«کارآگاه»؛ تلاشی برای مشارکت ذهنی و حضور فعال مخاطب
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «کارآگاه» گفت: در این نمایش هدف این است که تماشاگر درگیر تحلیل و مشارکت ذهنی شود و در روند پیشرفت داستان حضور فعال داشته باشد.
علیرضا هوشیار در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ایده اصلی نمایش «کارآگاه» از تماشای فیلمی با عنوان «بازرس» (محصول سال ۱۹۷۲) شکل گرفت؛ اثری نوشته آنتونی شیفر با بازی مایکل کین و لارنس الیویه که در زمان خود نامزد چهار جایزه اسکار بود. این فیلم با برخورداری از ایدهای قوی، زمینه شکلگیری نمایش «کارآگاه» را فراهم کرد. با الهام از آن و با بهرهگیری از تخیل و ایدههای شخصی، روایت تازهای طراحی شد تا داستانی مستقل شکل گیرد.
وی ادامه داد: پیام مورد نظر در این نمایش، بیشتر بر محور بازیهای ذهنی و شگردهایی متمرکز است که شخصیتها برای غافلگیری یکدیگر به کار میگیرند؛ همان لحظات غافلانهای که ذهن مخاطب را به چالش میکشد. هدف این است که تماشاگر درگیر تحلیل و مشارکت ذهنی شود و در روند پیشرفت داستان حضور فعال داشته باشد.
این کارگردان تئاتر درباره مراحل تولید نمایش گفت: در فرآیند انتخاب بازیگران، دقت و حساسیت زیادی لحاظ شد تا افراد از نظر فیزیکی، لحن صدا و رفتار، بیشترین انطباق را با کاراکترهای طراحیشده داشته باشند. بر همین اساس، امیرعباس مسگرانی و بنیامین مسگرانی برای نقشهای اصلی برگزیده شدند.
هوشیار مرحله رساندن اثر به اجرا را دشوارترین بخش کار دانست و گفت: در فاصله میان بازبینی و اجرای نهایی، چالشهایی از جمله هماهنگی میان اعضای گروه و تداخل زمانهای شخصی و دانشگاهی وجود داشت، اما تلاش شد با برنامهریزی دقیق، روند تولید بدون وقفه پیش برود و نتیجهای رضایتبخش حاصل شود.
وی افزود: طراحی صحنه، نور، موسیقی و لباس از مهمترین بخشهای مورد توجه در نمایش «کارآگاه» بود. این عناصر در کنار بازیگران و متن، حیات نمایش را شکل میدادند. موسیقی حال و هوایی زنده به اثر بخشید و طراحی لباسها نیز با دوخت و سبک متناسب با فضای داستان، به ارتقای جلوه بصری نمایش کمک کرد.
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: سه بخش اصلی دکور بهصورت اختصاصی و دستی طراحی و ساخته شد. مراحل ساخت و نصب دکور و همچنین اجرای نهایی نورپردازی، از خاطرهانگیزترین بخشهای آمادهسازی اثر به شمار میرفت و تحقق کامل فضای ذهنی مورد نظر را امکانپذیر ساخت.
هوشیار با اشاره به تفاوت این اثر نسبت به تجربههای پیشین خود گفت: پیش از این، فعالیتهایم بیشتر در حوزه نویسندگی و نمایشنامهنویسی با رویکردی پستمدرن و فاصلهگرفته از واقعیت متمرکز بود، اما در نمایش «کارآگاه» تلاش شد فضایی ملموس و عینیتر، شبیه یک خانه واقعی شکل گیرد تا مخاطب بتواند خود را در میان شخصیتها و رخدادها احساس کند.
وی تصریح کرد: این نمایش برای مخاطبانی نوشته شده است که دید هنری و قدرت تخیل بالاتری دارند و از بازیهای ذهنی و تعلیق لذت میبرند. با این حال، سعی شده است که اثر برای مخاطب عام نیز جذابیت خود را حفظ کند و ارتباطی زنده میان تماشاگر و فضای نمایش برقرار شود.
انتهای پیام.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه