جشنواره بینالمللی مهدویت، جریان ساز فرهنگ انتظار در بین دانشجویان است
اقتصاد ایران: ایسنا/قم معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: اولین دوره جشنواره بینالمللی مهدویت که توسط جهاد دانشگاهی استان قم برگزار میشود میتواند نقش مؤثری در استعدادیابی و ایجاد جریان فرهنگی و رسانهای مهدوی در میان دانشجویان ایفا کند.
حجت الاسلام و المسلمین یاسین حسین آبادی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران، در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: جشنوارههای مهدوی بهویژه جشنوارهای که توسط جهاد دانشگاهی برگزار میشود میتواند نقش مؤثری در استعدادیابی و ایجاد جریان فرهنگی و رسانهای مهدوی در میان دانشجویان ایفا کند، البته هدف اصلی این جشنوارهها نباید تنها تولید آثار مهدوی باشد، بلکه باید بهعنوان ابزاری برای جریانسازی و تثبیت فرهنگ انتظار فعال در جامعه عمل کند.
وی با بیان اینکه مفهوم مهدویت و انتظار از مفاهیم کلیدی و زیر بنای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: هرچه بیشتر در این ساحت تلاش و حرکت کنیم به امام زمان(عج) نزدیکتر خواهیم شد. در این چارچوب، تبیین وظایف منتظران به بهترین شکل ممکن، زمینهساز امیدآفرینی در جامعه خواهد بود، امیدآفرینی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب بهعنوان یکی از راهبردهای اصلی معرفی کردهاند.
حسین آبادی در پاسخ به اینکه چگونه باید فرهنگ و ادبیات مهدوی در سطح جامعه ترویج شود، گفت: به نظر میرسد که «سند توسعه فرهنگی مهدویت و انتظار» که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ تصویب و توسط رئیسجمهور شهید سید ابراهیم رئیسی به ابلاغ رسیده، میتواند بهعنوان محوریترین ابزار برای این تحول فرهنگی باشد، این سند اکنون در مرحله طراحی سازوکارهای اجرایی خود است و امیدواریم با همکاری همه دستگاهها، در حوزه حاکمیت و در سطح جامعه، بهخوبی پیادهسازی شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین شکاف بین مفاهیم مهدوی و دغدغههای نسل جوان در حوزه مهدویت، بیان کرد: در حوزه مهدویت که ظرفیتی بسیار گسترده و عمیق دارد، دو چالش اصلی وجود دارد؛ اول، عدم تبیین صحیح معارف مهدوی و مهمتر از آن، عدم تحقق حکمرانی مهدوی در عرصههای واقعی زندگی؛ متأسفانه برخی انحرافات و تفسیرهای غلط، تحت عنوان «معارف مهدوی»، در میان مردم و جوانان گسترش یافته است که این موضوع نهتنها باعث سوءتفاهم میشود، بلکه ممکن است فضایی برای نفوذ دشمن فراهم کند.
حسینآبادی افزود: جوانی که امروز به دنبال ورود به حوزه مهدویت است، سؤال اساسیاش این است: «اگر مهدویت به معنای عدالت است، پس عدالت کجاست؟ چرا با وجود ادعای مهدویبودن، در عرصه عدالت به دستاوردهای مطلوب نرسیدهایم؟
معاون فرهنگی جمکران بیان کرد: به نظر میرسد که مهمترین راهحل، استخراج «مولفههای حکمرانی مهدوی» و تبدیل آنها به الگوهای عملی در مدارس، دانشگاهها، مراکز آموزشی، نهادهای اجرایی و بین مسئولان کشور است. بدون این تحقق عملی، مهدویت بهتدریج از یک ایدهی زنده و محرک، به شعاری کلیشهای تبدیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: امام زمان(عج) بهعنوان «درمانگر وحدتبخش جهان»، میتواند محوری برای جمعبندی گستردهای از انسانها باشد، وقتی مهدویت را نه بهصورت محدود و فرقهای، بلکه بهعنوان «منجی جهانی» و نمادی از عدالت، ایثار، گذشت و دفاع از مستضعفان معرفی کنیم، نهتنها شیعیان، بلکه مسلمانان و حتی همه انسانهای آزادهاندیش جهان میتوانند حول این مفهوم متحد شوند.
حسین آبادی در پایان یادآور شد: انسان فطرتا به سوی خوبی تمایل دارد؛ اگر امام زمان(عج) را بهدرستی معرفی کنیم، زمینهساز ظهور آمادگی جهانی برای پذیرش دولت عادلانه او خواهیم بود.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه