرکزی است و همین امر مانع رقابت واقعی میشود. درحالی که در بازارهای آزاد، شرکتها با ارائه طرحهای متنوع و قیمتگذاری مبتنی بر ریسک مشتری، کیفیت خدمات را ارتقا میدهند.»
نصرتی در پایان افزود: «نظام بیمه خودرو امروز میان سنت و تحول ایستاده است. آینده این صنعت وابسته به سرعت و اراده در پذیرش فناوری، رقابت و عدالت است؛ چراکه بیمه در جهان امروز تنها یک تضمین مالی نیست، بلکه نماد اعتماد، رفتار مسئولانه و استفاده هوشمند از دادههاست.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه