ازدحام در بنادر چین پس از وضع تعرفه بر کشتیهای آمریکایی
اقتصاد ایران: با بروز جنگ تعرفهای میان چین و آمریکا که تجارت جهانی را مختل کرده است، زمان انتظار کشتیها برای پهلوگیری در بنادر چین به بالاترین حد خود در سال جاری رسیده است.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، دادههای پلتفرم رهگیری کشتی Kpler نشان میدهد که تا پایان هفته گذشته میلادی، بهطور متوسط کشتیهای به مقصد چین، پس از رسیدن به بنادر چین، 2.66 روز طول میکشد تا به اسکله برسند. این مدت 17٪ بیشتر از هفته قبل است و طولانیترین زمان در سال جاری محسوب میشود.
با بروز منازعات ژئوپلیتیکی به خصوص جنگ تعرفهای میان چین و آمریکا که تجارت جهانی را مختل کرده است، زمان انتظار کشتیها برای پهلوگیری در بنادر چین به بالاترین حد خود در سال جاری رسیده است.
آمریکا در آوریل سال گذشته با استناد به «ماده 301» قانون تجارت خود، تحقیقات درباره صنایع دریایی، لجستیک و کشتیسازی چین را آغاز کرد؛ در آوریل امسال اعلام شد که تمام کشتیهای مرتبط با چین از 22 مهر برای پهلوگیری در بنادر آمریکا باید بر اساس تناژ عوارض بپردازند.
در همان زمان مقامات آمریکایی اعلام کردند که این اقدام با هدف تقویت صنعت کشتیسازی آمریکا و مهار موقعیت پیشرو چین در این صنعت انجام شد.
چین برای مقابله با اقدامات تحقیقاتی آمریکا، از 22 مهر ماه شروع به دریافت عوارض ویژه بندری از کشتیهای آمریکایی پهلو گرفته در بنادر خود کرد. طبق مقررات، هر کشتیای که حداقل 25٪ سهام آن متعلق به آمریکاست موظف به پرداخت این عوارض است، به این معنا که مالک یا اپراتور کشتی، صرفنظر از محل استقرار دفتر مرکزی، ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.
پس از این تقابل رفت و برگشتی، تنشهای دریایی میان چین و آمریکا بخشی از منازعات گسترده تجاری میان دو کشور شده و باعث شده فعالان حملونقل دریایی در آمادهسازی مدارک یا یافتن راههای فرار از این قوانین با چالش های غیرقابل حل روبرو شوند.
با مختل شدن بازار حملونقل، اجارهکنندگان و مالکان کشتیها برای نهایی کردن معاملات و رزرو کشتیهای مطمئن اقدام کردند. تا روز سهشنبه (21 اکتبر)، قیمت اجاره سوپر تانکرهای نفتی مسیر خاورمیانه به چین به حدود 84000 دلار رسید که 48٪ بالاتر از روز قبل از اعلام عوارض بود.
چین بزرگترین واردکننده کالاهای عمده جهان است و در صورت ادامه وضعیت «ازدحام کشتیها»، این موضوع میتواند زنجیره تأمین جهانی را تحت تأثیر قرار دهد و بر حملونقل کالاهایی مانند نفت و مواد معدنی همچون سنگآهن اثر بگذارد.
با این وجود بر اساس گزارشات بندری، هر روز به طور میانگین حدود 1 میلیارد دلار کالا از چین به آمریکا صادر میشود و صادرات چین به آمریکا در سپتامبر نسبت به آگوست کمی افزایش یافته است.
انتهای پیام/
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه